سهام شرکت های پتروشیمی و فلزات را بخریم یا نخریم؟

سهام شرکت های پتروشیمی و فلزات مانند آهن و فولاد، مس، روی و مانند اینها از متغیر نرخ برابری دلار و ریال اثر مستقیم می پذیرند.

به گزارش تحریریه، قیمت دلار که تا قله 33 هزار تومان بالا رفته بود کاهش یافته و مابین 25 هزار تومان و 26 هزار تومان در نوسان است، اگرچه واقعیات میدانی بازار نشان می دهد که کسی این اعداد را جدی نمی گیرد و بازار به انتظار کاهش اساسی در قیمت دلار نشسته است.

لابی خصولتی های فعال در حوزه پتروشیمی و معدن باعث شده است تا بانک مرکزی به بهانه نرخ واقعی دلار(ادعایی که در منطق اقتصاد کلان بی معنی است و استخراج نرخ واقعی برای ارزها غیرممکن است)مانع کاهش قیمت دلار شود تا این شرکت های رانتی دو زیست بتوانند دلارهای خود را با نرخ های بالاتری به ریال تبدیل کنند.

اثر تغییرات قیمت برابری دلار و ریال بر بازار سهام این شرکت ها به دلیل اثر مستقیم بر سود سالانه فوری است و در نتیجه بر قیمت سهام آنها در بورس هم تاثیر می گذارد.

باتوجه به هدفگذاری نرخ 17 هزار تومان برای دلار نیمایی در سال آینده، انتظار کاهش 40 درصدی رقم می خورد و همین عامل باعث کاهش درآمد ناشی از فروش محصولات این مجموعه های اقتصادی موثر بر بازار سرمایه خواهد شد.

با این حال، داستان به همین جا ختم نشده و قیمت ها در بازار جهانی فلزات در حال افزایش است و همین عامل باعث می شود تا بخشی از اثر کاهنده کاهشی شدن نرخ دلار بر سودآوری شرکت های مزبور خنثی شود.

سوال اصلی این است که افزایش قیمت فلزات چه میزان خواهد بود؟ این درصد می تواند وضعیت شرکت های فلزی بورس را با دقت بالاتری در سال 1400 نشان دهد، اما بر شرکت های پتروشیمی بی اثر است.

پایان/

۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 7990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =