جهش فروش نفت ایران، چین میز برجام را به هم زد

چین با جهش در خرید نفت ایران عملا میز برجام را به هم زده و تحریم های ایران را بی اثر کرده است.

به گزارش تحریریه، " اویل پرایس" با انتشار گزارشی از افزایش 129 درصدی واردات نفت چین از ایران در ماه مارس 2021 در مقایسه با ماه فوریه خبر داد، و پدیدار شدن چشم انداز بهبود روابط بین ایران و آمریکا در دوره بایدن را به این موضوع ربط داد.

درحالیکه کارشناسان بین الملل معتقدند که دستپاچگی دولت ایران برای احیای معامله یک طرفه برجام باعث شده است تا چین با افزایش قابل توجه خرید نفت از ایران عملا تلاش کند کارت تحریم فروش نفت آمریکا را بی اثر ساخته و ایران را از گوشه رینگ خارج کند. اگرچه مراودات 70 میلیارد دلاری اقتصادی ایران نشان از بی اثر شدن تحریم در تمام سال 1399 دارد.

اویل پرایس می نویسد: در سال 2020 جمهوری خلق چین ​​روزانه 306 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است و بیشتر این واردات (75 درصد آن) به طور غیرمستقیم از طریق مالزی، عمان یا امارات متحده عربی انجام شده است. با افزایش میزان تقاضا در مارچ 2021  انتظار می رود این رقم به 856 هزار بشکه در روز افزایش یابد که در مقایسه با ماه قبل (فوریه 2021)  افزایش 129 درصدی را نشان خواهد داد. در هفته های اخیر تراکم حضور ناگهانی نفتکش های حامل نفت ایران باعث ازدحام در بنادر چین شده است.

هند هم در راه است

طبق نوشته این سایت، هند نیز طی هفته های گذشته با فرض از سرگیری تجارت با ایران، واردات نفت ایران را آغاز کرده است. این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران (NIOC) تلاش می کند تا مشتریان اصلی و سابق آسیایی خود را بازیابد و ضمن افزایش تولید نفت بازارهای سابق صادراتی خود در آسیا را احیا کند. یک مقام دولتی هندی می گوید که در 3 تا 4 ماه آتی، جریان واردات نفت خام از ایران دوباره به هند سرازیر می شود.

علاقه چین به نفت ایران همراه با انتشار خبرهایی از طرح مشارکت استراتژیک جامع بین دو کشور است. در قالب این ابتکار، انتظار می رود حجم تجارت بین دو کشور طی یک دهه آینده به 600 میلیارد دلار برسد. علاوه بر این در قالب ابتکار "یک کمربند و یک جاده" که به منظور احیای خطوط ترانزیت کالا بین چین و جهان و احیای جاده ابریشم مطرح شده، چین سعی دارد روابط سیاسی، اقتصادی و استراتژیک با ایران را با تمرکز بر صنعت انرژی تقویت کند.

در معاملات انرژی اخیر با چین، به ایران اجازه داده شده است که مبادله مالی با ارزهای خارجی مانند یورو را انجام دهد تا از گره خوردن با دلار آمریکا و تحریم های آمریکا جلوگیری کند.

در حال حاضر ایران فقط 3 درصد از کل نفت مصرفی چین را تامین می کند. با این حال، همکاری بین  2 کشور در زمینه های مختلف می تواند زمینه ساز یک توافق انرژی قوی تر باشد، زیرا به تدریج نیروی تحریم های ایالات متحده علیه ایران در حال ضعیف شدن است.

پایان/

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 8978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      3 0
      خدا كنه برا مردم سودي داشته باشه كه تا حالا برا امثال من كه نداشته
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      0 1
      خدا کنه قیمتها برگرده به هشت سال جلوتر و خرج کارهای زیر بنای بشه نه اینکه نمایندگان مجلس آنرا حیف و میل کنند باید کل این در آمدها زیر نظر رئیسی باشد