بهترین منطقه برای واردات نهاده های دامی کجاست؟ / مدلل انسان باهوشی است

معاون کل سازمان توسعه تجارت در دولت یازدهم معتقد است اگر بخش خصوصی احساس نماید که واردات نهاده دامی از روسیه و قزاقستان از لحاظ اقتصادی منافع بیشتری دارد، در این زمینه درنگی نخواهد داشت.

به گزارش تحریریه، پیرامون امکان سنجی واردات نهاده های دامی مورد نیاز کشور از مبداء روسیه و قزاقستان، در این نوبت، خبرنگار «تحریریه» به گفتگو با «محمدرضا مودودی»، معاون کل سازمان توسعه تجارت در دولت یازدهم، پرداخته است.

محمدرضا مودودی، در ابتدا با اشاره به اهمیت فعالیت بخش خصوصی در زمینه واردات نهاده های دامی، بیان داشت: بخش خصوصی نشان داده در همه زمینه هایی که وارد شده؛ همواره با هوشمندی و در نظر گرفتن جمیع منافع، به تداوم فعالیت پرداخته است. بحث واردات نهاده های دامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدون شک، اگر بخش خصوصی احساس نماید که واردات از کشورهایی چون روسیه و قزاقستان از لحاظ اقتصادی منافع بیشتری دارد؛ در این زمینه درنگی نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: بدون شک، یکی از مسائل مهمی که واردکنندگان باید همواره به آن توجه نمایند؛ بحث حمل و نقل است. در بحث واردات نهاده ها نیز از آنجایی که تناژ بالایی باید بارگیری و به کشور حمل گردد؛ ما نیازمند برنامه ریزی صحیح و بهره گیری از کشتی هایی با ظرفیت های بالا، به عنوان مثال، 50 تا 100 هزار تن هستیم. از آنجایی که در دریای خزر، معمولا کشتی هایی با ظرفیت حدودی 5 هزار تن، امکان تردد دارند؛ لذا باید درباره هزینه ها و نحوه حمل و نقل، برنامه ریزی و تصمیم گیری کارشناسی صورت گیرد تا کشورمان در این زمینه، متضرر نشود. ازسوی دیگر باید به افزایش ظرفیت و امکانات بنادر شمالی کشور، اهتمام ورزیم. چرا که اگر ما به دنبال افزایش مبادلات با کشورهای منطقه اوراسیا، از جمله روسیه هستیم؛ ظرفیت فعلی این بنادر، جوابگوی حجم بالای مبادلات آینده نخواهد بود.

معاون کل سازمان توسعه تجارت در دولت یازدهم، در ادامه اضافه نمود: همچنین ما باید میان قیمت نهاده ای که در آمریکای جنوبی یا روسیه به طرف ایرانی فروخته می شود؛ مقایسه ای کارشناسی نموده و منافع اقتصادی کشور و تاجر ایرانی را مدنظر قرار دهیم. ظاهر امر بیانگر آن است که مقداری از نهاده های وارداتی کشورمان از مبداء آمریکای جنوبی، با سرمایه گذاری بخش خصوصی خودمان در کشورهای آن منطقه، به صورت فراسرزمینی کشت می گردد. یعنی احتمالا طرف ایرانی، دارای مزارع خصوصی در آمریکای جنوبی برای کشت محصولات مورد نیاز می باشد.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم شخصی به نام «مدلل»، در زمینه واردات نهاده های دامی افزود: جناب آقای مدلل از واردکنندگان اصلی در بحث نهاده های دامی هستند. همچنین امکان حضور ایشان در آمریکای جنوبی به جهت انجام کشت فراسرزمینی وجود دارد. چرا که ایشان بسیار باهوش است. یعنی اگر احساس کند که کشت فراسرزمینی نهاده ها در آمریکای جنوبی، کاهش دهنده هزینه های واردات به کشورمان است؛ قطعا برای انجام این نوع از کشت، سرمایه گذاری می نماید.

نهاده های دامی منطقه آمریکای جنوبی غالبا تراریخته بوده و دارای آثار جانبی زیانباری بر سلامت عمومی است. درحالیکه در آسیای مرکزی و روسیه کشت تراریخته ممنوع است و کشت به صورت طبیعی انجام می شود و از تحریم های یکجانبه آمریکا نیز تبعیت نمی کنند. دو سال پیش برزیل سوخت رسانی به کشتی غله بر ایرانی را مانع شد و تنها پس از تهدید ایران مبنی بر عدم خرید از این کشور بود که به کشتی ایرانی اجازه سوخترسانی داد.

پایان/

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 8869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =