توافق آمریکا و اروپا نهایی شد، تحریم خودرو در آستانه تعلیق

براساس پیشنهاد اتحادیه اروپا به آمریکا مبنی بر پیش قدم شدن در بازگشت به برجام و تعلیق تحریم خودرو، این بخش تحریم در آستانه تعلیق قرار گرفته است.

به گزارش تحریریه، کشمکش ایران و آمریکا مبنی بر اینکه اول طرف مقابل باید به برجام باز گردد بالا گرفته و ورود اتحادیه اروپا و توان دیپلماتیک بالای تیم بایدن باعث شده است تا آمریکا اصرار بر پیشقدم شدن ایران را کنار گذارد.

کارشناسان امریکایی معتقدند که معاهده خلع سلاحی برجام در نهایت ایران را تسلیم می کند و نباید مانند دولت ترامپ با هدف کوتاه کردن زمان تسلیم ایران طمع به خرج داد، به همین دلیل دولت جو بایدن به صورت دوفاکتو از موضع ابتدایی عقب نشینی کرده و آماده تعلیق بخشی از تحریم ها مانند تحریم خودرو و بازگشت به برجام به شرط نابودی مجدد توان هسته ای ایران است.

به طرف ایرانی اطلاع داده شده است تا مذاکرات خود را با خودروسازان هدف؛ تاکید بر فرانسه و ایتالیا؛ اغاز کند که نشانه های آن وجود داردو خودروساز ایتالیایی فیات می خواهد در ایران ون تولید کند.

به نقل از فاکس نیوز، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برجام همچنان زنده و است و این آمریکا است که برجام را ترک کرد و ایران و دیگر اعضا، همچنان در برجام هستند. باید سریع اقدامات ایران برای کاهش تعهدات را متوقف کنیم. پایبندی آمریکا به برجام این مشکل را حل می‎کند. ما نه طرف آمریکاییم و نه ایران، ما طرف برجام هستیم.

مصوبه مجلس در ضرب الاجل به طرف غربی و اظهارات سردار سلامی مبنی بر اینکه اقتصاد کشور از برجام عبور کرده باعث شد طرف اروپایی به سرعت دست به کار شود تا پیش از پایان دولت کنونی ایران معاهده خلع سلاحی برجام را احیا کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که باتوجه به بیش از 70 میلیارد دلار مراوده تجاری ایران در سال جاری؛ عملا تحریم اقتصادی وجود خارجی ندارد و تنها تحریم های بانکی باقی مانده است که آنهم با معاهدات پولی دوجانبه کنار زده می شود. نتیجه اینکه کارت تحریم اثر خود را از دست داده و آمریکا در حال مبادله امتیاز نداشته رژیم تحریم و فشار حداکثری با خاع سلاح اتمی و موشکی ایران است.

پایان/

۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 8528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 38
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیامک IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      19 41
      بازهم با یک نوع خودرو سرگرم خواهیم شد الا برکت ا... خاک بر سر سیاستمداران احمق .. وقتش رسیده که با سیلی محکم و عدم توجه دست رد به سینه گرگها زد
    • هاشم IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      39 7
      با فرانسوی ها هرگز این راسوهای حسود را از بازار خودرو ایران اخراج کنید برای همیشه
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      15 5
      آقا چرا اینقدر چرت و پرت مینویسید؟؟ مگه مردم‌مثل شماها احمقن که گول حرفای یا مفت شماهارو بخورن؟؟؟
    • حاجی اذری IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      10 25
      اوباما بعداز توافق برجام گفت تحریمها پوسیده بودند اگر برجام نبود ایران مانند راننده ای بود که روی ماشین می نشست و براه خود ادامه میدادولی دولت ما متوجه نشد و زیر بار مسولیت سنگین برجامی رفت یعنی باز ی برده را باخت اکنون همان وضع تکرار میشود تحریمهای حداکثری را اعمال کردند ولی نتیجه ای که مد نظرشان بود را نگرفتند واز طرفی روزبروز تحریمها تاثیرش را از دست میدهد دوباره امریکاییها به تکاپو افتاده اند تا کار جدیدی بکنند این ندای ملت است ...دولتیها بهوش باشید وانصاف کنید این ملت و ارزشهاو دست اوردهای بچه های بخون غلطان مارا به ثمن بخس معامله نکنید
      • امید IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
        0 0
        بخواب بابا ...
    • علی IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      29 14
      تحریم خودرو نتجه ملموسی در زندگی اکثریت مردم ندارد اول تحریم نفت رفع شود
      • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
        34 5
        رفع تحریم نفت اصلا به نفع مردم ایران نیست.خوشبحال کشورهای تحت سلطه مون میشه، یمن. سوریه، لبنان ، فلسطین ، ......
      • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
        34 1
        رفع تحریم نفت دردی از ملت کم نمیکنه فقط به نفع حاکمان
    • ابراهیم IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      21 5
      ما شدیم مستعمره پژو و رنو بخاطر اینکه صنعت خودرو ما دست جاسوسای خودشونه باید جاسوساشون یه درآمدی داشته باشن
    • اميد IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      28 4
      بهتر بحث روابط اقتصادي در همه زمينه ها با آمريكا توسط امور خارجه ايران boldشود اين مسئله اقتصاد دوجانبه در روابط سياسي نيز ميتونه تاثير مثبت بگذارد -بهتر است به فكر مردم باشيم تخاصم بسه ديگه اقتصادي فكر كنيم اقتصاد كه قوي شد موشك ما هم از كه هست قويتر خواهد شد پس لازم نيست زياد نگران موشك بود معيشت مردم و رفاه مردم از همه چيز مقدم تر است
    • علی IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      7 3
      با سلام باید هوشیار بود در داستان تحریم ها اولویت برداشته شدم آنها بر اساس نیاز ایران است یا نیاز صنعت و اقتصاد آنها کدامیک؟ رفع تحریم ها میبایست بر اساس فرمول ایرانی صورت گیرد نه فرمول آنها، قبلاً هم از این کارناوال ها دیده ایم.
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      18 0
      جالبه دست ننه بزرگ های پزنده این آش کثیف داخلی و خارجی درد نکنه اگرم تحریمی رو با منت تعلیق میکنن از نوعی هست که باز هم جیب‌های خودشون و دلال‌ها و کارچاق کن های داخلی پر بشه و از طرفی آشغالهای به درد نخورشون رو به ما ملت بدبخت قالب کنن و از طرفی هم چرخ صنایع خودشون بچرخه و از فشار اقتصادی خودشون کن کنن. علی برکت الله.
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      11 0
      نظری ندارم چون از سیاست چیزی نمیدونم
      • علی IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
        5 2
        شما فکر میکنید اینایی که نظر میدن از سیاست چیزی می دونن،همه نظرها بر اساس دشمنی یا دوستی با دولته
    • مردم IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      11 3
      بله حکومت خودمان خوب میداند‌. که چه کاسبی از صنعت خودرو وارد جیب حکومت میشود. بنابر این در توافقات پشت پرده ، سعی به احیای روابط با خودرو سازان اروپاه کند. چرا کسی به فکر توافق برای واردات واکسن نیست. چون برای دولت هزینه دارد.
    • امیر IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      23 1
      اگر امریکا شروع به کم کردن تحریمها کند این نشانه خیلی خوبیه و به نفع مردم رنج کشیده ایران
    • علی IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      14 4
      ما خودمون توان تولید خودرو را داریم رفع تحریم بانکی مهمتره چون ما نمی تونیم پولمون را جابجا کنیم ،باید با هزار واسطه گری پولی را جابجا کنیم،اول رفع تحریم مالی دوم رفع تحریم نفتی سوم کارهای اقتصادی و....
    • یار انقلاب FR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      4 15
      به خدا وندی خدا همه اینا سیاست دوگانه است اگر به همین روال با توان داخلی پیش برویم ایران در یک سال آینده تمامی تحریم ها بی اثر شده و بی شک ایران عزیز از گذشته مقتدر تر و سربلند تر خواهد بود . البته حضرت آقا تذکرات لازم را فرمودند اگر برخی سیاسیون احمق گوششان از زرق برق آمریکا گور شود .
    • پوریا BE ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      12 4
      این خبر در هیچ منبع مستقلی تایید نشده. بیشتر شعار و تعریف از خود به نظر میاد تا خبر...
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      2 0
      ضرب العجل مجلس، اضهارات سردار سلامی،؟؟!! واقعا مردمو چی فرض کردید؟؟؟
    • محمد IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      3 0
      مشکل جامعه ما اینکه در مشکلات کشور از ایات قران استفاده نمیکنیم جواب تمام سوالات در قران هست ، در مورد ارتباط با دشمنان اسلام در قران داریم که مبادا با دشمنان ارتباط بر قرار کنید و با انها دست دوستی بدهید، حالا تصمیم گیری با دولت، برید عکس دست جمعی بندازید،خدارو شکر وعده های الهی پشتیبان مسلمانان است که خداوند فرموده از دشمنان نترسید با انها وارد جنگ شوید حتی اگر انها زیاد بودن و همه چی داشتن ، من در جبهه شما مسلمانان هستم و حادثه ای رو تدارک میبینم که جنگ به نفع مسلمانان تمام شود، دل گرمی از این بالاتر که پروردگار متعال در جبه ما است.
    • حسین IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      1 0
      اقای نویسنده خبر و مسئولین مردمو چی فرض کردید
      • ناصر IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
        2 0
        وای بر کسانی که کلام خدا را به نفع خود تغییر کنند کجای کتاب خداوند گفته با یکتا پرستان وکسانی که به خداوند یکتا اعتقاد دارند بجگنید.یا گفته با کافران که همان کمونیستها هستند که همه مردم هم می‌دونن که چه کشورهایی کمونیست هستن دشمن شما وبا آنها مراودات وتجارت نکنید وبا آنها در راه خدا جهاد کنید.اگر بخوای معنی قرآن را درک کنی فهمش آسونه ودرکش بشرطی که دنبال نفع دنیا نباشی ویا خشنودی خلق خدا را بر خدا ترجیح ندی
    • محمد IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      3 1
      تا دلار همون دلار ۴ هزار تومنی نشه چیزی پایین نمیاد الکی دارن خر میکنن مردم که برگرده ایران سر توافق چون میدونن دیگه تحریمی نمیتونن کنن و اگرم کنن تاثیری نداره و از یه طرفم موشک بالستیک میتونیم بسازیم و... کور خوندی کل تحریم ها از جمله نفتی که دولت هم پول دستش باشه برای رفاه مردم کاری کنه
    • محمد IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      0 0
      تعلیق چی اخه الان که دونستن خودرو رشدش رو کرده و... قطعه ها داخل ساخته میشه و دلار نمیتونه خارج بشه که ارزش پول ایران بیفته تعلیق کردن بردارید کامل تحریم هارو
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      3 2
      اگر راست می گویند اول رفع تحریم بانکی ..دوباره صنعت مونتاژ خودرو را در چنگال پژو و رنو و ..نبرید
    • اسد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      0 3
      پولهای بلوکه و فروش نفت اول باید آزاد شه اونم بطور کلی بعد برجام احیا میشه نه با یه ذره و دو ذره
    • عسگر نوری IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      2 1
      تحریم ها عملا تاثیر خود را در اقتصاد ما گذاشته و امریکا. میخواهد ان دسته از تحریم های را بردارد که ان تحریم ها دیگه بیشتر از این ظرفیت تاثیر بر زندگی مردم را ندارد و عملا تاثیر خود را دیگه از دست دادن و امریکا دارد هیچ را بر میدارد ولی امتیاز خوب هم میخواهد .من شرم دارم چنین دولت بی عرضه ای داریم .راه معامله با دشمن را بلد نیستن .
    • امیر DE ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      4 1
      این خبر کاملا دروغ است و منبع خبر وجود ندارد ، در ضمن هیچ خبرگزاری خارجی و داخلی این خبر رو اعلام نکرده.
    • Nima IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      4 0
      ( به خدا بخدا بخدا بخدا تحریم همش در حد حرف و روی کاغذ و صد برابرشم بکنن اگه مدیریت خوب و دلسوز و ایران دوست داشته باشیم نه در اقتصاد نه در نظامی نه در علم هیچ کشوری جلودارمون نیست ولی افسوس و صد افسوس!!!) 95 درصد مردم نارضی اند از وضع حاکمیت امروزی حتی آنهایی که جیره خوار خودشون هستند چون دیگه دارن عذاب وجدان میکشند از این همه دزدی و تظاهر به اسلام ... اون پنج درصد هم خود مسئولین رده بالای انگلیسی هستند که فعلا ثروت کشور دستشون. و این و بهتون بگم که وقتی نارضایتی به وجود بیاد در داخل کشور موشک که سهل اتم هم بسازن از دست مردم راه گریزی ندارن و بیاد به سزای اعمالشان برسند.
    • بابک IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      5 0
      خودتون دارین می فرمائید علنا تحریم اقتصادی وجود ندارد این زالوهای داخلی هستند که شکمشان سیری ندارد لعنت به داخلی های انسان نما
    • رضانودهی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      1 2
      بابا مگر همین بی شرفهای فرانسوی،کره ای وغیره نبودن تا آمریکا پخ کرد جول وپلاسشونو جمع کردن رفتن دست مارو گذاشتن تو پوست گردو ولش کنید این برجام رو دیگه ۱سال دیگه همه شون باید بیان دربرابر ما تعظیم کنن چون خودشونم اقتصادشون نابود شده
    • رضا FR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      3 0
      ای ملت دارید اینهمه حمله غربیهامیکنید درسته اونا بنفع خودشون میگن ولی این پرده تحریمم کنار میره دیر یازود بابا بخدا مشکلات خیلی بزرگ ما داخلیه یه تعداد افراد از خدا بیخبرسیر نمیشن مشکل ما مسولین خودمونن اکثرا دزدن اگر دزدی داخلی نباشه تحریم یک دهم دزدی های داخلی روی ایران عزیز تاثیر ندارد.از ماست که برماست .خدا نابودشون کنه بحق مظلومیت این ملت.
    • سید امیر رحمتی نژاد IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      0 1
      سلام فقط پیرو خط آقا باشید و دل به ایشان بسپارید خواهشا در این زمینه فقط و فقط و فقط پیرو آقا باشید وسلام
    • مسعود IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      0 1
      با شکلات اروپا فریب نخوریم ،همه تحریم ها باید برداشته شود و الا غنی سازی ۹۹ درصد رو شروع کنیم
    • بون نامتر IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      0 0
      سلام تفسیر من دراوردی شما هم درست نیست، جواب تمام سوالها درخود خودقران هست وهرجواب دیگری، مغلطه است، درقران بیان شده که دین از نظر خدا اسلام وزبان عربی وغذا نان است، پس چرا مسیحیان بعد یهودیت، مسیحی شدند وخداجواب راداده است ومسیحی ها ویهودیهایی که هم بعد امدن اسلام، به اسلام نگرویدند قطعا دردین موردنظر خدانیستندوکسی که به وحی منزل خدا اعتقاد ندارد در خلاف جهت نظر خدا گام برمیدارد واین یعنی دشمن خدا، مرد میخواهم یک نظر عقلی در جهت رد این نظر واعتقاد بدون مغلطه بیان کندوهرکسی این متن را خواند دیگر حجتی برای غیراین اعتقاد نخواهد داشت واگر مطلبی برای مغلطه بیان کند خدابین ما قضاوت کند. یاعلی
    • far IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      0 0
      پول نفت رو آزاد کنید تا بدیم عربها و خودمون بدبختی و فلاکت بکشیم!!! فلاکت و بدبختی رو به عنوان صبر و استقامت در راه خدا میچپونند تو مغزمون ولی بچه ها خودشون و نمایندگان مجلس تو عیش و نوش . راستی مگه قرار نبود که طرحی بیاد که شفاف سازی حقوق مجلسی ها رو دراره ؟؟/ چی شد ؟ گندم ری مزه داشت ؟ فقط برای مجلس پیشین میگفتند شفاف سازی شفاف سازی
    • حقدوست IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      0 0
      ایران هرگز نباید به توافق برگردد تا زمانی که همه تحریم ها کاملا ملغی شود و تضمین داده شود که دوباره نقض برجام و تحریم اتفاق نمیوفتد و جز این اشتباهی بزرگ و حتا خطرناک است ، در ضمن خودرو سازان غربی نباید دوباره به کشور برگردند فقط و فقط شرکتهایی میتوانند برگردند که حاضر به انتقال فناوری باشند و نباید به هیچ عنوان مسیر تولید داخلی و خودکفایی و جدا کردن اقتصاد از نفت را تضعیف کرد باید طوری پیش رفت که دفعه بعدی برای تحریم ایران وجود نداشته باشد