راهکار جادویی مرغداریهای ایران برای کسب سود بدون تولید!

بررسی یک گزارش تحقیقی حکایت از آن دارد که برخی مرغ داریها و دامداریها می توانند درخلا نظارتها نهاده تامین شده با ارز ترجیحی را دریافت اما در بازار آزاد بفروش برسانند.

به گزارش تحریریه، بررسی گزارش یک نهاد نظارتی نشان می دهد، سازوکار منظمی برای نظارت بر توزیع و مصرف نهاده های وارداتی با ارز ترجیحی وجود ندارد. بر این اساس طبق براوردهای نمونه ای حدود 55 درصد از نهاده های وارداتی در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی بارگزاری میشود و برای  45 درصد مابقی امکان فروش در بازار آزاد وجود دارد.

در تایید این موضوع به طور نمونه 50 کوتاژ ثبت سفارش در دوره مورد بررسی در سامانه بازارگاه مورد رصد قرار گرفت. بر این تطابق آماری مشخصی میان اطلاعات کوتاژ و عرضه های صورت گرفته وجود نداشت.

همچنین بررسی یک گزارش تحقیقی حکایت از آن دارد که برخی مرغ داریها  و دامداریها به عنوان واحدهای تولیدی، میتوانند درخلا نظارتها نهاده تامین شده با ارز ترجیحی را دریافت اما در بازار آزاد بفروش برسانند و سود بیشتری نسبت به تولید کسب کنند. در واقع تخصیص ارز ترجیحی به نهادهای دامی در حال کاهش تولید واقعی  مرغ است، به همین دلیل نسبت افزایش قیمت مرغ به قیمت دلار در بهمن ماه معکوس شده و بیش از افزایش قیمت دلار بالا رفته است. یعنی قیمت یک کیلو مرغ به 27 هزار تومان معادل 110 سنت و هر دلار به 24900 تومان رسیده است.

بر این اساس یکی از مشکلات مهم در حوزه ارز 4200 تومانی بحث آشفتگی در نظام ثبت سفارش و تخصیص ارز ترجیحی در واردات و همچینن عدم رصد و پایش وادات کالاهای مرتبط ا ارز 4200 تومانی است.

انتهای پیام/

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 8651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      0 0
      جهانگیری پاسخ دهد که ارز۴۲۰۰ نهاددامی را وارد میکند ودربازارآزادمیفروشند روزروشن دزدی دولت تدبیر