کدام حزب قدرتمند مخالف آزادسازی واردات خودرو است؟

صنعت خودروسازی ایران با مهندسی حزب کارگزاران سازندگی به بهانه کمبود ارز؛ از سوریه که درگیر جنگ با تروریست ها و اشغالگری ترکیه است هم عقب مانده تر عمل کرده است.

به گزارش تحریریه، مجلس با تعیین تعرفه جدید برای واردات خودرو به میزان 86 درصد که افزایش تعرفه هم محسوب می شود نشان داد که مایل به باز شدن قفل واردات خودرو به کشور است، اما دولت حتی در لایحه بودجه هم مبلغی را به عنوان درآمد حاصل از واردات پیش بینی نکرد و به مبلغ دو هزار و ۴۰ میلیارد تومان درآمد گمرکی ناشی از خودروهایی که در حال حاضر در گمرک به سر می‌برند و به دلیل داشتن پرونده در محاکم قضایی تا تعیین تکلیف نهایی از سوی مرجع قضایی نتوانسته اند در مهلت مقرر تعیین شده از سوی دولت امکان ترخیص پیدا کنند، اکتفا نمود.

امکان واردات خودرو به کشور به معنای برهم خوردن بازی دولت در آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل در بهار سال 1400 است که در سایه انحصار 3 ساله و دیوار رفیع تعرفه ها توانسته اند به رکوردهای پیاپی قیمتی دست یابند و ابته ایران خودرو و سایپا همچنان زیانده محسوب می شوند! به همین دلیل است که دولت اساسا کاری به واردات خودرو نداشته و حتی در لایحه بودجه هم به آن نپرداخته است.

مدیریت قیمت ارز هم که بهانه نخ نمایی برای لزوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور است زیرا واردکنندگان می توانند از ارزهایی که در خارج از کشور دارند استفاده کنند و دلار 33 هزار تومانی در کنار پرداخت حدود 60 میلیارد دلار بین حلقه های قدرت به نام "کالاهای اساسی" نشان از بریز و بپاش ارزی از سال 1397 تاکنون دارد که با عقب نشینی مجلس قرار است حداقل 6 ماه دیگر ادامه داشته باشد. صف های طویل مرغ و روغن به عنوان کالاهای باقی مانده در سبد دریافت ارز ترجیحی نشان می دهد که واقعیت ماجرا چیست.

به نظر می رسد که منافع خودروسازان داخلی که عملا مدیریت آنها در اختیار حزب حاکم کارگزاران سازندگی(با تابلو اعتدال و توسعه و اصلاحات) قرار دارد در حال مهندسی واردات خودرو برای حفظ انحصار استثنایی این بازار گسترده است که نزدیک به 3 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارد و در سکوت و آرامش در حال مهندسی بازار برای چربتر کردن لقمه انحصارگرانی است که به تولید خودروهای 30 سال پیش مشغول هستند و چندی است نهضت پلاس را بر روی همان پلتفورم ها منسوخ آغاز کرده اند تا نظاهر به نوآوری و توجه به خواست مشتری کنند.

حتی کشور سوریه که هنوز درگیر جنگ است و به منابع نفتی محدودی هم که در پیش از جنگ داشت(تولید حداکثر 400 هزار بشکه نفت در روز) دسترسی ندارد، عملا واردات خودرو را ممنوع نکرده است، اما در ایران به بهانه کنترل نرخ ارزی که 10 برابر شده رفاه مردم به گروگان بنجل سازان داخلی درآمده و دو انحصارگر در حال رنگ زدن نارنجی و قرمز به سقف و آینه بغل خودروها همراه با نامگذاری های جدید هستند.

پایان/

۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 9043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا محمدی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      0 0
      مرگ بر این حزب که رفاه مردم را بازیچه سياسی کردن مگر انسان چند بار به دنیا میاد که‌ انقدر درحقش جفاکنی
    • فساد کارگزارانی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      0 0
      همه فجایع اقتصادی ایران از نگاه و رفتار رانتی و خانوادگی ریشه می گیره که هاشمی رفسنجانی پایه گذاری کرد و سال های سال از مستقیم و از پشت پرده به این فساد به نفع نزدیکانش دامن زد. انشالله که در حال پس دادن مجازات فقری باشه که به میلیون ها ایرانی به نفع بستگانش تحمیل کرد. خدا نیامرزه
    • رضا IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      0 0
      این مسئله یه دلیل دیگه هم داره و اون اینه که این ممنوعیت واردات باعث شده که ماشینهای وارداتی که این آقایون سوار میشن مثل لکسوس شاسی بلند و لندکروز و امثالهم که در خارج از ایران بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار نمیارزه (مدلهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ البته) به قیمتهایی بالاتر از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار برسه و این افزایش مسخره سرمایه براشون مزه کرده و دیگه حاضر نیستن بذارن واردات آزاد بشه که قیمتهای سرمایه هاشون افت کنه. فقط میشه آرزو کرد و امیدوار بود که یه جوری به خاطر این کاراشون جواب پس بدن انشالله.