طرح جدید آمریکا برای تسلیم کردن عراق و سوریه

آمریکا از طریق تحولات عراق و سوریه برای شکست محور مقاومت برنامه ریزی می کند؛ این ماجراجویی ها در حالی است که محور مقاومت قادر بود فشارهای ۴ سال گذشته را با موفقیت پشت سر بگذارد و اکنون با دست برتر خود در منطقه می تواند در برابر بازی های آمریکا خطوط قرمزش را ترسیم کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «الاخبار» لبنان در بخشی از گزارش خود نوشت: معمولا رئیس جمهوری آمریکا در ۱۰۰ روز نخست حضور خود در کاخ سفید تلاش می کند کلیات سیاست دولت خود در دوره ریاست جمهوری را ترسیم کند. اما با توجه به اقدامات اخیر آمریکا و تحرک برخی از همپیمانان منطقه ای آن اکنون می توان نشانه هایی از راهبرد «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا درباره منطقه مشرق عربی را لمس کرد.

به نوشته روزنامه الاخبار، دولت «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» نتوانستند نبرد سوریه را از نظر راهبردی به سود آمریکا و رژیم صهیونیستی یکسره کنند. سوریه و محور مقاومت طی سال های اخیر دستاوردهای بسیاری داشته اند. نفوذ محور مقاومت در سراسر منطقه در حال افزایش است. راه تهران به بیروت که از بغداد و دمشق عبور خواهد کرد اندک اندک در حال استحکام است. آمریکا می داند که این موضوع نه تنها تهدیدی برای نفوذ نظامی این کشور است، بلکه سبب تقویت خطوط محور مقاومت و فرصت های تبادل اقتصادی و توسعه این محور خواهد شد. این امر چالش بزرگی برای سیاست های فشار حداکثری آمریکا است.

الاخبار افزود: پیش بینی می شد آمریکا با توجه به تندتر کردن لحن خصمانه خود در برابر چین و روسیه بر روی این دو کشور تمرکز کند، اما به نظر می رسد صهیونیست های حاضر در داخل دولت آمریکا موفق شده اند پرونده هایی را که چالش واقعی برای رژیم صهیونیستی به شمار می روند را در صدر اولویت های دولت بایدن قرار دهند.

به نوشته الاخبار، افزایش ارتباط سوریه و عراق یکی از نتایج تحولات ۱۰ سال اخیر است؛ به طوری که این دو کشور به طور مستقیم بر روی هم و همچنین سراسر محور مقاومت تاثیر می گذارند. روسیه هم در میدان های سوریه حضور دارد و این موضوع بر روی کاهش مانور آمریکا در سوریه نقش دارد. به نظر می رسد آمریکا از طریق تحولات عراق برای شکست حلقه اتصال طرف های محور مقاومت در راستای منافع خود عمل می کند. با توجه به تناقض ها و اختلافاتی که در عراق وجود دارد فرصت مانور آمریکا در این کشور بیشتر است.

طبق این تحلیل، به نظر می رسد حمله هوایی اخیر آمریکا به گروه های الحشد الشعبی در عراق در راستای ترسیم مراحل آینده صورت گرفته و انتخاب مرزهای عراق و سوریه به عنوان هدف حمله و همچنین ظاهر شدن «رغد» دختر صدام حسین در شبکه العربیه سعودی و مصاحبه های وی با این شبکه هم دارای پیام هایی بود که رویکرد محور صهیونیستی و آمریکایی را نشان داد.

منابع آگاه می گویند که آمریکا برای دامن زدن به ناامنی در عراق و استفاده از نیروهای ویژه و اقدامات امنیتی برای هدف قرار دادن هواداران محور مقاومت در حال برنامه ریزی است. آمریکا امیدوار است با این اقدامات خود موازنه های حاکم در عراق را به سود خود رقم زند. به احتمال زیاد شخصیت هایی در عراق هم که پست های بالایی را در دولت کنونی آمریکا در اختیار دارند در این زمینهبا آمریکا هماهنگ هستند. انتقال عراق از شرایط کنونی به شرایطی که به سیاست های آمریکا نزدیک شود حلقه محاصره اقتصادی را بر سوریه تنگ تر خواهد کرد و شکست حلقه اتصال طرف های محور مقاومت را دنبال خواهد کرد.

در بخش پایانی گزارش این روزنامه لبنانی آمده است: آمریکا امیدوار است که از طریق تنگ تر کردن حلقه محاصره اقتصادی بر سوریه بتواند در انتخابات آینده سوریه دستاوردهایی را داشته باشد و از رئیس جمهوری سوریه امتیازهایی را درباره مساله استقلال کردها بگیرد.  اگر این گمانه زنی ها درست باشد محور مقاومت باید در برابر این بازی های آمریکا خطوط قرمز خود را ترسیم کند. این موضوع در منطقه ای که هنوز هم در دست محور مقاومت قرار دارد که توانسته فشارهای ۴ سال گذشته را با موفقیت پشت سربگذارد، امکان پذیر است.

۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 8906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =