رابرت مالی؛ دیپلماتی تعاملگرا با انتقادهای فراوان

«رابرت مالی» مذاکره کننده آمریکا در فرایند برجام به عنوان فرستاده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران انتخاب شد؛ هراس از تعامل هسته ای وی با تهران و نگاه بدبینانه مالی نسبت به اسرائیل موجب انتقادهای گسترده ای به این انتخاب از سوی صهیونیست ها شده است.

به گزارش تحریریه، «رابرت مالی» فرستاده ویژه دولت «جو بایدن» در امور ایران است و با این انتخاب گویا تندروها و ترقی خواهان بر سر یک نازمد به توافق رسیدند.  مالی در دوره باراک اوباما یکی از مذاکره کنندگان با نمایندگان ایرانی بود که در نهایت به برجام منتهی شد.

رابرت مالی در سمت های ارشد مختلفی در کاخ سفید دوره اوباما خدمت کرده است که از جمله آن ها مشاور در کارزار علیه گروه دولت اسلامی، هماهنگ کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی و دستیار ویژه رئیس جمهوری بودند .

وی همچنین مذاکره کننده اصلی آمریکا در گفت وگوهای هسته ای بود که به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام انجامید. ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق چندجانبه بین المللی خارج شد اما بایدن اعلام می کند قصد دارد توافق برجام را احیا کند و مذاکراتی گسترده را با تهران پایه ریزی کند.

رابرت مالی در دولت بیل کلیتون در مناصب دولتی بوده است. وی در آن زمان دستیار ارشد امور اعراب و اسرائیل و مدیر امور خارو نزدیک و آسیای جنوبی شورای امنیت ملی بود. رابرت مالی در دولت قبل آمریکا، رویکرد فشارحداکثری ترامپ را محکوم به شکست حداکثری می دانست

برخی رسانه ها از چند روز قبل که شایعه انتخاب وی برای بررسی سیاست ها در مورد ایران مطرح شد، حملات علیه او و دولت بایدن را در دستور کار قرار دادندمهمترین ادعای آن ها این است که مالی نقض حقوق بشر یا اقدامات منطقه ای ایران را به بهای کسب توافق هسته ای نادیده می گیرد. گروه های تندروی صهیونیستی در آمریکا و اسرائیل نسبت به رویکردهای وی در مورد تهران و تل آویو نگران هستند. نتانیاهو هم مخالفت خود را با انتصاب وی اعلام کرد.

 بسیاری مالی را قطبی در تضاد کامل با الیوت آبرامز نماینده ترامپ در امور ایران می دانند. مالی سیاست خاورمیانه ترامپ را متشکل از انبوهی از خط مشی های ورشکسته می داند و متعهد شده است که به دیپلماسی باز گردد.

رابرت مالی در کنار وزیران امور خارجه و انرژی امریکا در حال مذاکره با هیات ایرانی برجام

یکی از مهمترین انتقادها به برجام بندهای غروب توافق بود که مالی ضمن دفاع از آن اظهار داشت: ماهیت محدودیت برای محدودیت لازمه برجام بود. انتخاب واقعی در سال ۲۰۱۵ کسب توافقی بود تا برنامه هسته ای ایران را به عقب براند و بازرسی های سرزده را برای همیشه برقرار سازد.

وی در دولت قبلی کاخ سفید، رویکرد فشار حداکثری ترامپ را محکوم به شکست حداکثری می دانست. همین نکات و هراس از تعامل وی با ایران بر سر موضوع هسته ای بود که هفته گذشته سازمان صهیونیست های آمریکا که گروه راست افراطی حامی اسرائیل است از رابرت مالی انتقاد کرد و نظرات وی را برای آمریکا و متحدانش خطرناک دانست.

مالی درک می کند که بازگشت سریع به برجام اگرچه کار آسانی نیست اما باید انجام شود. انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی احتمالی یک نامزد اصولگرا کار ایالات متحده را دشوارتر خواهد کرد. وی می داند ورود به برجام برای ایجاد آرامش در خاورمیانه کفایت نمی کند و  به همین دلیل از ابتکارعمل اروپایی ها در زمینه تشویق گفت گوهای تنش زدایی بین تهران و کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت می کند. مالی نیز وزن سیاسی خود و آمریکا را پشت چنین ابتکاری قرار داده است.  

میدل ایست آی نوشت: رسانه های غربی یکی از مهمترین انتقادات تندروها به مالی را نداشتن حمایت کورکورانه از اسرائیل ذکر کرده اند. وی ناکامی در ایجاد یک توافق میان فلسطین و اسرائیل را به دلیل کوتاهی های طرف واشنگتن و تل‌آویو دانست.

 پدر مالی در مصر و در یک خانواده یهودی سوری تبار متولد شد. او یک روزنامه نگار چپگرا بود که در زمینه مبارزات ضداستعماری مطالب زیادی نوشته بود.

این دیپلمات سابق، پیش از این از منتقدان سیاست های اسرائیل علیه فلسطینیان بود. مالی آوریل گذشته در نشریه فارین پالسی نوشت بایدن باید به دولت اسرائیل در زمینه الحاق کرانه باختری هشدار بدهد و از انتقادهای بین المللی و اهرم کمک های ایالات متحده به عنوان یک ابزار فشار استفاده کند.

استفاده از اهرم های مالی و اقتصادی و توجه به خواسته های کاخ سفید می تواند اثرگذار باشد. البته مالی در مورد توافقنامه های عادی سازی امارات و اسرائیل تردید دارد که بتواند مانعی بر سر راه اسرائیل برای الحاق کرانه باختری ایجاد نماید. مالی به شدت مخالف تلاش های ترامپ برای دادن امتیاز به کشورهای عربی برای راه اندازی روابط با اسرائیل بود.

پایان/

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
کد خبر: 8479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =