خروج غیرمتخصص ها از صنعت مس ایران ضروری است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است عقب ماندگی ها در صنعت مس بدلیل نداشتن برنامه ریزی و حضور افراد غیرمتخصص است.

به گزارش تحریریه، کشور ایران از لحاظ ذخایر مس، جایگاه هفتم را در جهان به خود اختصاص داده است. با این وجود، طی سه دهه اخیر، با سوءمدیریت های پیاپی و دخالت های افراد سیاسی صاحب منصب در دولت های گوناگون، صنعت مس کشورمان دچار یک عقب ماندگی تاریخی شده است. اما متاسفانه مدیران شرکت ملی مس ایران، به جای توضیح درباره عملکرد ضعیف خود و چرایی جایگاه نامطلوب 0.25 درصدی کشور در بازار جهانی مس، همواره به مصاحبه های سفارشی و اعلام آمار و ارقام اکتشافات مس مشغولند و از پاسخگویی درباره مشکلات تولید این محصول مهم و استراتژیک، گریزان هستند.

از اینرو «تحریریه» در جهت ایجاد شفافیت و مشخص شدن ابعاد موضوع صنعت مس کشور، بر آن شد تا با تعدادی از نمایندگان مجلس و صاحب نظران به گفتگو بنشیند.

«حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با «تحریریه» بیان داشت: کشور ما از لحاظ منابع و ذخایر خدادادی در جایگاه بسیاری خوبی قرار داشته اما همواره زخم خورده از کم لطفی هاست. به بیان ساده تر صنایع کشور ما بعضا دچار بی برنامگی هایی هستند.

وی افزود، نمونه بارز آن، صنعت مس کشور است که در جایگاهی مناسب در سطح جهانی قرار ندارد. البته نباید منکر کارهای خوبی که تا به حال برای صنعت مس کشورمان انجام گرفته؛ بود. اما با توجه به ذخایر معدنی عظیم مس در ایران، جایگاه ما ابدا مطلوب و قابل قبول نیست. لذا ما نیازمند یک برنامه ریزی بلندمدت برای این صنعت کشورمان هستیم. قطعا صنعت مس ایران دارای ظرفیت های فراوانی بوده و نیازمند توجه بیشتری است.

عضو کمیسیون صنایع و منابع مجلس تاکید کرد، اگر صنعت مس کشورمان با برنامه و بدون دخالت افراد غیرمتخصص اداره شود؛ ما شاهد جذب سرمایه و اشتغالزایی فراوانی خواهیم بود. از سوی دیگر، تکمیل زنجیره مس کشورمان، ارزآوری خوبی به همراه دارد. صنعت مس نیازمند کارهای بزرگ است و معتقدم که وزارت صمت قادر است تا گام های بلند و موثری برای استفاده از ظرفیت های این صنعت بردارد.

وی در پایان گفت، بدون تردید، وزارت صمت و شرکت ملی مس باید سیاست هایی به کار بندد تا سرمایه گذاران برای ورود به عرصه مس کشور، ترغیب شوند. چرا که در شرایط تحریم، باید برای درآمدزایی کشور از راه های گوناگون، برنامه داشت. قطعا ما توانایی درآمدزایی برای کشور و خروج از رکود را داریم. به شرط آنکه با برنامه ریزی و هدفمند حرکت نماییم.

پایان/

۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 8407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =