فرصت رفع تعهد 3 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تمام شد خبری از رفع تعهد نیست!

از مجموع 50 میلیارد دلار ارز 4200 تخصیص یافته در سنوات اخیر، با وجود اتمام زمان رفع تعهد، تکلیف 3 میلیارد دلار ارز ترجیحی هنوز روشن نشده و بلاتکلیفی کامل در این خصوص وجود دارد.

به گزارش تحریریه، بررسی گزارش یک نهاد نظارتی نشان می دهد، در سال گذشته نزدیک به 15 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی تامین شده و بر این اساس 14.5 میلیارد دلار ارز برای ترخیص کالا از گمرکات کشور تخصیص یافته است. یعنی بیش از 97  درصد این ارز برای واردات کالا مصرف شده است.

همچنین بیش از 4 میلیون دلار ارز به صورت نقدی به وزارت خانه ها، بیماران و ... تخصیص یافته است. 383 میلیون دلار نیز برای خدمات، یوزانس داخلی و اقساط  صرف شده است. 

همچنین از ابتدای سال 97 تا شهریور سال جاری بیش از 50 میلیارد دلار ارز با قیمت 4200 تومان تامین شده است. از این رقم حدود 47 میلیارد دلار صرف واردات کالا و تسویه اقساط صندوق توسعه ملی شده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به زمان بر بودن فرایند واردات کالا، هنوز فرصت تسویه ارز تخصیص یافته برای واردات برخی کالاها تمام نشده است. چراکه برای واردات با ارز نقدی 12 ماه و به صورت اقساطی حدود 30 ماه زمان لحاظ شده است.

بر مبنای یک تحقیق، از سال 95 تاکنون، 133 شخص حقوقی جهت 225 ثبت سفارش در مجموع 1.4 میلیارد دلار ارز دریافت کرده اند اما هیچ پارت وارداتی نداشته اند. بر این اساس 45 درصد عدم وارداتها به این مقوله اختصاص داشته است.

بررسی سامانه رفع تعهد بانک مرکزی نشان میدهد، از حدود 5.5 میلیارد دلار  عدم رفع تعهد ارزی برای حدود 2 میلیارد دلار هنوز فرصت رفع تعهد باقی است اما برای بیش از 3 میلیارد دلار دیگر فرصت مربوطه منقضی شده است.

نکته جالب توجه اینکه از 3.6 میلیارد دلار ارز رفع تعهد نشده  برای 1.8 میلیارد دلار از طرف بانکها اقدامی برای وصول و پیگیری موارد انجام نشده است. در مورد ما بقی یعنی حدود 1.2 میلیارد دلار ارز نیز واردات انجام شده اما واردکننده به دلیل الزام پرداخت ما به التفاوت ریالی در سال 97،  اقدام به رفع تعهد ننموده است.

پایان/

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 8650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =