کدام محصول تراریخته برای سلامتی مضر است

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله معتقد است مصرف گوشت دام های سنگین پیر، به دلیل تجمع سموم در بافت آن، برای انسان خطرناک است.

به گزارش تحریریه، در ادامه پیگیری های میز اقتصادی «تحریریه» پیرامون بحث تامین نهاده های دامی مورد نیاز کشورمان و خطراتی که واردات نهاده های دامی تراریخته از مبداء آمریکای جنوبی برای سلامت جامعه ایجاد می کند؛ در این نوبت، خبرنگار «تحریریه»، به گفتگوی اختصاصی با «پروفسور علی کرمی» پرداخته است.

«علی کرمی» در این باره گفت: همان طور که پیش از این گفته ام؛ ما سه راهکار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت جهت تامین نیاز کشور به نهاده های دامی داریم. ان شا ءالله نتایج این سه راهکار، قطع وابستگی کشورمان به واردات محصولات تراریخته از آمریکای جنوبی، امکان واردات نهاده های غیرتراریخته از مبداء های جدیدی چون روسیه و قزاقستان و در نهایت، تولید نهاده های دامی مورد نیازمان در داخل کشور و پایان فرآیند واردات خواهد بود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، افزود: ما اساتید، جوانان و نخبگان بسیار توانمندی در کشورمان داریم که مسئولان کشور باید از افکار و ایده های نوآورانه آن ها حمایت نمایند. به عنوان مثال، در سال های اخیر، تماس های فراوانی با بنده از جانب تعدادی از نخبگان انجام شده که ایده های ارزشمندی در زمینه تولید نهاده های دامی مورد نیاز کشورمان، از طریق فن آوری های روز جهانی دارند.

این فوق تخصص زیست مولکولی و مهندسی ژنتیک از ایالات متحده، ادامه داد: یکی  از فن آوری های روز جهان، تولید نهاده های دامی با انجام فرآیند هایی بر روی محصولات دورریز کشاورزی است. این تکنولوژی مهم را از نزدیک، درکشور اتریش، مشاهده نموده ام. تعدادی از نخبگان کشورمان نیز جهت بومی سازی این تکنولوژی در حال تلاش هستند و معتقدم که در صورت حمایت مسئولان از این پژوهشگران خوشفکر، مطمئنا می توانیم کشورمان را در مدتی نه چندان طولانی، از واردات نهاده های دامی، به کلی بی نیاز سازیم.

علی کرمی اضافه نمود: با به کارگیری این تکنولوژی جهانی، نتیجه کار بسیار جالب و ارزشمند خواهد بود. چرا که در نهایت، خوراکی جهت دام تولید خواهد شد که ارزش غذایی و پروتئینی بسیار بالایی دارد. همچنین معتقدم که باید به آینده ایده های جوانان نخبه و اساتید باتجربه ای که دل در گروی ایران و انقلاب دارند؛ خوشبین بوده و باور کنیم  که آن ها می توانند نیازهای کشورمان را به خوبی تامین نموده و در بحث امنیت غذایی، تهدیدات کشور از جانب بیگانگان را به کلی خنثی نمایند.

وی افزود: بنده به طور گسترده درباره خطرات محصولات تراریخته از افکار عمومی سوالاتی دریافت می نمایم. چرا که مردم ما فهیم بوده و به حق برای سلامتیشان نگران هستند. یکی از سوالات مهم مردم در این زمینه، آن است که مصرف نهاده های تراریخته به عنوان خوراک دام، چه مقدار بر سلامتی افرادی که در نهایت گوشت یا سایر محصولات دامی را به عنوان وعده غذایی مصرف می نمایند؛ تاثیر دارد.

وی تاکید داشت: پاسخ صحیح و علمی به این سوال، بسیار حائز اهمیت است. چرا که ما انواع مختلفی از دام داریم. برخی دام ها سبک هستند. مثلا طیور و ماهی ها که عمر کوتاهی دارند. به عنوان نمونه، در مورد مرغ، از لحظه جوجه ریزی تا بهره برداری نهایی برای عرضه در بازار، کلا 44 روز زمان نیاز است. لذا براساس تحقیقات و پژوهش های معتبر علمی، تراریخته بر روی این دام های دارای عمر کوتاه، تاثیر منفی نداشته و بنابراین مصرف گوشت یا محصولات وابسته به آن ها، برای بدن انسان، ضرری ندارد.

وی ادامه داد: اما در دام های بزرگ، این بحث به کلی متفاوت بوده و باید خطر مصرف نهاده های تراریخته کاملا جدی گرفته شود. البته تا حدود 2 سالگی در دام های سنگین، تاثیر منفی  از جهت مصرف تراریخته ها گزارش نشده است. چرا که 100 درصد خوراک آن ها تراریخته نبوده و نهاده های تراریخته با مواد دیگری مخلوط و به دام خورانده می شوند. لذا مصرف گوشت و محصولات دیگرشان، نمی تواند برای انسان، مضر باشد.

 علی کرمی اضافه داشت: اما پس از 2 سالگی دام، معمولا عوارض مصرف خوراک تراریخته به وضوح خود را نشان می دهد. یعنی حیوان دچار مشکلات و آلرژی های خاصی می شود. از اینرو برخی متخصصان تغذیه معتقد هستند که مصرف گوشت دام های سنگین پیر، به دلیل تجمع سموم در بافت آن، می تواند برای انسان خطرناک باشد.

وی در پایان تاکید کرد: در نهایت و به طور کلی، باید گفت که هیچ سند علمی معتبری وجود ندارد که دام های مصرف کننده تراریخته، به جز نمونه استثنایی بیش از 2 سال که توضیح داده شد؛ از جهت گوشت، لبنیات و یا محصولاتشان، خطری را متوجه انسان می نمایند. بلکه خطر اصلی که سلامتی مردم جامعه ما را تهدید می نماید؛ مصرف مستقیم محصولات وارداتی کشاورزی از نوع تراریخته در درازمدت است. بنابراین، مسئولان ما باید هوشیار باشند و حفظ سلامت مردم در اولویت نخست آن ها قرار داشته باشد.

پایان/

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 8891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =