یارگیری محور آمریکا و اروپا از مسلمانان علیه چین و روسیه

آمریکا و اروپا در رقابت جهانی با چین و روسیه در بازارهای اقتصادی و فناوری همزمان که از شعارهای قدیمی در مورد ارزش های دموکراسی استفاده می کنند، سعی دارند مسلمانان را علیه پکن و مسکو بشورانند.

به گزارش تحریریه روزنامه «الوطن» سوریه در بخشی از گزارش خود نوشت: شاید مهمترین چیزی که می توان پس از برگزاری نشست امنیتی مونیخ در روز ۲۲ فوریه گذشته دست یافت این است که اختلاف برخی کشورهای اروپایی با سیاست های آمریکا پس از ترامپ که با سیاست هایش سبب ایجاد بحران در روابط آمریکا با کشورهای اروپایی شد، هنوز هم ادامه دارد.

نکته ای که نشان می دهد که هنوز هم این اختلاف ها ادامه دارد آن است که بایدن و شرکای وی در این نشست  خواسته اند که دستور کاری که میان کشورهای اروپایی و آمریکا علیه چین و روسیه سامان دهی شده بود، احیا شود. این نشان می دهد که بایدن از کشورهای بزرگ اروپایی خواسته است که به این دستور کار پایبند باشند. به نظر می رسد او به این موضوع پی برده است که برخی کشورهایی اروپایی در همراه شدن با آمریکا در این زمینه تردید دارند.

بایدن دلایل واقعی آغاز جنگ سرد جدید علیه دو کشور قدرتمند روسیه و چین را اعلام کرد. او روسیه را به افزایش تلاش برای دستیابی به سلاح و تجهیز کشورهای متهم به فساد و سرقت اطلاعات سایبری متهم کرد. «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم روسیه را به طراحی سلاح های مرگبار متهم کرد. اما «ایمانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه ترجیح داد که در سخنرانی خود از روسیه انتقاد نکند. او درخواست کرد که روسیه در امنیت اروپا و به ویژه آنچه مربوط به پایان دادن به گسترش سلاح است، همکاری داشته باشد. «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس هم مانند بایدن، «پوتین» رئیس جمهوری روسیه را به آزار و اذیت کردن «آلکسی ناوالنی» مخالف روسی متهم کرد.

به نوشته روزنامه الوطن، بایدن درباره چین به این موضوع اشاره کرد که رقابت با پکن شکل جدی تری به خود خواهد گرفت. او برای اینکه همه کشورهای حوزه آتلانتیک را با سیاست آمریکا همراه کند خواستار ایجاد معیارهای ویژه ای شد که برای مقابله با چین از آن استفاده شود. او رئیس جمهوری چین را به سرکوب مسلمانان ایغور متهم کرد و دم از دفاع از اسلام و آزادی زد. این اقدام بایدن نشان می دهد که او می خواهد با تحریک مسلمانان جهان به ویژه در آسیا و آفریقا برای دامن زدن به جنگ داخلی در روسیه و چین اقدام نماید.

طبق این گزارش، بایدن همچنین از مسلمانان داخل روسیه و مسلمانان کشورهای همسایه چین و روسیه در این زمینه استفاده خواهد کرد تا آنها با شعارهای جنگ سردی وی همراه شوند. طبیعی است که واشنگتن در این زمینه از کشورهای اسلامی همسو با سیاست های خود هم استفاده و آنها را تحریک خواهد کرد تا با کاهش تعامل اقتصادی و صنعتی خود با چین و روسیه و تحریم کالاهای چینی و روسی در این زمینه اقدام کنند.

آمریکا و کشورهای اروپایی که در رقابت با چین در بازارهای اقتصادی و فناوری ناتوان هستند از شعارهای کهنه و فاقد ارزش های دموکراسی علیه چین و روسیه در جنگ سرد استفاده خواهند کرد. این شعارهایی است که آمریکا در همه جنگ های استعمارگری و گمراه کننده خود علیه کشورهای مستقل که از آزادی سیاسی و اقتصادی خود محافظت می کنند، استفاده کرده است.

روزنامه سوری در پایان گزارش خود می نویسد: با توجه به این مسائل بسیاری از تحلیلگران در غرب پیش بینی کرده اند که واشنگتن در جنگ خود علیه چین و روسیه افزون بر کشورهای اسلامی همپیمان خود از گروه های تروریستی مثل القاعده، داعش و ... هم استفاده کند. آن اهدافی را  که «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا از طریق انقلاب های بهار عربی نتوانست به آن دست یابد اکنون بایدن معاون وی با همان شعارها به دنبال دستیابی به آن اهداف است. جنگ هایی که واشنگتن در سال ۲۰۱۱ با استفاده از گروه های تروریستی آغاز کرد تا زمانی که این کشور از گروه های تروریستی علیه کشورهای منطقه، چین و روسیه استفاده می کند، ادامه خواهد داشت. 

پایان/

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 8948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =