بخشی از منابع مالی مسدود شده ایران از طریق سوئیس آزاد می شود

دولت آمریکا معافیت عراق برای خرید گاز و برق از ایران را برای یک دوره ۴ ماهه دیگر تمدید کرد؛ و به یک بانک سوئیسی برای پرداخت بدهی های ایران چرغ سبز نشان داده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود نوشت: یک مسوول عراقی گفته است که دولت آمریکا به مدت ۴ ماه دیگر عراق را برای واردات انرژی از ایران از تحریم ها معاف کرده است. برپایه معافیت جدید دولت «جو بایدن» به عراق، این کشور می تواند به مدت چهار ماه دیگر از ایران برق و گاز وارد کند.

 با وجود اینکه عراق یک کشور نفت خیز است، اما در زمینه انرژی به طور کلی بر روی انرژی ایران وابستگی دارد. این کشور به دلیل فرسوده شدن زیرساخت های خود نمی تواند در تامین نیازهای جمعیت ۴۰ میلیونی خود به خود کفایی برسد و یک سوم نیازهای مصرفی خود از گاز و برق را از ایران تامین می کند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، دولت ترامپ از توافق هسته ای عقب نشینی کرد و تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد. این تحریم ها مانع تعامل بسیاری از کشورها و شرکت های جهانی با ایران شد و این شرکت ها به خاطر رهایی از آثار تحریم ها با ایران وارد تعامل نشدند؛ اما دولت آمریکا، عراق را در زمینه تحریم های ایرانی معاف کرد تا اینکه این کشور بتواند منابعی را جایگزین انرژی ایران کند. عراق نیز باید اختلاف خود را با تهران درباره پرداخت بدهی عراق که بیش از ۶ میلیارد دلار است، حل کند. وزارت انرژی عراق باید این مبلغ را به ایران پرداخت کند.

طبق گزارش فوق، منابع آگاه غربی و عراقی به خبرگزاری «فرانس پرس» گفته اند دولت آمریکا به مسوولان عراق چراغ سبز نشان داده است تا بدهی های ایران را از طریق بانک سوئیس پرداخت کنند.

برپایه این گزارش، «احمد عبادی» سخنگوی وزارت انرژی عراق طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است ناتوانی طرف عراقی برای پرداخت بدهی های خود به ایران به دلیل تحریم های آمریکایی سبب شده است که طرف ایرانی هم در تامین نیازهای عراق به انرژی کم کاری کند. طرف ایرانی به دلیل بدهکاری بیش از ۲.۶ ملیارد دلاری، مقدار روزانه صادرات گاز به عراق را از ۵۰ میلیون متر مکعب به ۲۲ میلیون متر مکعب کاهش داده است.

پایان/

۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 9168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      1 1
      حسن روحانی داره به مرادش می رسه و مخالفانش در انتخابات فکر بکنند
    • سوگند گلخوار IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      0 0
      عالی