شاهزاده قاتل در ایستگاه آخر

«عبدالباری عطوان» انتشار گزارش مربوط به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و معرفی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به عنوان عامل اصلی این جنایت و تهدید او به مجازات را گامی در راستای به حاشیه راندن بن‌سلمان و بازنگری در روند روابط آمریکا با عربستان به شمار آورد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در «یوتیوب» به موضوع انتشار گزارش مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا درباره نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول پرداخت. او گفت: گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا درباره قتل خاشقچی و تصمیم هایی که آمریکا به دلیل این جنایت علیه سعودی ها گرفته است یک زلزله و حتی سونامی است.

وی افزود گزارش دستگاه اطلاعات ملی آمریکا در این زمینه شامل چهار صفحه است. سعودی ها به ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا التماس کرده بودند که این گزارش را منتشر نکند و بهای آن را هم پرداخت می کنند. آنها ۴۶۰ میلیارد دلار  به ترامپ پرداخت کردند تا این گزارش را منتشر نکند. مهمترین نکته این گزارش این است که بن سلمان ولیعهد سعودی به این موضوع پی برد که خاشقچی به خطری برای عربستان تبدیل شده است. از این رو، وی دستور نابودسازی خاشقچی را صادر کرد. او به اطرافیان خود دستور داد تا خاشقچی را بکشند و قطعه قطعه کنند و در صورت لزوم از خشونت استفاده کنند.

به اعتقاد عطوان، اساسی ترین بخش گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا این است که برای نخستین بار دولت آمریکا می گوید که بن سلمان شاهزاده سعودی دستور قتل خاشقچی را صادر کرد. ۲۱ تن از اطرافیان بن سلمان در عملیات قتل خاشقچی نقش داشتند. همه این افراد و در راس آنها بن سلمان به دلیل این موضوع مجازات خواهند شد و بن سلمان هرگز مصونیت نخواهد داشت. بن سلمان از نیروهای واکنش سریع برای تعقیب دشمنان و مخالفان خود استفاده می کرد. این نیروها با مجازات های متفاوتی روبرو خواهند شد.

بایدن در هنگام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یک حرف مهم زد. او گفت قطعا بن سلمان به خاطر قتل قاشقچی مجازات خواهد شد. همه کسانی که روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر را مجازات می کردند یکی پس از دیگری مجازات خواهند شد.

 عطوان گفت دوران ترامپ که از سعودی ها حمایت می کرد به سر آمده است. اکنون تغییرات گسترده ای در حال رخ دادن است. بایدن در تماس تلفنی خود با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان حرف مهمی زد. او گفته است ما بر موضوع حقوق بشری تمرکز خواهیم کرد. این قضیه برای ما مهم است و در اولویت قرار دارد. این نشان می دهد که همه زندانیان، فعالان حقوق بشری، شاهزادگانی که بن سلمان آنان را زندانی کرده بود یکی پس از دیگری آزاد خواهند شد.

 براساس این تحلیل، موضوع دیگری که بایدن در مکالمه تلفنی خود با سلمان بن عبدالعزیز به آن اشاره کرده این است که زمان پنهان کاری سپری شده و اکنون زمان شفافیت فرارسیده است. زمان ترامپ به پایان رسیده است و دیگر برنخواهد گشت. اکنون زمان تغییر روابط ما با سعودی ها فرا رسیده است. او حتی از اصطلاح همپیمانان هم استفاده نکرد بلکه از واژه شرکا استفاده کرد که این موضوع مهمی است.

 موضوع دیگری که در این زمینه مهم است آن است که «آنتونی بلنیکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: هرگز برای ما خوشایند نیست که بشنویم که روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشری مجازات می شوند. ما آزادی ها را دوست داریم. این نشان می دهد که انقلاب کاملی در روابط عربستان و آمریکا رخ خواهد داد.

به اعتقاد عطوان، آنها اعلام کردند که قرارداد فروش سلاح های هجومی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به عربستان را به دلیل استفاده در جنگ یمن متوقف خواهند کرد. جنگ هم پایان داده خواهد شد. این گزارش هشداری برای همه دیکتاتورهای عرب منطقه است که مردم را بدون هیچ گونه محاکمه‌ای بازداشت، زندانی و شکنجه می کنند.  

پایان/

۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 8810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =