گزارشی از بزرگترین شکست تسلیحاتی آمریکا

رسانه های آمریکایی به نقل از مقامات ارشد و کارشناسان نظامی این کشور اعتراف می کنند پروژه تولید و جایگزینی هواپیمای F35 به جای جنگنده F16 با شکست مواجه شده است و ایالات متحده برای طراحی و تولید یک هواپیمای کارآمد جدید تلاش می کند.

به گزارش تحریریه، یک افسر ارشد نیروی هوایی ارتش ایالات متحده اظهار داشت که این کشور به دنبال جایگزین کردن صدها جنگنده F16 برجای مانده از دوران جنگ سرد با یک جنگنده سبک جدید است. با اینحال ژنرال «چارلز براون» رئیس ستاد نیروهای هوایی آمریکا اعلام کرد نتیجه این تصمیم آن شد که ترکیبی گرانقیمت از دو جنگده نسل پنجمی F-22 و F-35 صورت بگیرد. با اینکه تا قبل از این ادعا می شد که جنگنده F16 هواپیمایی پرهزینه است اما اکنون مشخص شده جایگزینی این هواپیماها به F35 بسیار پرهزینه تر و حتی غیرقابل اعتمادتر خواهد بود.

به نوشته نشریه فوربس، بیشتر از 20 سال تحقیق و توسعه موجب شد تا جنگنده سبک وزن گرانی معرفی شود. F35 جنگنده 25 تنی بسیار گرنقیمتی حاصل شد که یک فروند آن حدود 100 میلیون دلار قیمت دارد که بسیار گران است. اگرچه این هواپیمای جنگی پنهانکار بوده و از تجهیزات و سنسورهای بسیار پیشرفته بهره می برد  اما هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز بسیار بالا و غیرقابل اطمینان برآورد شده است.

اکنون مدیربرنامه سابق نیروی هوایی آمریکا اعتراف می کند که F35 هواپیمایی کم هزینه و سبک نیست بلکه مانند یک فراری است که تنها باید برای تعطیلات آخر هفته از آن استفاده کنید نه اینکه هر روز با آن به سرکار خود بروید.

تقریبا اکنون 1000 هواپیمای جنگی F16  در ارتش آمریکا وجود دارد و شرکت لاکهید از سال 2001 به بعد هیچ نمونه ای از این جنگنده را نفروخته است. اگرچه هنوز هم برای این مدل جنگنده خریدار وجود دارد اما مشکل این پرنده 17 تنی آن است که ویژگی مخفی کاری را ندارد.

براون اظهار داشت اکنون پس از شکست طرح F35  آمریکا باید به دنبال یک جنگنده سبک تازه نفس باشد تا همه هواپیماهای تاکتیکی خود را با آن جایگزین کند.

نیروی هوایی ارتش آمریکا به تنهایی درخواست 1800 فروند هواپیمای جنگی را برای جایگزینی با تجهیزات قبل داده است.

تارنمای شبکه خبری «تی آر تی» نیز آورده که ارتش آمریکا اعتراف کرده است که پروژه جایگزینی اف 16 با اف 35 پروژه ای شکست خورده است و آمریکا باید به دنبال یک جنگنده جدید باشد. حال ممکن است جایگزینی تا سال 2040 به طول بیانجامد و در این صورت سن هواپیمای جنگی F16  به 60 سال می رسد.

ارزیابی ها حکایت از آن دارد که هزینه استفاده از F35 برای 66 سال مبلغی نزدیک به 1200 میلیارد دلار خواهد شد که رقم را باید به حدود 400 میلیارد دلار هزینه توسعه این جنگنده اضافه کرد. گفته می شود هزینه طراحی و تولید جنگنده F35 تاکنون بیشتر از 1تریلیون دلار شده است.

کارشناسان علاوه بر هزینه بری بالای  این جنگنده، غیرقابل اعتماد بودن و نقص ساختاری را مهمترین مشکل این پرنده مخفی کار می دانند. علاوه بر این نقص ساختاری در موتور این هواپیما و تولید اندک آن از دیگر چالش های مهم است. موتور این هواپیما نمی تواند توان لازم برای تثبیت ماندن حرکت در یک سرعت خاص را ارائه کند ضمن آنکه گرمای هوا هم به شدت طول عمر پره و موتور این جنگنده را کاهش می دهد.

نشریه Defense News پیش بینی کرد به محض استفاده از هواپیمای F35 در ارتش در همان ابتدای کار 5 تا 6 موتور این ناوگان نیازمند تعویض خواهد بود.

چالش دیگر این جنگنده نرم افزار آن است؛ این هواپیمای بسیار مدرن بین به صورت میانگین 8 میلیون کد نرم افزاری دارد که در بسیاری از آنها حفره های خطرناک امنیتی وجود دارد.

طبق این گزارش، همچنین صفحه لمسی این جنگنده مشکل خجالت آور این پرنده است که پس از سوئیچ دچار مشکل می شود و برخلاف پنل های فیزیکی مشکلات فراوانی را به همراه دارد به گونه ای که به گفته یک خلبان در 20 درصد مواقع پاسخگو نیست یا پیام اشتباه ارسال می کند.

پایان/

۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 8801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =