چرا مردم مقصر اصلی ماجرای سقوط بورس نیستند؟

مردم با وزن 0.5 درصد بازار نمی توانند مقصر اصلی صعود و سقوط بورس باشند.

به گزارش تحریریه، صعود و سقوط بورس که با دعوت حسن روحانی و اعضای مهم کابینه از مردم برای حضور در بازار سرمایه و افرادی مانند علی آقامحمدی از مجمع تشخیص مصلحت نظام همراه شد باعث زیان دیدن مردم عادی با سرمایه های خرد شده است.

برآوردهای کارشناسان نشان می دهد که کل خرید خریداران خرد(حقیقی ها) غیرحقوقی از خرداد سال 1399 که شاخص به بالای یک میلیون واحد رسید و عدد فراتر از 2 میلین واحد را نیز تجربه کرد تا بهمن ماه سال جاری کمتر از ۰.۵ درصد ارزش ۶۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه بوده است.

با این حال در تبلیغات رسانه های شبه اقتصادی وابسته به دولت اینگونه مطرح می شود که مردم عادی بورس ناشناس با خرید سهم های بدون توجیح باعث سقوط بازار سرمایه شده اند.

در این تحلیل، نقش خصولتی های بورس که به رانت های مختلف متصل بوده و از نظارت هم معاف هستند، بانک های خصوصی با میدان داری بانک مرکزی و نیمه پنهان دولت کارگزارانی حسن روحانی نادیده گرفته شده و مردم به عنوان متهم معرفی شده اند.

در روز چهارشنبه 1 بهمن ماه بانک مرکزی با دخالت در بازار ارز، قیمت دلار و سایر ارزها را افزایش داد تا بورس را صعودی کند و چند روز فشار را از روی دوش دولت برداشته و مجلس را که در آستانه استیضاح وزیر اقتصاد قرار گرفته است ساکت کند.

پیش بینی می شود که کاهش شاخص کل همچنان ادامه داشته باشد و مردم بهتر است از ورود به بازی سهم های مربوط به خصولتی های رانتی خودداری کرده و بر سهام شرکت های موفق تولیدی متمرکز شوند.

پایان/

۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
کد خبر: 8367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =