طوفان مالیاتی مجلس/ از مالیات بر کالاهای لوکس تا جریمه سنگین فرار مالیاتی برای وکلا 

مالیات بر کالاهای لوکس می تواند یک پایه مالیات جدید باشد و برای کشور و دولت درآمد ایجاد کند.

به گزارش تحریریه،‌ هدف وضع مالیات می تواند کاهش مصرف یک کالای خاص باشد مانند وضع مالیات بر کارخانه هایی که آلودگی ایجاد می کنند. گاهی نیز وضع مالیات برای توزیع درآمد است؛ یعنی از دهک بالا مالیات اخذ می شود و به دهک پایین تر پرداخت می شود.
ابتدا باید خودروهای لوکس تعریف شوند. اگر منظور از خودروهای لوکس، خودروهایی با قیمت های خاص است، باید گفت این خودروها در خارج از کشور نیز مالیات های کلانی دارند و حتی گواهینامه این ماشین های لوکس نیز متفاوت است و افرادی خاص می توانند آن‌ها را خریداری کنند.
 این مالیات می تواند بدون اینکه خدشه ای به منافع ملی وارد شود برای دولت درآمدزایی داشته باشد و فرد ثروتمند هم مشکلی با پرداخت این مالیات ندارد. این مالیات ضمن اینکه برای دولت منافع مالی ایجاد می کند، بر روی خودروهای ارزان قیمت تأثیری نمی گذارد.
دکتر بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است،  این مالیات می تواند یک پایه مالیات جدید باشد و برای کشور و دولت درآمد ایجاد کند و از سوی دیگر مردم را از نظر روانی تسکین می دهد که از افراد ثروتمند مالیات بیشتری دریافت می شود.

از طرف دیگر بر اساس بند ع تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه، که دیروز تصویب شد، قوه قضائیه مکلف است ظرف مدت یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون، سامانه تنظیم قرارداد الکترونیکی بین وکیل و موکل را تکمیل کند. 

تمام افراد فعال اعم از مشاوران و وکلای عضو مراکز وکلا، و کانون‌های وکلای دادگستری موظفند قراردادهای مالی خود با موکل را در این سامانه ثبت و تنظیم نمایند. شناسه(کد) یکتای صادر شده برای هر قرارداد توسط سامانه قرارداد الکترونیک، مبنای شناسایی مشاوران، وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری در سامانه خدمات قضائی به منظور استخراج اطلاعات مالی مندرج در قرارداد و ابطال تمبر مالیاتی خواهد بود. 

بر این اساس سازمان امور مالیاتی در صورت اثبات خلاف گویی وکیل علاوه بر پیگیری موضوع در مراجع قضائی، نسبت به اعمال جریمه مالیاتی تا سقف پنج برابر اختلاف کشف شده اقدام می‌کند.

این پایان کار نبود و  بر اساس دیگر مصوبات مجلس اینفلوئنسرها در سال ۱۴۰۰ مالیات پرداخت می کنند. بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

 براساس این بند الحاقی، درآمدهای کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد. 

پایان/

۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 8748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =