پیش بینی بازار مسکن ایران در سال 1400

بازار مسکن در سال 1400 بازاری جذاب برای سرمایه گذاری نیست و بهتر است از آن صرفنظر شود.

به گزارش تحریریه، بازار مسکن مانند سایر بازارها در سالهای 98 و 99 با انفجار قیمتی همراه بود و برخی را به این گمان غلط انداخت که روند افزایش قیمتها را در بازار املاک پایانی نیست.

فارغ از دعوای بین اتحادیه املاک و بانک مرکزی که اولی؛ دومی را به بزرگنمایی در درصد افزایش قیمت در بازار ملک با هدف کمک به بانک های ورشکست متهم کرد، جهش قیمتی قابل توجهی روی داد و از پاییز امسال وارد دوران رکود شده است.

به دلیل آغاز تخلیه حباب قیمتی در بازار ملک و تمام شدن بازی نظام بانکی با بازار مسکن با هدف سرهم کردن ترازنامه بانک ها، دلیلی برای تغییر قیمت در سال 1400 وجود ندارد و شاهد سالی همراه با رکود در این بازار خواهیم بود.

از بین رفتن قدرت خرید مردم و نیاز به نقدینگی برای ایفای نقش در بازار ملک باعث می شود تا تورم بالا در سال 1400 برای روشن شدن مجدد قیمت ها کافی نباشد و این بازار به سالهای بیشتری همراه با تورم بالا برای فشردن کافی فنر میل به افزایش سطح قیمتی نیازمند باشد.

کسانی که با جسارت برخورد کرده و اقدام به فروش ملک خود و سرمایه گذاری در سایر بازارها کنند؛ حتی سپرده گذاری در بانک؛ عایدی مناسبی کسب کرده و کسانی که با هدف سفته بازی در سال جاری وارد این بازار شوند زیان قابل توجهی را به شکل خواب سرمایه متحمل می شوند.

میز بازار تحریریه پیش بینی می کند، ورود مجلس به مقوله ساخت مسکن باعث شود تا جانب عرضه نیز تقویت شده و فشار بیشتری بر بازار مسکن در جهت کاهش قیمت و تعمیق رکود وارد شود. درست مانند دوران ساخت مسکن مهر که برای نخستین بار پس از انقلاب تورم بخش مسکن کمتر از تورم کل بود.

نتیجه اینکه رکود در بازار مسکن حتی در سال 1401 هم ادامه پیدا می کند و در صورت توجه دولت بعد به آمایش سرزمین؛ سرمایه گذاران در بخش مستغلات شهر تهران بازندگان بزرگ بازار املاک خواهند بود. ضمن اینکه مناطقی مانند شمال کشور هم که شاهد افزایش شدید قیمت بوده است دچار رکود خواهد شد و تقاضای موثری برای پوشش این ناحیه وسیع درگیر در سفته بازی وجود ندارد.

در کوتاه مدت، فشار بر بازار مسکن به دلیل کاهش قیمت دلار سریعتر عمل کرده و با توجه به متغیرهای کلان بحث شده در بالا، ادامه پیدا خواهد کرد.

پایان/

۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
کد خبر: 9085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی صادقی US ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      1 0
      بازار مسکن به موازات یا سایر بازارها تغییر خواهد کرد اگر خوب دقت کنیم نسبت به سال 97 همه اقلام حداقل سه برابر شده و بعضی پنج برابر شده اما مسکن هنوز از تورم عقب هست