وضعیت جدید بازار جهانی مس و چالش هزینه ها

کارشناسان اگرچه افزایش جهانی قیمت مس را امری بلندمدت می دانند اما برخی مسائل تولیدکنندگان این فلز باارزش و پرکاربرد را نسبت به افزایش هزینه ها نگران کرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «MINING.COM» در گزارش نوشت چند روز قبل قیمت مس برای تحویل در ماه مارس حدود ۱.۵۳ درصد افزایش داشت و به ۴.۲۳ دلار در هر پوند یا معادل ۹۳۰۶ دلار در هر تن رسید. قیمت فلز سرخ در هفته گذشته به بالاترین سطح در ۱۰ سال اخیر رسید و تحلیلگران انتظار دارند افزایش تقاضا از سوی صنایع برق  و دیگر حوزه ها از توانایی عرضه پیشی بگیرد.

افزایش جهانی قیمت موجب شده است تا سرمایه داران بزرگ همچون جی پی مورگان و گلدمن ساچه پیش بینی کنند چرخه ای بزرگ مشابه اتفاقات سال های ابتدایی قرن ۲۱ یعنی هنگامی که تقاضا در کشورهای در حال ظهور افزایش یافت رخ بدهد.

دیه گو هرناندز رئیس انجمن ملی معدن شیلی که نمانده بزرگترین شرکت های معدنی این کشور است اعتقاد دارد این یک چرخه بزرگ نیست بلکه باید به مدت سه سال انتظار افزایش و قیمت های خوب را در بازار داشت. هیچ فردی در سال ۲۰۲۰ تا این اندازه زیرک نبود که قیمت آینده و رشد پویای مس را پیش بینی کند. حال مشخص شده که تقاضا بسیار زیاد و در حال افزایش است.

وی تاکید کرد این صنعت در آینده وضعیتی به مراتب بهتر خواهد داشت.

تیتو مارتینز مدیر شرکت Nexa Resources هم ابراز داشت مس ماده معدنی این دهه و شاید دهه بعد است. این شرکت برزیلی به دنبال توسعه دارایی های خود در صنعت مس برای چند سال آینده است.

شرکت های معدنی در شیلی که تولیدکننده نخست مس در جهان است هشدار داده اند در این شرایط ممکن است هزینه ها افزایش یابد زیرا اتحادیه های کارگری و فروشندگان تلاش دارند از این شرایط بهره ببرند.

الخاندرو وود رئیس مرکز مطالعات مس (CESCO) در سانتیاگو پایتخت شیلی اظهار داشت اگر مذاکرات میان طرف ها پیچیده و طولانی شود این امر می تواند به صنعت و بازار مس صدمه وارد کند.

وی افزود بیشتر شرکت ها سعی ندارند برنامه های خود را خیلی تغییر بدهند مگر آنکه بتوانند از پروژه های حاشیه ای هم بهره مند شوند.

وی اعتقاد دارد چالش این است که تصور شود این روند طولانی مدت است و صرفه جویی در هزینه ها را به عنوان تنها راه برای افزایش تولید در نظر گرفته شود.

پایان/

۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 8758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =