ورود دولت کار احیای مرغ آرین را خراب می کند

یک فعال عرصه صنعت مرغداری کشور معتقد است احیای مرغ آرین تنها با ورود بخش خصوصی امکان پذیر است.

به گزارش تحریریه، در ادامه پیگیری ها درباره احیای نژاد مرغ لاین بومی «آرین»، «تحریریه» به گفتگوی اختصاصی با «سید فرزاد طلاکش»، دبیر کل انجمن ملی طیور ایران، پرداخته است:

سید فرزاد طلاکش با اشاره به مفید بودن ایده احیای نژاد مرغ لاین بومی بیان داشت: احیای نژاد مرغ لاین بومی دارای منطق بوده و قطعا برای کشور مفید است. یعنی اگر این کار به صورت اصولی و با توجه به مسائل علمی و تکنولوژی های روز انجام شود؛ در نهایت برای کشور دارای مزیت هایی است. اما معتقدم که این کار، یعنی فرآیند احیای نژاد مرغ لاین آرین، ابدا مربوط به دولت نیست. بدون شک اگر به دنبال موفقیت در انجام چنین عمل مهمی هستیم؛ باید انجام کار به دست بخش خصوصی دلسوز و متخصص سپرده شود. به بیان ساده تر، ورود سرمایه گذار بخش خصوصی برای احیای مرغ لاین آرین ،تضمین مهمی در جهت موفقیت آمیز بودن پروژه است.

دبیر کل انجمن ملی طیور ایران، در ادامه افزود: بدون شک بحث مرغ لاین و احیای آن نه یک بحث تخصصی، بلکه بحثی فوق تخصصی است. در سراسر جهان نیز تنها تعداد محدودی کشور دارای این امکان، یعنی مالکیت و توسعه مرغ لاین بومی هستند. در این مورد به عنوان مثال می توان از انگلستان، آمریکا و فرانسه نام برد. یعنی ما با یک امر مهم و حساس مواجه هستیم که بسیاری از کشورها تاکنون جرات و توان ورود به آن را نداشته اند. چرا که احیا و توسعه مرغ لاین، نیازمند صرف سرمایه و توان بالایی در زمینه بحث مطالعات ژنتیک است.

وی در ادامه با اشاره به توان داخلی کشور در این زمینه اظهار نمود: خوشبختانه ما در ایران، زیرساخت های اولیه جهت اجرای چنین پروژه ای را دارا هستیم. یعنی از جهاتی این مسئله برای ما مقرون به صرفه است. اما همچنان معتقدم که ورود دولت به این عرصه جز آنچه در این سال ها شاهد بوده ایم؛ نتیجه ای در بر نخواهد داشت. اگر دخالت و مدیریت دولت در این زمینه ثمر بخش بود؛ قطعا ما شاهد شرایط فعلی نبودیم و ابدا بحث یک سرمایه گذاری کلان جهت احیای مرغ لاین بومی مطرح نبود. چرا که سال ها پیش توسعه این نژاد با موفقیت انجام شده و امروز نیازی به احیا وجود نداشت. علاوه بر بحث ناکامی ها، گاهی دولت در زمینه بهره گیری از متخصصان مطرح بین المللی، دارای محدودیت و مشکلاتی است. این محدودیت ها دیپلماتیک، سیاسی و یا مالی هستند. اما اگر برای بخش خصوصی ثابت شود که احیای مرغ لاین آرین دارای سوددهی مناسبی است؛ قطعا امکان استخدام بهترین و مطرح ترین کارشناسان داخلی و خارجی برای فعالان این بخش فراهم است.  

سید فرزاد طلاکش در ادامه افزود: باید واقع گرا بود. نژاد آرین در حال حاضر در قیاس با رقبای خارجی چون نژاد راس انگلیسی، دارای مزیت عمده و قابل ذکری نیست. چرا که ما برای مدت زمانی طولانی در کشورمان لاین بومی شده آرین را رها نموده و هیچ کاری در جهت افزایش بهره وری آن انجام نداده ایم. ما بحث ژنتیک این نژاد را به کلی رها کرده ایم که شامل مقاومت آن در برابر بیماری ها و همچنین میزان گوشتگیری پرنده است. بدون رودربایستی در مقایسه با نژادهای رقیب خارجی ما در زمینه اصلاح ژنتیکی آرین، دچار بیست سال عقب ماندگی هستیم. لذا در کشور باید برای سال های طولانی بر روی اصلاح ژنتیک نژاد آرین کار شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. بنابراین ابتدا ما باید به نقطه صفر امروزی رقبای خارجی خود رسیده که انصافا هر ساله در حال هزینه و پژوهش در جهت ارتقای نژادهای خود هستند. سپس باید دو برابر بیش از آن ها تلاش نماییم که مجددا دچار مشکل عقب افتادگی در بحث مرغ لاین کشورمان نباشیم. یعنی بحث احیای مرغ لاین آرین برای کشور ما، انصافا یک کار و تلاش مضاعف و جهادی لازم دارد که از عهده دولت ها خارج بوده و بدون دخالت بخش خصوصی انجام شدنی نیست. از سوی دیگر برای موفقیت این نوع برنامه ها، ابتدای باید مزیت استفاده از یک نژاد برای مرغدار زحمتکش ایرانی، ثابت شود. یعنی با توجه به هزینه های تولید که هر روزه در حال افزایش هستند؛ مرغدار باید قانع شود که در صورت استفاده از مرغ لاین بومی شده آرین، در میزان تولیدش با یک بهبود مناسبی مواجه شده است.

این فعال عرصه صنعت مرغداری کشور در پایان اضافه نمود: هر نقطه ای از جهان که دارای مزیت ها و ویژگی های خاصی در زمینه گیاهی و جانوری است؛ بدون شک به بحث ژنتیک و تهیه بانک ژنتیکی از داشته های خود توجه ویژه ای دارد. در ایران نیز ما چاره ای جز کار و پژوهش مستمر بر روی داشته های ژنتیکی ارزشمند خود نداریم. ایران ما یکی از سرزمین هایی است که نسل مرغ از درون آن شکل گرفته است. لذا توجه ویژه به بحث ژنتیک طیور در ایران بسیار بالاست. بدون شک با برنامه ریزی بلند مدت و اعتماد به بخش خصوصی، ما می توانیم به دور از هر نوع شعارزدگی، نه تنها نیاز داخلی خودمان را تامین نماییم؛ بلکه امکان دستیابی به سهم قابل قبولی از بازار کشورهای همسایه را نیز داریم.

پایان/

۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 8276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =