دولت ریشه تمام مشکلات را انداخت گردن کارمندان

درحالیکه تنها 24 درصد از هزینه های جاری دولت به حقوق کارمندان اختصاص دارد، جریان رسانه ای حامی دولت تمام تقصیرها را گردن کارکنان دولت انداخت.

به گزارش تحریریه، جریان رسانه ای حامی دولت از زمان تقدیم لایحه بودجه سال 1400 کل کشور به مجلس شورای اسلامی، خط خبری مقصر معرفی کردن کارمندان دولت در افزایش هزینه های جاری سال آینده را در پیش گرفته است.

چندی پیش مجید شاکری کارشناس مالی نزدیک به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از حزب کارگزاران سازندگی، با اشاره به الگوی منصوب شده به برنامه کمال درویش اقتصاددان بانک جهانی که حدود یک سال در ترکیه مستقر شده بود و برنامه معروف به اصلاحات اقتصادی این کشور را تنظیم کرد، تلویحا خواستار کاهش حقوق کارمندان دولت به عنوان راهکار کاهش نرخ تورم شد.

برای ارزیابی این ادعا که دلیل تورم حقوق کارکنان دولت است، کافی است به ارقام بودجه سال 1400 نگاهی اجمالی بیاندازیم. در لایحه بودجه سال 1400 کل کشور 841 هزار میلیارد تومان برای هزینه جاری دولت پیش بینی شده است که براساس آن اعتبار جبران خدمات کارکنان دولت از 119 هزار میلیارد تومان در سال 1399 به 209 هزار میلیارد تومان در سال آتی افزایش پیدا کرده است.

جریان کارگزاران سازندگی که خود لایحه بودجه را تدوین کرده است، در مقام منتقد نیز نشسته و مدعی است که این افزایش 90 هزار میلیارد تومانی در بودجه که در مجموع تنها 24 درصد از بودجه جاری دولت را در بر می گیرد دلیل اصلی تورم است.

در این منطق ظاهرا اقتصادی:

  1. نقش خلق پول افسارگسیخته بانکهای خصوصی در نرخ تورم مهم نیست.
  2. نسبت حقوق کارمندان به هزینه جاری دولت؛ که نشان می دهد که پای هزینه های عمده دیگری در میان است و اداره کشور با گرانترین شکل ممکن انجام می شود اهمیت ندارد.
  3. هرج و مرج در بازار ارز که به صورت الاکلنگی هر شش ماه یک بار دهها درصد بالا و پایین می شود اهمیت ندارد.
  4. بخشنامه پرانی های بانک مرکزی که ورود و خروج کالا را با موانع روزمره روبرو کرده است نباید دیده شود.
  5. باج گیری خصولتی ها با ارزهای صادراتی و شکل گیری دولت در سایه مهم نیست.

و تنها اضافه شدن 90 هزار میلیارد تومان به حقوق کارمندان دولت در نقدینگی 3 هزار هزار میلیارد تومانی کل کشور که تنها 2.7 درصد وزن دارد قابل اهمیت و شایسته برجسته سازی است.

با منطق ظاهرا اقتصادی مالیه چی های طرفدار دولت، ریشه تورم نه در خلق پول که در حقوق کارمندان دولت نهفته است و اگر دهها برابر این حجم پول برای مصارف با آزادی کامل بانکهای خصوصی انجام شود حتی ارزش بحث و تحلیل هم ندارد، اما لازم است کسی که خود بودجه سال 1400 را نوشته در سال پایانی دولت در مقام منتقد هم ظاهر شود و کارکنان دولت را که به دلیل داشتن حقوق ثابت در 3 سال اخیر بخش عمده قدرت خرید خود را از دست داده اند، باید به عنوان مقصر اصلی معرفی شوند.

پایان/

۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴
کد خبر: 8128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بیننده IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      4 0
      حق هشتاد میلیون بدید بی جهت به کارمند حرام حرامه مردم در فقر مطللق .جنگدن باشما .... .سعادت است مرگ بر شما.نه عدالت میکنید .نه رفتارتان مثل مرد میماند این همه خون ریخته شد برای عدالت ازادی
      • منتقد IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
        0 0
        وای اشتباهی مثبت زدم، حقوق کارمندان تو این سه سال به یک پنجم کاهش یافته اونوقت کارمند شده بار مالی
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      2 0
      خوب کاری نداره دولت تمام کارمندارو اخراج کنه وخودش کارهارو انجام بده وپول هم خرج نکنه .لا ابن حقوقی که به کارمند می دهند به اندازه درآمدپفک فروش وسبگارفروش سرکوچه نمی شود
      • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
        0 0
        ریشه مشکلات حقوقهای نجومی مدیرانی است که دم از خدمت زده و تشنه قدرت و ثروتند.اینه مصداق این حدیثند؛ المنافق کثیر موونه و قلیل معونه . شفافیت کجا رفت؟
    • ا....د IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      0 0
      این جناب شاکری با این استدلالش حیف است توی ایران بماند بهتر است کرسی یکی از دانشگاههای انگلیس را داشته باشد تا تمام جهانیان از علم تفکرات وی فیض ببرند .
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      0 0
      ها ها ها بله مردم فریب مکار را خورده اند اگر دستور دهید ما مردم کوفت و اب هم نمی خوریم و آب کشور را هم به عراق یا سوریه صادر و بفروشید ما تا ۳۰ سال دیگه صبر می کنیم و آب نمی خودیم با تشگر از حسن کلیدی