پایان غم انگیز بهشت های مصنوعی در حاشیه جنوبی خلیج فارس

واقعیت‌ها و آمار در کنار ارزیابی تحلیلگران نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال ۲۰۲۱ کاهش یابد و این کشورها در آینده هم با کمبود بودجه و افزایش بدهکاری عمومی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

به گزارش تحریریه، اقتصاد جهان و از جمله در کشورهای خاورمیانه از همان آغاز شیوع کرونا به دلیل کاهش بهای جهانی نفت، متوقف شدن تولیدات جهانی و کاهش تقاضا برای نفت با رکود روبرو شد. شبکه اطلاعاتی «النباء» عراق نوشت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل شیوع کرونا و کاهش بهای نفت از بحران‌های اقتصادی رنج می‌برند. شرایط سبب شده است این کشورها به دنبال راه و سازوکار جدیدی برای حل مشکلات و تنوع‌بخشی به منابع درآمدی و سرمایه‌گذاری خود باشند.

آژانس رتبه بندی «استاندارد اند پورز گلوبال» (S&P Global) چندی قبل پیش‌بینی کرده بود در سایه بحران کرونا و کاهش بهای نفت، بدهکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رسیدن به بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار رکورد جدیدی را ثبت کند.

به نوشته رسانه عراقی، درآمدهای نفتی تقریبا دو سوم بودجه عربستان را تامین می‌کند. امارات و کویت هم ۹۵ درصد از بودجه خود را از در آمدهای نفتی تامین می‌کنند. بحرین ۷۸.۳ ، عمان ۷۰ و قطر ۷۶ درصد از بودجه خود را از طریق درآمدهای حاصل از فروش نفت تامین می‌کنند.

 برپایه این گزارش، موسسه فوق پیش‌بینی کرد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس طی ۴ سال آینده با کمبود بودجه ای به ارزش ۴۹۰ میلیارد دلار روبرو شوند.

در یک نظرسنجی که طی روزهای ۱۱ تا ۲۵ ژانویه سال جاری میلادی صورت گرفت برخی کارشناسان و اقتصاددانان پیش‌بینی کردند اقتصاد کشورهایی که بر درآمدهای نفت و گاز تکیه می‌کنند امسال نسب به سال قبل اندکی بهبود یابد اما رشد اقتصادی آن ها در سال ۲۰۲۱ چشمگیر و همچون گذشته نخواهد بود.

در بررسی جدید پیش‌بینی شده است تولید ناخالص عربستان در سال جاری با رشد ۲.۸ درصدی روبرو شود. این در حالی است نظرسنجی‌های گذشته رشد اقتصادی عربستان را ۳.۱ درصد بر آورد کرده بودند. بیانیه‌های رسمی هم نشان می‌دهد که اقتصاد عربستان در چهار ماه آخر سال گذشته در بخش نفتی و غیرنفتی از پیامدهای کرونا در امان نبوده و میانگین بیکاری در این کشور طی این مدت به رقم ۱۵.۴ درصد رسیده است. گزارش هیات کل آمار عربستان نشان می‌دهد رشد اقتصادی بخش خصوصی با رکود ۱۰.۱ درصدی و بخش دولتی با رکود ۳.۵ درصدی روبرو شده است. بخش غیر نفتی که محور اصلاحات سعودی برای تنوع بخشی به اقتصاد است با رکود ۸.۲ درصدی و بخش نفت هم با رکود ۵.۳ درصدی روبرو شده است.

به نوشته شبکه اطلاعاتی النباء، برپایه ارزیابی های جدید پیش‌بینی می‌شود اقتصاد امارات هم در سال جاری با رشد ۲.۲ درصدی روبرو شود. این در حالی است ۳ ماه قبل پیش‌بینی شده بود این رقم ۲.۷ باشد. در برآورد جدید پیش‌بینی شده اقتصاد قطر هم در سال جاری با رشد ۲.۸ روبرو شود. پیشتر عنوان شده بود این کشور رشد ۳ درصدی را شاهد باشد. قبلا رشد اقتصاد کویت ۲.۵ درصدی بیان شد اما در بررسی جدید  رشد اقتصاد این کشور ۲.۲ درصد عنوان می شود. همچنین رشد اقتصادهای عمان و بحرین به ترتیب ۲.۵  و ۲.۶ درصد بیان می شد اما اکنون گفته می شود اقتصاد این دو کشور به ترتیب رشد ۲.۱ و ۲.۵ درصدی رشد را شاهد باشد. 

فصلنامه اقتصادی دانشگاه آکسفورد هم در یک گزارش پژوهشی آورده است تولید ناخالصی داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ۱۸ ماه زمان نیاز دارند تا به شرایط پیش از کرونا بازگردد. شوک دوگانه کرونا و کاهش بهای نفت، وابستگی این کشورها به نفت خام، تنگ‌نظری در حمایت مالی، چالش‌های ناشی از نیروی کار خارجی، کاهش سفرهای زیارتی و گردشگری و خطرات ژئوپلتیک از جمله مسائلی هستند که زمینه را برای وقوع یک مصیبت اقتصادی برای این کشورها فراهم کرده‌اند.

پایان/

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
کد خبر: 8527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =