اقلیم کردستان چالش اصلی بودجه ۲۰۲۱ عراق

اختلاف نمایندگان عراق درباره سهم اقلیم کردستان عراق از بودجه، شانه خالی کردن اقلیم کردستان در تحویل درآمدهای ناشی از نفت و مالیات به دولت مرکزی، مسائل مربوط به نوسان قیمت دینار و یارانه انرژی و سهم خواهی برخی وزارتخانه ها از بودجه، سبب شده است کار تصویب طرح بودجه ۲۰۲۱ عراق بی نتیجه باقی ماند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نوشت: مجلس عراق به دلیل اختلاف درباره برخی از بندهای مربوط به بودجه، در تصویب طرح بودجه ۲۰۲۱ این کشور ناکام ماند. با توجه به ادامه مناقشه ها درباره طرح قانون بودجه به کمیسیون های اختصاصی فرصت بیشتری داده شد.

برپایه گزارش منابع آگاه، هنوز هم میان نمایندگان عراق درباره سهم اقلیم کردستان عراق از بودجه این کشور و همچنین پرونده قیمت دینار و پرونده سوبسید انرژی اختلاف هایی وجود دارد. همچنین برخی وزارتخانه ها خواستار افزایش سهم خود از بودجه شده اند. همچنین از نمایندگان مجلس درخواست شده است برای بازسازی مناطق آزاد شده از کنترل داعش بودجه ای اختصاص داده شود.

ماده ۱۱ طرح بودجه درباره سهم اقلیم کردستان از بودجه عراق است. در این ماده قرار است این اقلیم روزانه بهای ۲۵۰ هزار بشکه از نفت را به همراه درآمدهای مالیاتی به دولت عراق تحویل دهد و در قبال این اقدام به ۱۲.۶ درصد از بودجه عراق که شامل۱۳۰ تریلیون دینار (۸۹.۶ میلیارد دلار) است، دست یابد.

برخی فراکسیون های سیاسی خواستار اصلاح این ماده هستند. به طوری که در آن هر شخصی که این بودجه را برای اقلیم کردستان هزینه می کند در صورتی که دولت فدرال کردستان درآمدهای حاصل از نفت این منطقه را به دولت مرکزی تحویل ندهد، مسوولیت آن را بر عهده گیرد.

دولت عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» تا پایان سال ۲۰۲۰ اموالی را برای اقلیم منطقه کردستان عراق هزینه کرده است بدون اینکه اقلیم کردستان در آمدهای نفتی را به دولت مرکزی تحویل دهد. دولت عراق حدود ۹۵ درصد از هزینه های خود را از طریق درآمدهای نفتی تامین می کند. این کشور به دلیل کاهش بهای نفت و شیوع و فشارهای ناشی از کرونا از بحران اقتصادی ناگواری رنج می برد.

پایان/

۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 9070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =