روسیه جانب ایران را گرفت، آمریکا غافلگیر شد

روسیه در موضوع اختلاف ایران و آمریکا برای اجرای برجام به صراحت طرف ایران را گرفت و آمریکا را غافلگیر کرد.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «نووستی» روز چهارشنبه نوشت که وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بازگشت احتمالی طرف آمریکایی به اجرای تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران، نباید ارتباطی به گذاشتن هرگونه شروط مضاعف داشته باشد یا بهانه‌ای برای بازنگری در این توافقنامه بین‌المللی شود.

در این بیانیه آمده است: ما بر این عقیده هستیم که دولت جدید آمریکا در صورت تمایل برای بازگشت به اجرای تعهدات خود بر اساس برجام، نباید این مسئله را بهانه یا دلیلی برای چانه زنی برای بازنگری در توافقنامه هسته‌ای قرار دهد، همانطور که نباید شروط مضاعفی را به ایران یا دیگر طرفین شرکت کننده در این توافقات تحمیل کند. باید با دقت زیاد مفاد اصلی برنامه جامع اقدام مشترک دنبال شود... تمامی فعالیت‌های هسته‌ای در ایران، همچنان تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشته و ماهیت غیرنظامی خود را حفظ کرده است.

در این بیانیه تأکید شده است: گذشت زمان ثابت کرده که جایگزین واقعی برای توافق هسته‌ای وجود ندارد و تمامی دستورالعمل‌های لازم برای تحقق موفق برجام، در این سند گنجانده شده است. این در حالی است که طی دو سال و نیم، دولت آمریکا با خروج از این توافقنامه موانع بسیاری را برای دیگر طرفین بوجود آورده که بدون رفع آنها، اعمال تأمین توازن دقیق منافع همه طرفین، بر اساس مفاد برجام وجود ندارد... دولت جدید ایالات متحده به رهبری جو بایدن، علائمی در خصوص قصد خودداری از ادامه خط مشی دولت سابق آمریکا و امکان بازگشت به برجام را ارسال کرده است، ولی از ایران خواسته تا بدون معطلی به اجرای تعهدات داوطلبانه خود که از قبل متوقف شده، بازگردد. این در حالی است که رهبران جمهوری اسلامی بارها بر قصد بازگشت خود به اجرای کامل تعهدات، در صورت اجرای تعهدات از سوی طرف آمریکایی، تأکید کرده‌اند. بنابراین، اقدامات متقابل مقامات واشنگتن و تهران نیازمند هماهنگ سازی است و در این راستا باید از مفاد مندرج در توافقنامه هسته‌ای استفاده کرد. البته این مسئله به اراده سیاسی، تمرکز و انرژی سازنده نیاز دارد و حرکت در این جهت گیری، به نفع منافع مشترک همه طرفین، از جمله ایران خواهد بود که طرف روسی امیدوار است گامی برداشته نشود که بازگشت به سمت اجرای کامل برجام را دشوار سازد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به اجرای تعهدات خویش در چارچوب توافق هسته‌ای با تهران، طرف روسی آمادگی دارد تا مازاد اورانیوم غنی سازی شده در ایران را صادر کند.

ریابکوف تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از ابعاد برجام، بویژه تحقق عملی آن، تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد، این مسئله نسبتاً نظری و انتزاعی است. ما باید در خصوص دورنمای عادی سازی وضعیت در این عرصه متقاعد شویم و سپس به موضوعاتی در رابطه بااجرای کامل توافقات در چارچوب برجام بازگردیم. البته من هیچ روند اوضاعی را بعید نمی‌دانم.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا انتظار داشت که طرف های برجام از موضع واشنگتن برای پیشقدم شدن ایران در اجرای برجام حمایت کنند که موضع روسیه این کشور را غافلگیر کرده است.

کارشناسان معتقدند که هر یک از طرفین در اجرای برجام پیشقدم شود؛ طرف مقابل بازی خواسته های بیشتر را اجرا می کند و به همین دلیل گذار از نقطه کنونی سخت و دشوار خواهد بود.

پایان/

۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 8449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      13 1
      چه بازی کودکانه ای امریکا خودش از برجام خارج شده و خودش هم برای ما شرط میگذارد
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      3 1
      پولا دستشون رسیده
    • محمدی IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      2 4
      زیاد به جانب داری روسیه دل خوش نکنید هرموقع منافه اش حکم کنه تغییر نظر میده
      • مرتضی IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
        0 0
        روسیه آماده است برای صادر کردن اورانیوم ذخیره شده ایران سود خوبی نصیبشون میشه، بعدشم یعنی کل دنیا میتونن اورانیوم ایران رو بخرن استفاده کنن غیر از ایران!!!!