منطق جدید معصومه ابتکار، 15 هزار نفر مهمتر از 13 میلیون نفر!

بی توجهی معصومه ابتکار به عدم توانایی ازدواج 13 میلیون جوان ایرانی باعث اعتراض فعالان حوزه زنان و خانواده شده است.

به گزارش تحریریه، مواضع مبهم معصومه ابتکار در اولویت بندی های مربوط به ازدواج جوانان و نادیده گرفتن وضعیت 13 میلیون جوان ایرانی؛ باعث واکنش فعالان حوزه زنان و خانواده شده است.

 وی در همین راستا روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: همکاری برای کاهش بازماندگی و ترک تحصیل در بین دختران، اجرای سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده هر استان که فصلی برای ازدواج سالم دارد و حمایت و توسعه فعالیت‌های اورژانس اجتماعی (تلفن ۱۲۳) در تقابل با کودک همسری از جمله اقدامات دولت در جهت کاهش کودک همسری است. تلاش‌های فرهنگی، ترویجی، رسانه‌ای، انجام مطالعات، برگزاری نشست‌های تخصیص فقهی و حقوقی در زمینه سن ازدواج، تنظیم سند پشتیبان و لایحه برای اصلاح قانون و حذف هرگونه امکان ازدواج زیر ۱۳ سال و اصلاح سیاست‌های سن اعطای وام ازدواج و حذف امکان دریافت وام زیر ۱۵ سال را می توان از دیگر اقدامات دولت در جهت کاهش کودک همسری نام برد.

فعالان حوزه زنان معتقدند که طبق اعلام معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان براساس اعلام بانک مرکزی در سال 1398 تا پایان مرداد ماه تنها 4460 دختر زیر 15 سال وام ازدواج دریافت کرده‌اند. یعنی کمتر از 5000 ازدواج برای دختران کمتر از 15 سال در 6 ماه؛اتفاق افتاده است که اگر فرض کنیم که در سال 99 نیز چنین ازدواج هایی رخ دهد، در نهایت ما کمتر از 10 هزار ازدواج دختران کمتر از 15سال خواهیم داشت.

این فعالان حوزه زنان همچنین تاکید دارند، طبق گفته مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از 13 میلیون جوان مجرد ایرانی که در آستانه ازدواج هستند، سن مناسب ازدواج را سپری کرده‌اند یا در حال سپری کردن این سن هستند. با کنار هم قراردادن آمار ازدواج زیر 15 سال که جمعیتی کمتر دوصدم درصد جمعیت ایران است و آمار مجردهای قطعی که حدود 17درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند، خواهیم دانست که چرا وضعیت جامعه در زمینه ازدواج به این روز اسفبار رسیده است.

فعالان اجتماعی اعتراض دارند که چرا مسئولان دولتی برای حل مشکل 13 میلیون جوان کاری نکرده و موضوع را نادیده می گیرند، اما برای ازدواج 2 صدم درصد از جوانان کشور جنجال سازی می کنند.

پایان/

۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 8047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      ازبس که فکر چپاول و یغمای هستید چیزی نمی فهمید حتی این دولت غربگدا ایمان ملت را چپاول کرد لعنت خدا برشما دولتیان
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      از وزیری که ازدیوارها بالا میره تا سنگ وکلوخ پرت کنه انتظار بیشتر میود داشت؟
    • شت IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      این همون خانوم نبود که از دوش یه نامحرم بالا رفته بود زمان انقلاب مثلا اسلامی
    • امیر IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      زالوهایی که مرتب خون مردم رو میمکند ولی نه میترکن نه میمیرن
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      ازخانم ابتکار که دیگر نباید انتظاری داشت ایشان وظیفه شان را انجام داده اند....!
    • رصا IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      راه حل ساده است هرجوان که سربازی راتمام کرد یک کارت اعتباری ماهانه که هرماه 2 تا3 میلیون شارژ شود تاجوان دستش به جیب خودش برودوازدواج کند واگردرامدثابت داشت این اعتبارقطع گردد به دختر هم کارت اعتباری ازدواج بدهند چون هزینه ها بالاست تادولت کمک وحمایت نکند وضع بدتر هم میشود
    • هموطن IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      سلام ترا بخدا به هر دین و مذهبی که دارید بداد جوانا برسید،مملکت برای سروسامان دادن جوانان فعلی مانده چکار کنه،از طرف دیگه صحبت فرزند اوری وبالابردن نرخ زاد و ولد هست واینکه جمعیت کشور روبه پیری میرود درست ولی اول این جوانان فعلی سر و سامان بدید بعد بفکر بالابردن زاد وولد باشید.
    • سجاد حسینی IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      میفهمند مسوولین تا مردم خر هستند از این سفسطه مغلطه ها داریم و عالیه لیاقت مردم وما همیناست مگر دهه ۸۰۹۰ سبب قیامی بشن