هراس آمریکا از جاده ابریشم 1000 میلیارد دلاری دیجیتال چین، ایران در کجای کار است؟

پکن در واکنش به مانع آفرینی های کشورهای غربی در مقابل توسعه فناورهای دیجیتال چینی تلاش دارد با ارائه جاده ابریشم دیجیتال به عنوان بازوی تکنولوژیکی و دیجیتال ابرپروژه یک جاده-یک کمربند با ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی مقابله کند.

به گزارش تحریریه، اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارش آورده است چین در کنار طرح ابتکاری بزرگ خود با عنوان «یک جاده-یک کمربند» (BRI) به عنوان بزرگترین پروژه زیرساختی در جهان، «جاده ابریشم دیجیتال» (DSR) را نیز راه اندازی کرده‌ است. راه‌اندازی جاده ابریشم دیجیتال در سال ۲۰۱۵ طی حکمی اعلام شد و پس از آن به بخش قابل توجهی از استراتژی کلی یک جاده و یک کمربند برای پکن تبدیل شده است.

طبق این استراتژی، چین به کشورهای گیرنده این تکنولوژی در حوزه‌های مختلف کمک یا از آنها پشتیبانی می‌کند. این استراتژی همچنین از صادرکنندگان چینی از جمله بسیاری از شرکت‌های معروف حوزه فناوری مانند «هوآوی» پشتیبانی می‌کند.

جاده ابریشم دیجیتال در جهت بهبود شبکه‌های ارتباط از راه دور گیرندگان، قابلیت‌های هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک و سیستم‌های پرداخت تلفن همراه و سایر حوزه‌های نیازمند استفاده از فناوری پیشرفته فعالیت می‌کند.

رهبران بسیاری از کشورهای در حال توسعه و همچنین برخی کشورهای پیشرفته مانند کره‌ جنوبی، توافق نامه‌های DSR را امضا کرده‌اند. اگرچه این تفاهم نامه‌ها از نظر قانونی الزام آور نیستند، اما نشانگر استقبال گسترده جهانی از این طرح ابتکاری است. کشورهای آفریقا، خاورمیانه، مناطقی از اروپای شرقی، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی برای گسترش شبکه های تلفن همراه و پوشش اینترنت با پهنای باند بالا به شدت به فناوری ارزان قیمت و با کیفیت احتیاج دارند.

به طور کلی، پیش بینی می‌شود که شکاف تامین مالی زیرساخت‌های جهان تا سال ۲۰۴۰ به حدود ۱۵ تریلیون دلار برسد. سرمایه گذاری‌های مربوط به طرح جاده ابریشم دیجیتال می‌تواند با تامین یا کمک به تامین مالی این زیرساخت حیاتی شکاف‌های یاد شده را پر کند. شرکت‌های چینی با ایجاد مراکز آموزشی و برنامه‌های تحقیق و توسعه به تقویت همکاری دانشمندان و مهندسان این کشورها و همتایان چینی خود می پردازند. به این ترتیب با انتقال دانش فنی در زمینه‌های مختلف نظیر شهر هوشمند، هوش مصنوعی و رباتیک، مزایای بیشتری را برای کشورهای در حال توسعه به ارمغان می آورند.

طبق گزارش این اندیشکده آمریکایی، هنوز هم اما برخی از کشورهای دموکراتیک نگرانی‌های جدی در مورد جاده ابریشم دیجیتال دارند. آنها نگرانند در زمانی که پکن در صحنه جهانی قاطع‌تر وارد شود، با استفاده از جاده ابریشم دیجیتال برای کشورهای گیرنده این امکان را فراهم آورد تا از این فناوری به ضرر آزادی‌های فردی استفاده کنند. شرکت‌های فناوری چینی پیش‌تر نیز به دولت‌های کشورهای دیگر کمک کرده‌اند تا قابلیت نظارت را که بیشتر علیه گروه‌های مخالف استفاده می‌شود، توسعه دهند. پکن برای کشورهای علاقه‌مند به جاده ابریشم دیجیتال آموزش‌هایی را در زمینه چگونگی نحوه نظارت و سانسور اینترنت در زمان واقعی ارائه داده است.

انجام توافق موجود در جاده ابریشم دیجیتال ابتدای راه این طرح است. پکن در حال تبدیل جاده ابریشم دیجیتال به یک اولویت بزرگ‌تر در سیاست خارجی است زیرا تعداد فزاینده‌ای از کشورهای پیشرفته از جمله ایالات متحده، استرالیا، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی مانع استفاده شرکت‌های فناوری چینی از زیرساخت‌های ۵G در این کشورها می‌شوند. آنان در تلاشند تا راهکارهای بهتری را برای محدود کردن گسترش غول‌های فناوری چینی راه اندازی کنند. بنابراین شرکت‌های فناوری چینی به دلیل کنار گذاشته شدن از کشورهای ثروتمند به رشد هرچه بیشتر در بازارهای در حال توسعه نیاز دارند.

در حالی که چین نزدیک به یک تریلیون دلار معادل هزار میلیارد دلار را برای توسعه ابرپروژه یک جاده - یک کمربند در نظر گرفته می شود بخشی از این سرمایه گذاری برای جاده ابریشم دیجیتال صرف خواهد شد. تحلیلگران اعتقاد دارند حداقل یک صد میلیارد دلار از این سرمایه گذاری ها به عنوان بازوی تکنولوژیکی پروژه فوق در عرصه توسعه توانایی ها و زیرساخت های دیجیتال هزینه می شود. 

پایان/

۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
کد خبر: 8291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =