دهن‌کجی دولت به ابلاغیه مقام معظم رهبری درباره توسعه "طب سنتی"؛ بودجه صفر درصدی طب سنتی!

تخصیص بودجه نزدیک به صفر به حوزه طب سنتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در خوش‌بینانه‌ترین حالت حکایت از عدم اعتقاد مسئولان ارشد وزارت بهداشت و دولت به الزام "ترویج و توسعه طب سنتی" ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سند بالادستی نظام سلامت کشور دارد!

به گزارش تحریریه؛ بودجه نظام سلامت را می‌توان بازتاب‌دهنده نوع نگاه سیاستگذاران در حوزه سلامت دانست، بودجه نظام سلامت در لایحه بودجه سال 1400 حدود 155 هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ یکی از مسائل عجیب در بودجه 1400، اعتبار تخصیص‌یافته به بخش "طب سنتی" ذیل نظام سلامت کشور است.

با نگاهی به سهم طب سنتی از بودجه نظام سلامت متوجه می‌شویم اعتبار تخصیص‌یافته برای توسعه طب سنتی در کشور چیزی نزدیک به صفر است! بودجه طب سنتی در سال جاری صرفاً حدود 7.1 میلیارد تومان در قانون بودجه است و در سال 1400 هم رقم 7.5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است!

تخصیص چنین اعتبار ناچیزی در مقایسه با بودجه هنگفت 155 هزار میلیارد تومانی نظام سلامت کشور (یعنی کمتر از 5هزارم یک درصد!!) در خوش‌بینانه‌ترین حالت، حکایت از عدم اعتقاد مسئولان ارشد وزارت بهداشت و دولت به الزام "ترویج و توسعه طب سنتی" ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سند بالادستی نظام سلامت کشور دارد!

این بی‌توجهی محض و پشت کردن مسئولان امر به حوزه طب سنتی در بودجه 1400 در حالی صورت گرفته است که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، بر بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ایران تأکید ویژه‌ای شده است.

در بند 12 سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی ایران در حوزه سلامت، تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تأکید قرار گرفته است؛ استانداردسازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن، اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه و برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی از دیگر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است که با توجه به "تخصیص بودجه نزدیک به صفر" به حوزه طب سنتی ذیل وزارت بهداشت، عملی شدن سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری در حوزه سلامت را عملاً غیرممکن کرده است!

از سوی دیگر با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و لزوم انتخاب بهترین روش و استراتژی برای مواجهه و مقابله با این ویروس منحوس، توجه به گسترش طب سنتی و ادغام آن در نظام شبکه بهداشتی و درمان بیماران کرونا امری بسیار حیاتی به‌شمار می‌آید که از دید سیاستگذاران مغفول مانده است.

همین بی‌توجهی مسئولان ارشد حوزه نظام سلامت کشورمان به طب سنتی باعث شده است که در زمان حاضر با وجود گذشت یک سال از شیوع بیماری کرونا در کشورمان، هنوز در بخش رسمی نظام سلامت کشورمان از ظرفیت‌های گسترده طب سنتی در حوزه پیشگیری و درمان همه‌گیری کرونا، هیچ استفاده‌ای نشود در حالی که با توجه به اقبال زیاد توده مردم به روش‌های ساده و مؤثر درمانی طب سنتی، مراجعات خودجوش مردمی به اساتید طب سنتی (خارج از نظام رسمی درمانی کشورمان) برای درمان کرونا بسیار زیاد بوده است و جالب اینکه تقریباً تمام بیمارانی که روش‌های درمانی طب سنتی را برای درمان خود انتخاب کرده‌اند، ظرف مدت کوتاهی درمان شده‌اند و آمار مرگ‌ومیر میان این دسته از بیماران کرونایی نزدیک به صفر بوده است.

این بی‌توجهی به ظرفیت غنی طب سنتی در کشور، در حالی است که به‌اذعان وزارت بهداشت، تلفیق طب سنتی و نوین در کشورهایی مانند چین، کمک شایانی در درمان بیماران مبتلا به کرونا و کاهش عوارض ناشی از بیماری کرده است؛ همچنین ایران کشوری پهناور با ریشه‌های تاریخی و پزشکی کهن و دارای بیش از 8000 گونه گیاهی است و به همین دلیل یکی از کشورهای بسیار مهم در حوزه "اتنوفارماکولوژی" محسوب می‌شود و از فرصت‌های مطالعاتی بسیاری برای پژوهش در این حوزه برخوردار است.

انتهای پیام/

۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 8425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سجاد حسینی IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 3
      کجای کارید چرا تفاوت فکری هست یعنی همه راهمون غلطه حالایه عده جونشون براامنیته مث سلیمانیها . کجای کارید ؟؟؟ بقی چپ وراست و مسول و... دنبال جایگاهید ادم درست در مقام نیست چون بی عدالتیها را خدا ازش میخواد...
    • محمد IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      4 0
      این دهن کجی از اول این دولت بی تدبیر هست دولت حسن روحانی منافق ترین خائن ترین دروغگو ترین دزد ترین بی غیرت ترین دولت از زمان تشکیل جمهوری اسلامی است هیتلر و محمد رضا شاه بر حسن روحانی شرف دارند
    • از قم IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 2
      با جون مردم بازی نکنید حتما یه عده منتظرند یه بودجه ای تصویب شود و عمه و خاله و پسر عمو بشوند کارشناس خسته نشدید اینقدر با صبر مردم بازی میکنید
    • ایران IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 2
      فاز جدید نفاق و فتنه تهیه بودجه= دهن کجی به رهبر خاک تو سرتون با این تحلیل و دو بهمزنی
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      1 0
      علی برکت الله . جماعت اصلاح طلب و نافرمان
    • عربی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      0 0
      در حالیکه تأثیر مثبت داروهای تولید شده بر پایه طب سنتی به کرات ثابت شده، من نمی فهمم چرا دولتیها به تبعیت از اصلاح طلبان این همه به طب سنتی و ایرانی و اسلامی بی اهمیت هستن!!!!!!!!
    • حامد IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      0 0
      احتمالا منظور از طب سنتی نوشیدن ادرار شتر یا استعمال روغن بنفشه و پنبه نیست که؟ خخخخخخ
    • امیر IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      0 0
      واقعا برای دولت بی تدبیر متاسفم . تنها چیزی که برای اینها مهم نیست جان و مال مردم هستش