آیا روسیه طرف آمریکا را گرفته است؟

ابتکار روسیه برای احیای برجام را برخی تفسیر به جانبداری مسکو از واشنگتن تفسیر می کنند.

به گزارش تحریریه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به نماینگی از کشورش عملا ابتکار جدیدی برای شکستن بن بست یجاد شده در احیای برجام اتخاذ کرده است که با مواضع رسمی ایران و آمریکا فرق می کند.

وی در این باره گفت: به عقیده ما، نخستین وظیفه، اتخاذ تصمیماتی است که اجازه دهد تا دولت ایالات متحده روند بازگشت به توافق هسته‌ای را آغاز کند و از جمله مهمترین این اقدامات، لغو تحریم‌های اعمال شده علیه تهران است. البته مسلماً انجام یک باره لغو تمامی تحریم‌ها امکان پذیر نخواهد بود، ولی تأخیر در انجام این کار هم نادرست است و ما با همتایان آمریکایی خود در این باره کاملاً شفاف گفت‌وگو می‌کنیم... مسلماً منطقی‌ترین راه این است که برای اجتناب از بروز هر نوع بحث و اختلاف نظر، بجای اینکه بگوییم کدام طرف باید اول اقدام کرده و کدام طرف سپس، مقامات تهران و واشنگتن بطور همزمان دست به اقدامات لازم برای بازگشت به برجام بزنند.

پای رازی در میان نیست!

ریابکوف با اشاره به تماس با طرفین ادامه داد: فکر نمی‌کنم راز بزرگی را فاش کرده باشم، اگر بگویم که این مسئله، بعنوان یک برخورد معقول، مورد علاقه نیز قرار گرفته است. ما بار دیگر توانایی ذاتی طرف روسی به کمک و ایفای سهم سازنده خود در حل و فصل چنین مشکلاتی را به نمایش گذاشته‌ایم و در این رابطه مجموعه پیشنهادهای را آماده کرده و آنها را به اطلاع همتایان خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسانده‌ایم.

برخی کارشناسان معتقدند که این موضع روسیه عملا به سود آمریکا است، زیرا با ابتکار مجلس شورای اسلامی، آمریکا در تنگنای زمان برای پذیرفتن شروط ایران و یا تن دادن به پایان بازرسی های پرانتقاد ذیل پروتکل الحاقی قرار گرفته بود، و حالا فرصتی برای فرار پیدا کرده است.

پایان/

۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
کد خبر: 8625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      معلوم است که روسیه طرفدارامریکاست بایداول آمریکاتحریم رابردارد
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 0
      روسیه در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه ایران تز ندهد این مشکل را آمریکا بوجود آورده است اگر خواهان احیای برجام است باید آنها را لغو کند روسیه هم یکی به نعل یکی به میخ نزند که ملت ایران اصلا حوصله ریا کاری روسیه را ندارند