برای به خطر نیافتادن امنیت غذایی کشور، مرغ آرین باید احیا شود

مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی ایران معتقد است ما نباید اجازه دهیم که امنیت غذاییمان در خطر قرار گیرد؛ لذا ما باید از ظرفیت مرغ آرین به صورت موقت هم که شده؛ استفاده نماییم.

به گزارش تحریریه، به جهت اهمیت ویژه احیای مرغ لاین «آرین» در کشورمان، «تحریریه» در ادامه پیگیری های مداوم درباره این موضوع، به سراغ «محمدعلی کمالی سروستانی» مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی ایران رفته است.

«محمدعلی کمالی سروستانی» در ابتدای گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «تحریریه» بیان داشت: پرورش یک لاین اختصاصی در هر نقطه ای از جهان، دارای هزینه های فراوانی است. در چنین فرآیندی به جهت حصول نتیجه بهتر، وجود تعداد زیادی از انواع لاین به جهت کارهای مطالعاتی ضروری است. چرا که هدف نهایی، داشتن یک لاین با بهره وری مناسب و قابلیت رقابت تجاری بوده و باید مطالعات فراوانی جهت حصول به نتیجه دلخواه بر روی لاین های گوناگون انجام شود. یکی از دلایل محدود بودن شرکت های فعال در زمینه پرورش مرغ لاین در جهان نیز به دلیل همین هزینه های بالای تحقیقاتی و زمانبر بودن حصول نتیجه رقابتی است. هم اکنون 4 تا 5 شرکت در سراسر جهان در این زمینه فعالیت داشته و دارای مزارع تحقیقاتی و تجاری لازم هستند. این چند شرکت دارای توان مالی و زیرساخت لازم جهت پرورش و توسعه مرغ لاین بوده و توانسته اند به نتایج قابل قبولی نیز از لحاظ بهره وری مرغ لاین دست یابند. البته دیگرانی نیز در این زمینه شرکت هایی تاسیس نموده و فعالیت هایی داشتند. اما متاسفانه از توان مسائل مالی کار برنیامده و مجبور به فروش زیرساخت ها و امتیازات شرکت های خود به مجموعه هایی چون راس و کاپ شدند. بنابراین ما نیز باید با هوشیاری کامل در این زمینه اقدام نماییم.

مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی ایران افزود: برای احیا و توسعه مرغ لاین بومی در یک کشور، نباید لزوم سرمایه گذاری کافی در بخش تحقیق و پژوهش فراموش شود. در ایران نیز برای حصول نتیجه دلخواه و توان رقابت با چند شرکت بین المللی فعال در این زمینه، باید تعداد لاین ها را افزایش داده و سرمایه گذاری صحیح بر روی بخش تحقیقات انجام داد. نژاد آرین نیز که آن را به عنوان لاین بومی ایرانی شناخته ایم؛ در اصل وارد شده به کشورمان از مبدا هلند بوده است. در زمان ورود این لاین به کشور، ما موفق به ورود 4 خط شده ایم. ظاهرا قرار بوده که 4 خط دیگر نیز به دنبال آن وارد کشورمان گردد. یعنی قرار بر فعالیت 8 خط بوده است. ما در بخش گوشتی دارای نژادهای سنگین، متوسط و سبک هستیم. آرین و نژادهای مشابه از نوع نژادهای سبک گوشتی هستند. انتخاب نژاد آرین برای ورود به کشور به عنوان یک نژاد سبک، به دلیل مطالعاتی بوده که پیش از انقلاب اسلامی بر روی ذائقه ایرانیان انجام شده بود. در آن زمان، مردم ایران همانند همسایگان عرب خود، تمایل به مصرف مرغ های سبک گوشتی یا اصطلاحا لقمه ای داشته اند. البته در دهه های 60 و 70 و دوران رواج کوپن، این شرایط تغییر کرد و مردم ما متمایل به مصرف مرغ های سنگین وزن گوشتی شدند. به تدریج این تغییر ذائقه، راه را برای ورود نژادهایی چون مرغ راس و کاپ و سایر نژادهای سنگین و نیمه سنگین به بازار کشورمان باز نمود.

وی در پایان اظهار نمود: احیاکنندگان مرغ لاین آرین، اگر به دنبال موفقیت هستند؛ نباید از دو نکته غافل شوند. ابتدا باید بر روی فرهنگ سازی صحیح در جامعه برای تغییر ذائقه تمرکز نمایند. سپس باید برای افزایش بهره وری آرین، از هیچ سرمایه گذاری بر روی کارهای پژوهشی و مطالعاتی دریغ نشود. در این صورت، مرغ لاین آرین قابلیت رقابت با نژادهای دیگر را داراست. بر مبنای مطالعات کلی که تاکنون انجام شده است؛ مرغ لاین آرین تا سن 37 تا 40 روزگی توانسته تا حدودی فاصله ای که از لحاظ بهره وری با نژادهای راس و کاپ داشته را کمتر نماید. البته واضح است که مطالعات کلی ابدا کافی نبوده و ما نیازمند مطالعات جزئی و دقیق تر هستیم. با این حال، با توجه به وضع تحریم های ظالمانه علیه ایران و احتمال تلاش کشورهای متخاصم در جهت دشمنی بیشتر و افزایش فشار علیه کشورمان، ما نباید اجازه دهیم که امنیت غذاییمان در خطر قرار گیرد. لذا ما باید از ظرفیت مرغ آرین به صورت موقت هم که شده؛ استفاده نماییم. اما برای داشتن جایگاهی در آینده صنعت مرغداری و غذایی ایران، مرغ لاین کشورمان نیازمند کارهای فراوانی است. باید به تعداد لاین ها افزوده شده و از لاین های تحقیقاتی استفاده شود. در این صورت ما مالک یک مرغ لاین بومی هستیم که هم پاسخگوی نیاز مردم بوده و هم قابلیت رقابت با نژادهای رقیب خارجی را خواهد داشت.

پایان/

۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
کد خبر: 8330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =