پشت پرده چرخش ناگهانی در کمیسیون تلفیق چیست؟/سقف جدید منابع بودجه مشخص شد

بعد از ارائه لایحه اصلاحی بودجه، کمیسیون تلفیق به ابقای دلار 4200 تومانی رای داد اما ظاهرا سقف منابع بودجه نیز افزایش محدودی را تجربه کرده است.

به گزارش تحریریه، بعداز کش و قوسهای فراوان  و رد کلیات بودجه در دو هفته گذشته، نهایتا لایحه اصلاحی بودجه با منابع 854 هزار میلیارد تومانی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. دولت در لایحه جدید خود همچنان بر حفظ ارز 4200 تومانی جهت واردات کالاهای اساسی تاکید کرده و همچنین برخی اصلاحات ذکر شده در نامه مقام معظم رهبری در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی نیز در  اصلاحات مربوطه اعمال شده است.

در این بین کمیسیون تلفیق بار دیگر موضوع بررسی لایحه بودجه را در دستور کار خود قرار داد و این بار از مهمترین موضوع چالشی یعنی حذف ارز 4200 تومانی بنا بر دلایلی عقب نشینی کرد. بر این اساس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس موافقت کرد تا 8 میلیارد دلار بابت واردات 5 قلم نهاده کشاورزی به همراه دارو تخصیص یابد.

به هر ترتیب این موضوع یک معنای دیگر هم به همراه داشت، بر این اساس در دور قبلی رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، با حذف ارز ترجیحی حدود 70 هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه ریالی لحاظ میشد که این موضوع کاملا کنار گذاشته شد. از طرف دیگر با تغییر نرخ ارز در بودجه از 11500 تومان به 17500 تومان عملا مجلس میتوانست سقف فروش روزانه نفت را تا حوالی 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

لازم به ذکر است در لایحه بودجه هیچ گونه اشاره ای به ارقامی مثل فروش روزانه نفت، نرخ محاسباتی دلار،  قیمت هر بشکه نفت نمیشود و در مجموع یک عدد ریالی به عنوان سهم دولت (بعد از کسر سهم صندوق توسعه ملی و وزارت نفت) در ردیفهای مربوطه ذکر میشود. این عدد در لایحه بودجه اولیه 199 هزار میلیارد تومان بود که در لایحه اصلاحی نیز تغییر نکرد. روز گذشته نیز در در جریان بررسی تبصره های بودجه در صحن علنی مجلس درآمد ریالی صادرات نفت همان 199 هزار میلیارد تومان تصویب شد.

نکته جالب توجه اینکه در جریان بررسی تبصره مذکور، پیشنهاد کاهش درآمد حاصل از فروش نفت به 145 هزار میلیارد تومان نیز مطرح شد که این پیشنهاد رای نیاورد.

همانطور که اشاره شد در بودجه هیچ اشاره مستقیمی به میزان فروش نفت و نرخ محاسباتی ارز نمی‌شود اما از آنجا که ارز 4200 تومانی همچنان در بودجه ابقا شده است به نظر میرسد نرخ ارز محاسباتی همان 11500 تومان باشد، با این پیش فرض ظاهرا درآمد 199 هزار میلیارد تومانی  نفت، بر مبنای فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت لحاظ شده است. البته در این بین اظهار نظرهای مختلفی مطرح شده (مانند فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت) اما به جهت شفاف شدن و اهمیت ویژه بحث کاهش وابستگی به نفت و شرایط تحریمی کشور لازم است نمایندگان محترم مجلس در این زمینه اعلام نظر کنند.

پیگیریها از سازمان برنامه و بودجه نشان میدهد، بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق،‌ درآمدهای عمومی 437 هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی سرمایه ای 225 هزار میلیارد تومان و واگذاری داراییهای مالی 263 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است. مجموع این ارقام 925 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رقم مذکور سقف جدید منابع بودجه بر اساس مصوبات نلفیق است و باید منتظر مصوبات مجلس نیز ماند. به این ترتیب حدود 70 هزار میلیارد تومان به سقف منابع و مصارف بودجه اضافه شده است که افزایش 8 درصدی به هیچ عنوان شاکله بودجه را تغییر نداده و دولت نیز نمیتواند در این خصوص مدعی شود.

پایان/

۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
کد خبر: 8720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یکی از مردم IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      1 1
      مجلس 10 درصدی که مجلس مردمی نیست!!! انتصابیه!
      • محمد IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
        0 1
        یعنی دولتی که ۲۴ میلیون احمق بهش رای دادند ،مردمیه؟ فعلا که دولت کلا ضد مردمه