در آستانه بازگشت به برجام/ رونمایی از کارت ویژه چین برای دور زدن تحریم ایران

یوآن دیجیتال چین یک پروژه داخلی نیست و پکن در حال برنامه ریزی برای جهانی کردن ارز خود است که وقتی پرداخت ها با آن انجام شود برتری دلار و تحریم های آمریکا دچار چالش جدی می شود.

به گزارش تحریریه، نشریه «پلیتیکو» در گزارشی به نقل از «امیلی پارکر» عضو سابق ستاد برنامه ریزی سیاسی مالی وزارت امور خارجه آمریکا و از سردبیران پیشین «وال استریت ژورنال» که در زمینه ارزهای دیجیتال فعال است عنوان داشت رئیس جمهوری ترامپ دوست داشت خود را در مقابل چین سختگیر و جدی نشان دهد اما با توجه به شرایط کنونی روابط پکن و واشنگتن در دوره بایدن تیره تر از قبل خواهد بود.

در دوره ترامپ، کاخ سفید تعرفه سالانه ای معادل ۳۷۰ میلیارد دلار را بر روی کالاهای چینی وضع کرد و به زودی این تعرفه لغو نخواهد شد.

بایدن پس از دوره انزواگرایانه ترامپ در عرصه جهانی در کنار متحدان خود رویکردی منسجم را در برابر پکن در پیش می گیرد. به همین دلیل بود که در هفته های اخیر واشنگتن در کنار کانادا و اتحادیه اروپا و انگلیس به موضوع حقوق بشر در چین واکنش نشان داده اند. غرب فشار زیادی را بر ژاپن وارد می کند تا توکیو هم به این ائتلاف بپیوندد.

ائتلاف چین در برابر دلار آمریکا

در هر صورت همانطور که روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت همانگونه که آمریکا به دنبال اتحاد دموکراتیک خود است، چین نیز ائتلاف خودش را دنبال می کند. از اینرو جهان به طور فزاینده ای به اردوگاه های متضاد چین آمریکا تقسیم خواهد شد.

طبق این تحلیل توافق اخیر چین با ایران و قرارداد سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری که نفت تضمین شده را در اختیار پکن قرار می دهد از اهمیت برخوردار است. در این توافق به ویژه تاسیس یک بانک ایرانی –چینی از جمله این اقدامات در ائتلاف شرقی ارزیابی می شود.

همچنین به تازگی «سرگی لاوروف» هم به چین سفر کرد تا راهکاری را برای رهایی از تحریم آمریکا و کاهش اتکای جهانی به دلار پیدا کند. 

به نوشته پلیتیکو، چین به شدت در حال کار بر روی این مشکل یعنی رفع سیطره جهانی دلار است. پکن به سرعت کار می کند تا با راه اندازی یوآن دیجیتال که به صورت بالقوه جایگزینی برای پول نقد در داخل این کشور خواهد بود، دلار را در گردونه امور مالی جهان تضعیف کند. «گلمدن ساکس» پیش بینی کرده است که تا ۱۰ سال اینده یوآن دیجیتال چین یک میلیارد کاربر را جذب خواهد کرد.

سیاستگذاران آمریکایی در مورد این مساله سکوت کرده اند. گویا فعلا دولت بایدن سرگرم همه گیری کرونا است. اما بانک های چینی تاکنون میلیون ها دلار را جهت تشویق کاربران برای استفاده و پرداخت با یوآن دیجیتال هزینه کرده اند.

این گزارش افزود: ارز دیجیتال مورد نظر بانک مرکزی چین با نام های CBDC ،DCEP یا eCNY هم شناخته می شود که از اساس به شکل پول نقد دیجیتال است که می تواند حتی برای خریدهای روزمره مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این پول نوعی ارز رمز پایه داخلی است که شباهت چندانی با ارزهای جهانی همچون بیت کوین ندارد. بیت کوین تاکنون از طرف هیچ دولتی به رسمیت شناخته نشده است اما یوآن دیجیتال از سوی دولت چین مورد تائید قرار گرفته و کمتر از بیت کوین شکل خصوصی دارد.

به اعتراف تحلیلگران غربی، کاملا مشخص است که این یک پروژه صرفا داخلی نیست و چین بدون سر و صدا در حال برنامه ریزی برای جهانی کردن یوان دیجیتال است. وقتی پرداخت ها با این پول کارآمدتر شود برتری دلار آمریکا دچار چالش جدی می شود.

«کریس جیانکارو» مدیر سابق کمیسیون تجارت آینده کالا اعتقاد دارد یوان دیجیتال فرصتی خواهد بود برای دور زدن سیستم مبتنی بر بانک جهانی. در این راستا چین قادر خواهد بود تا پرداخت های مستقیمی را با دیگر کشورها انجام دهد و تاثیر تحریم های آمریکا را کم کند.

از این روز ایجاد بانک ایرانی چینی یکی از ابزارهای مناسب برای اجرای eCNY خواهد بود.

از هم اکنون هراس مقام های آمریکایی نمایان شده است ولی فعلا فدرال ریزرو و دیگر نهادهای مالی آمریکایی و حتی کاخ سفید واکنش خاصی را نشان نداده اند. با اینحال سناتور «سینتیا لومیس» از ایالت وایومینگ اظهار داشت جهان و ایالات متحده تاکنون به علت استفاده از دلار به عنوان ذخیره جهانی سود زیادی کسب کرده  است؛ اگر یوآن دیجیتال به صورت گسترده در سطح جهان مورد استفاده قرار بگیرد، دلار آمریکا ممکن است موقعیت برتر خود را از دست بدهد.

به گفته این مقام آمریکایی، چنین شرایطی می تواند دیگر کشورها را به استفاده از یک سبد ارزی شامل ارزهای دیجیتال سوق دهد. پیش از این پوند انگلیس به عنوان ذخیره استفاده می شد اما دیگر وجود ندارد. بنابراین کاخ سفید باید تلاش کند از جایگاه دلار به عنوان ارزی جهانی محافظت نماید تا دیگر ارزها به ویژه پول مورد نظر چین به قدرت برتر تجارت در جهان تبدیل نشوند.

پایان/

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =