لبخند کرونا به اقتصاد چین

گزارش سالانه مرکز پژوهش اقتصاد و کار «CEBR» نشان می‌دهد که چین ۵ سال زودتر از پیش بینی های قبل و تا سال ۲۰۲۸ میلادی از نظر اقتصادی آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت.

به گزارش تحریریه، بخش اقتصادی تارنمای شبکه خبری «الجزیره» قطر عنوان داشت گزارش، سالانه مرکز پژوهش اقتصاد و کار «CEBR» که مقر آن در انگلیس است نشان می‌دهد که چین سال ۲۰۲۸ میلادی از نظر اقتصادی آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت.

این در حالی است که پیش از این برآورد می‌شد این اتفاق در سال ۲۰۳۳ رخ دهد، اما شیوع  ویروس کرونا و مدیریت کارآمدپکن در این زمینه نقش خواهد داشت.

 شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن سبب شده است که چین در رقابت اقتصادی با آمریکا پیروز شود. مهارت چین در مدیریت پرونده ویروس کورونا و اقدامات قاطعانه این کشور از همان آغاز شیوع کووید ۱۹ و تاثیر بلند مدت پیشرفت این کشور بر روی کشورهای غربی نشان می‌دهد عملکرد اقتصادی چین بهبود یافته است.

پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی چین طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی به طور متوسط به رقم ۵.۷ درصد و طی سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ به رقم ۴.۵ برسد. این در حالی است که انتظار می رود آمریکا پس از کورونا در سال ۲۰۲۱ در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت با رشد ۱.۹ درصد و طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ با رشد ۱.۶ درصد روبرو شود.

برپایه این گزارش، پیش بینی می شود با آغاز دهه سوم قرن ۲۱ ژاپن از نظر اقتصادی در رتبه سوم قرار گیرد و آلمان از رتبه چهارم به رتبه پنجم سقوط کند و انگلیس هم از سال ۲۰۲۴ در رده ششم قرار گیرد.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، گزارش ماه آگوست سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ میلادی آمریکا با تولید ناخالص داخلی با رقم ۲۰.۲۰ تریلیون دلار در رتبه نخست و چین با رقم ۱۳.۸۳ تریلیون دلار در رتبه دوم و ژاپن با رقم ۴.۸۵ تریلیون دلار در رده سوم قرار می گیرند. در رده های بعد آلمان با رقم ۳.۵۶  و هند با ۲.۷۲ و انگلیس با ۲.۴۵ و فرانسه با ۲.۳۸ و ایتالیا با رقم ۱.۷۳ تریلیون دلار در رده‌های بعدی قرار  دارند.

پایان/

۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
کد خبر: 8185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =