حمایت از "طب سنتی" توسط مسؤلان نظام سلامت در حد شعار است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سهم نزدیک به "صفر" بودجه اختصاصی به حوزه طب سنتی در مقایسه با بودجه هنگفت ۱۵۵ هزار میلیاردی نظام سلامت کشورمان گفت: حمایت مسئولان از طب سنتی نباید صرفاً در حد "شعار" باشد.

به گزارش تحریریه؛ دکتر مژگان‌ تن‌ساز درباره چرایی سهم نزدیک به "صفر" بودجه اختصاصی به حوزه طب سنتی در مقایسه با بودجه هنگفت 155 هزار میلیاردی نظام سلامت کشورمان در سال 1400 اظهار کرد: اگر بنا بر این است که طب سنتی در نظام سلامت کشور ادغام شود و انتظار بر این است که پژوهش‌های فاخری در زمینه طب سنتی صورت پذیرد، قاعدتاً این امر با تخصیص بودجه اندک امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در سال‌های گذشته، متخصصین طب سنتی با بودجه‌های بسیار محدود، وارد میدان پژوهش شدند و بسیاری از این متخصصین، به‌صورت جهادی کار کردند اما قطعاً اگر قرار باشد مسئولان برای طب سنتی در نظام سلامت ارزشی قائل شوند، باید به اندازه انتظاراتی که از توسعه طب سنتی داریم، به این بخش بودجه اختصاص دهند.

این متخصص طب سنتی در پاسخ به این سؤال که برای انجام طرح‌های پژوهشی در حوزه طب سنتی به طور میانگین به چه میزان بودجه نیاز است، تصریح کرد: برآورد بودجه مورد نیاز برای پژوهش‌های طب سنتی بستگی به نوع مداخله و حجم نمونه مورد مطالعه دارد اما بودجه طرح‌های پژوهشی در طب سنتی معمولاً مقدار ناچیزی است که از طریق دانشکده‌های طب سنتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تخصیص می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که کل بودجه طرح‌های پژوهشی معمولاً صرف خرید موارد مورد نیاز برای پژوهش می‌شود، یادآور شد: اگر بخواهیم پژوهش‌های ملی و فاخر در کشور انجام دهیم نیاز به بودجه‌های بیشتری است و تخصیص بودجه اندک به برنامه توسعه طب سنتی، کمکی به انجام این مطالعات نمی‌کند همچنین با توجه به ضرورت بین‌المللی‌سازی این دانش بومی، نیاز به تخصیص بودجه مناسب برای گسترش دانش طب ایرانی وجود دارد و حمایت از روش‌های درمانی طب سنتی و سلامتکده‌ها برای خدمت‌رسانی به مردم یکی دیگر از مسائل مورد نیاز بودجه است.

تن‌ساز درباره تاثیر اجرای طرح ادغام طب سنتی در نظام سلامت کشور گفت: ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشتی کشور یک طرح پیشگیرانه و هدف آن، آموزش سبک زندگی مبتنی بر آموزه‌های طب سنتی ایرانی به مردم است؛ با آموزش سبک زندگی صحیح، کیفیت زندگی افراد افزایش و بار بیماری‌های غیرواگیر کاهش می‌یابد؛ آموزش سبک زندگی سالم مبتنی بر آموزه‌های طب سنتی نوعی سرمایه‌گذاری در نظام سلامت است زیرا باعث جلوگیری از ابتلای مردم به بیماری‌هایی نظیر دیابت، چاقی، کبد چرب، فشار خون و ... و درنتیجه کاهش هزینه‌های درمانی می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اجرای طرح ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشتی به صورت پایلوت در شهرستان اردکان گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت مبنی بر بازشناسی، ترویج و توسعه طب سنتی در نظام سلامت، سیاستگذارن باید به بحث توسعه و ترویج طب سنتی و پژوهش‌های این حوزه توجه کنند و حمایت مسئولان از طب سنتی نباید صرفاً در حد "شعار" باشد.

انتهای پیام/

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
کد خبر: 8505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =