بازار مسکن در انتظار مذاکرات و انتخابات!

معاملات مسکن با افت قابل ملاحظه مواجه شده و نسبت به میانگین معاملات چند سال اخیر فاصله قابل توجهی پیدا کرده است.

به گزارش تحریریه، بررسی آمارهای معتبر نشان میدهد، رکود عمیقی در معاملات ملک مشاهده می شود که عامل اول می تواند اختلاف فاحش قیمت با قدرت خرید باشد و عامل دوم فضای انتظاری که در کل اقتصاد بواسطه مذاکرات و انتخابات شکل گرفته است.  در نمودار نیز فاصله قابل توجه معاملات در دی ماه نسبت به میانگین چند سال اخیر تماشایی است.

 رضایتی کارشناس اقتصادی معتقد است معاملات بوضوح از زمان اغاز جهش ارزی افت شدید داشته و بجز سه مورد تماما کمتر از متوسط 5 ساله بوده است. 

کارشناسان میز اقتصاد تحریریه، معتقدند،‌ با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن، خرید و فروش ملک با افت چشم گیری رو به رو خواهد شد و از این رو تقاضا به سمت بازار اجاره سرازیر خواهد شد. بر این اساس پیش بینی میشود رشد اجاره بها به یکی از چالشهای مهم اقتصادی مردم در سال آتی بدل شود.
´از سوی دیگر روند رشد قیمت مسکن در سال اتی ادامه دار خواهد بود اما رکود معاملات نیز تشدید شده و مجموع این دو عامل فشار مضاعفی به بازار اجاره وارد خواهد کرد.

بر این اساس با توجه به اینکه معاملات مسکن با افت قابل ملاحظه مواجه شده و نسبت به میانگین معاملات چند سال اخیر فاصله قابل توجهی پیدا کرده است،  سوالی که وجود دارد این است که پازل قدرت خرید کم، تقاضای مصرفی بالا در کنار مقاومت شدید قیمت ها در مقابل کاهش، در نهایت به کجا ختم می شود؟

گفتنی است، با افزایش متوسط قیمت مسکن در تهران به 25 میلیون تومان و در کشور 15 میلیون تومان در سال جاری، و رکود شدید حاکم بر بازار معاملات مسکن، قیمت مسکن در سال 1400 شیب ملایم تری خواهد داشت و خبری از جهش های یکی دو سال اخیر نیست. در صورت تداوم رکود احتمال کاهش نسبی قیمت‌ها در اواخر سال آینده هم وجود دارد.

پایان/

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 8876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =