روزنامه آمریکایی: تحریم ایران بی فایده است

تحلیلگران و برخی رسانه ها در غرب اعتقاد دارند اگرچه ایران از تحریم‌های ایالات متحده متضرر شده است اما خود را با شرایط سخت کنونی یعنی نبود دسترسی به دلار و قطع فروش نفت انطباق داده است و به زودی راه نجات اقتصاد داخلی را آن متجلی می شود.

به گزارش تحریریه، مجموعه اقتصاد ایران در واکنش به بیش از ۲ سال تحریم‌های ایالات متحده توانسته خود را تجهیز کند و راهکارهای جدیدی برای بهبود شرایط اقتصاد داخلی خود یافته است. شرکت‌های ایرانی به طور فزاینده‌ای در حال تولید انواع کالاهایی هستند که ایران مدت‌ها از خارج از کشور وارد می‌کرد. طبق آمارهای دولت ایران، درآمد ناخالص صنعت غیرنفتی این کشور در چند سال گذشته ۸۳ درصد رشد کرده و از بخش انرژی که در اثر تحریم‌ها آسیب دیده، پیشی گرفته است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» چند هفته قبل در گزارشی از اقتصاد ایران نوشت «عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی ایران در ماه دسامبر گفته بود که اقتصاد این کشور از مارس تا اواسط سپتامبر ۱.۳ درصد رشد کرده که بیشتر ناشی از تولید داخلی است. «محسن توکل» کارشناس حوزه تحریم‌ها در شورای آتلانتیک گفت: «حتی اگر تحریم‌ها کل صادرات نفت ایران را قطع کند، اقتصاد کشور می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.»

ایالات متحده مدتهاست که به طور موثری از قدرت دلار و محدودسازی دسترسی به سیستم انتقال بانکی جهانی به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی در کشورهایی مانند کره شمالی و ایران استفاده می‌کند. با این وجود در برخی از حوزه‌ها، اقتصاد ایران در حال انطباق با شرایط کنونی است.

به عنوان مثال، شرکت سازنده لوازم خانگی ایرانی «پاکشوما» از خروج رقبای بزرگ‌تر خود همچون شرکت‌های کره جنوبی نظیر ال‌جی و سامسونگ استفاده کرد. این شرکت اولین ماشین ظرفشویی تولید داخل به نام «ژوزفین» را تولید و روانه بازار کرد. به گفته «مهرداد نیکزاد» مدیر بازاریابی این تولید کننده ایرانی، فروش ماشین ظرفشویی و لباسشویی این شرکت طی ۲ سال گذشته ۴۰٪ و ۵۵٪ افزایش یافته و به این شرکت اجازه داد تا ۶۰۰ کارگر استخدام کند. در ایران مال در تهران  که در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد ، مارک های خارجی مانند آدیداس، بنتون و انگو با مارک‌های داخلی جایگزین شده‌اند.

این گزارش افزود: شرکت‌های کوچک و متوسط ​​چابک در رشد تولید ایران تاثیر زیادی دارند. چندی پیش معاون رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اعلام کرد که حدود هزار شرکت از این دست ۱۷ هزار شغل ایجاد کردند یا کارگران خود را دوباره بازگردانده‌اند. طبق گفته این سازمان، این شرکت‌های کوچک ۹۲ درصد از بنگاه‌های تولیدی ایران و ۴۵ درصد از مشاغل صنعتی این کشور را تشکیل می‌دهند. بر اساس آمار دولت، بیکاری ایران در دهه گذشته از ۱۲.۳ درصد به ۹.۵ درصد کاهش یافته‌است.

بااین حال، برخی از تولیدکنندگان بزرگ ایران که متکی به مواد اولیه وارداتی هستند، شرایط سخت‌تری را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال طبق گفته سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، صنعت بزرگ خودروسازی ایران تولید خود را از ۱.۴ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۷ به ۷۷۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۹ کاهش داده‌است.

«امید غلامی‌فر» بنیانگذار شرکت سرمایه‌گذاری «Serkland Invest» در سوئد، کارشناس در سرمایه‌گذاری در ایران می‌گوید: «اگرچه بعید است که در مواقع بحرانی تقاضای خانواده‌ها به سمت خرید خودرو سوق یابد اما تقاضای مصرف محصولات روزمره همچنان ثابت مانده است. بنابراین می‌توان گفت که تقاضای کلی در اقتصاد ایران در شرایط مناسب و سالمی قرار دارد و در هر صورت باید توسط منابعی تامین شود» .

غلامی فر که تجربه سرمایه‌گذاری در چهار شرکت ایرانی تولیدکننده کالاهای مصرفی نظیر شرکت دارویی، شرکت خرده فروش مواد غذایی، شرکت بسته‌بندی صنعتی و شرکت مراقبت در منزل را دارد اظهار داشت: «همه شرکت‌هایی که سرمایه گذاری کردم از سال ۲۰۱۸ سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد فروش خود را افزایش داده‌اند».

پایان/

۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 8290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      5 0
      خوب
    • احمد IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      1 0
      اگراین اصلاح طلبها بگزارن دوباره به گدایی غرب نرن وبرجام دوباره درست کنن وبزارن که کشورخودکفابشه ویک باربرای همیشه بعدازان همه سختی دیگه تحریم بی اثربشه
    • محمد IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      1 0
      لعن ونفرین خدا بر ظالمان ومستکبران وجنایتکاران آمریکا اسرائیل وآل سقوط