تورم در مسیر صعودی/ آرزوهای روحانی برای تحویل آبرومندانه قدرت رنگ می‌بازد؟

نگاهی به روند تورم 12 ماهه، از آذر ماه به این سو نشان میدهد، یک روند صعودی جدید از نرخ تورم بعد از انتخابات آمریکا در اقتصاد ایران شکل گرفته است.

به گزارش تحریریه، بر اساس آخرین آمار که طی هفته‌ی جاری درخصوص تورم منتشر گردید، میانگین کل تورم کشوری معادل 34.2 درصد بوده است. سوالی که برای بسیاری از مردم و کارشناسان پیش آمده این است که تورم چه روندی را طی کرده است؟ تورم میان خانوارها و دهک‌های درآمدی مختلف، به چه نحوی توزیع شده است؟ کدام گروه کالایی با تورم بیشتری مواجه شده است؟ تفاوت اساسی تورم طی دوماه اخیر در چه چیزی بوده است؟

نگاهی به آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان میدهد، توزیع تورم دوازده‌ماهه میان استان‌های مختلف از قرار ذیل است، 
استان هرمزگان بیشترین تورم(معادل 37.8 درصد) را طی یک‌ماه اخیر به خود دیده است.
استان مرکزی با 30.9 درصد تورم، کمترین بار قیمتی را متحمل شده است.

همچنین، برخلاف دی‌ماه، مناطق شهری در بهمن‌ماه تورم بیشتری را به نسبت مناطق روستایی متحمل شده‌اند.
نکته حائز اهمیت این است که اعداد فوق، تورم دوازده ماهه(میانگین تورم 12 ماه اخیر) را نشان می‌دهد؛ بنابراین پایین بودن اعداد نیز به همین دلیل است.

همانطور که در نمودار فوق مشخص است، نگاهی به روند تورم 12 ماهه از آذر ماه به این سو نشان میدهد، یک روند صعودی جدید از نرخ تورم بعد از انتخابات آمریکا در اقتصاد ایران شکل گرفته است.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند، با افزایش تورم 12 ماه در سه ماه اخیر احتمالا جهت گیری نرخ تورم وارد مسیر صعودی جدیدی شده است. از طرفی خوش بینیهای شکل گرفته در خصوص سیاست خارجی نیز کم کم با چالش  تحلیلی رو به رو شده و به نظر نمیرسد در کوتاه تغییر محسوسی مطابق آنچه که رئیس جمهور با  دلار 15 هزار تومانی وعده آن را میداد محقق شود.

پایان/

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
کد خبر: 8787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =