امنیت سرمایه‌گذاری بدتر شد/امنیت کدام کسب و کارها پایین‌تر است؟

بر اساس گزارش یک نهادپژوهشی، استان‌های تهران، البرز و اصفهان نامناسب‌ترین و استان‌های یزد، خراسان جنوبی و گلستان مناسب‌ترین وضعیت را ازنظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری نسبت به سایر استان‌ها در بهار 1399 کسب کرده‌اند.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش «شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران» در فصل بهار ۹۹ را منتشر کرد. این گزارش، با استفاده از آمارهای رسمی منتشرشده و در دسترس و نیز ارزیابی ۶۸۸۴ فعال اقتصادی نمونه از میان فعالان اقتصادی همه استان‌های کشور بوده است که وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در بهار سال ۱۳۹۹ را به تفکیک ۳۱ استان، ۳۸ مؤلفه، ۷ نماگر و ۹ حوزه کسب‌وکار نشان می‌دهد.

براساس یافته‌های این گزارش، شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران در بهار ۱۳۹۹ کمیت ۶.۱۶ از ۱۰ (۱۰ بدترین حالت) سنجیده شده است. مقدار عددی این شاخص در مطالعه فصل قبل از آن (زمستان ۱۳۹۸) ۵.۸۴ محاسبه‌شده بود که نشان می‌دهد ارزیابی امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۳۹۹ نسبت به فصل قبل از آن و برخلاف روند فصل گذشته نامناسب‌تر (بدتر) شده است.

این در حالی است که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در پاییز ۱۳۹۷ دارای کمیت ۶.۴۳ و در زمستان ۱۳۹۷، ۶.۱۸ در بهار ۱۳۹۸ کمیت ۶.۰۷ و در تابستان ۱۳۹۸ نیز کمیت ۶.۰۷ بوده است.

وضعیت استان‌ها در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری چطور است؟

این گزارش با استفاده از دو مجموعه داده‌های پیمایشی و آماری و شاخص کلی (ترکیب دو مجموعه داده پیمایشی و آماری) تهیه‌شده است.

براساس یافته‌های داده‌های پیمایشی در بهار 1399، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پیمایش از استان‌های البرز، تهران و خراسان رضوی، نامناسب‌ترین ارزیابی و استان‌های یزد، خراسان جنوبی و گلستان مناسب‌ترین ارزیابی را از وضعیت مؤلفه‌های پیمایشی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌اند.

اما پس از تلفیق داده‌های آماری و یافته‌های پیمایشی در این پژوهش، استان‌های تهران، البرز و اصفهان نامناسب‌ترین و استان‌های یزد، خراسان جنوبی و گلستان مناسب‌ترین وضعیت را ازنظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری نسبت به سایر استان‌ها در بهار 1399 کسب کرده‌اند.

ارزیابی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در زمستان 1398 نشان داده بود سه استان یزد، خراسان جنوبی و همدان به ترتیب جزء مناسب‌ترین‌ها بودند و سه استان تهران، البرز و آذربایجان شرقی به ترتیب جزء نامناسب‌ترین استان‌ها در آن پایش ارزیابی‌شده بودند.
 
کسب‌وکارهای با امنیت سرمایه‌گذاری پایین

براساس نتایج این مطالعه، در بهار 1399، از بین 9 حوزه فعالیت اقتصادی موردسنجش در این پایش، فعالان اقتصادی در حوزه (هتل، رستوران، تهیه و توزیع غذا) مناسب‌ترین ارزیابی را نسبت به سایر حوزه‌ها و فعالان اقتصادی در حوزه ارتباطات، توزیع و... (حمل‌ونقل، انبارداری، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی) نامناسب‌ترین ارزیابی را در میان همه حوزه‌ها از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌اند.

پایان/

۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 8703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =