مقررات توصیه ای کرونایی؛ غیرمستدل، سرکاری و منسوخ!

گزارش ها و پژوهش های جدید علمی تصریح دارند فاصله اجتماعی و برخی مقرراتی که جوامع در یک سال گذشته مجبور به اجرای آن بودند بسیار ابتدایی، منسوخ و مبتنی بر تجربیات ناشی از ویروس‌های گذشته هستند.

به گزارش تحریریه، به نوشته تارنمای «NaturalHealth» پس از یک سال سخت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و محدودیت‌های اجرا شده از طرف دولت اینک اینطور تصور می‌شود که با گذشت این زمان طولانی می‌توان به برخی سوال‌هایی که در گذشته دشوار به نظر می‌رسید پاسخ داد.

چند درصد از اقدامات موسوم به پیشگیری از کووید ۱۹بر اساس علم دقیق است؟ آیا از خطرات و مزایای استفاده از ماسک یا قانون فاصله‌گذاری اجتماعی به اندازه ۶ پا آگاهی داریم؟

واقعیت این است که اکثر مردم درخواست اثبات موثر بودن این اقدامات را نمی کنند بلکه در عوض با کمال میل از آزادی اساسی خود دست می‌کشند.

به عنوان مثال فاصله اجتماعی را در نظر بگیرید. کدام علم است که قطعا ثابت کند رعایت ۶ فوت فاصله اجتماعی افراد را از ابتلا به ویروس کرونا محافظت می‌کند؟ در جهان عادی کنونی ما که چیزی از یک صحنه ترسناک فیلم علمی تخیلی کم ندارد، وقت آن است که باید این موضوع‌ها را زیر سوال ببریم و کمی عمیق‌تر فکر کنیم.

بر اساس مطالعه جدید، «قانون ۶ پا» مبتنی بر دانش قدیمی است

تجمع‌های کوچک در فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها، و رستوران‌ها به عنوان یک یادآور ثابت از استاندارد جدید اندازه‌گیری یعنی ۶ فوت فاصله‌ای که باید بین خودمان و یک انسان دیگر برقرار کنیم، عمل می‌کنند. در گزارش اخیر منتشر شده در «مجله پزشکی بریتانیا» (BMJ) دانشمندان ادعا می‌کنند که قانون ۶ پا بسیار ابتدایی، منسوخ و مبتنی بر تجربیات ناشی از ویروس‌های گذشته است.

محققان همچنین اشاره کردند که از هر ۱۰ مطالعه هشت مورد آن تایید می‌کنند که در هنگام حرکت و عطسه کردن فرد مبتلا وجود قطره‌های تنفسی بیش از ۶ پا و تا ۲۶ پا حرکت می‌کنند. این نتایج نشان می دهد که ویروس کووید ۱۹ می‌تواند حتی فراتر از «منطقه امن» ۶ فوت وجود داشته باشد.

یک مقام سابق «سازمان غذا و دارو آمریکا» (FDA) هم اذعان می کند فاصله اجتماعی ۶ پا بر اساس علم روشن و دقیقی نبوده است

«اسکات گوتلیب» کمیسر پیشین سازمان غذا و داروی آمریکا اعتراف کرد که دستور فاصله اجتماعی ۶ پا در ایالات متحده و جهان بر اساس علم روشن و دقیقی نبوده است.

به گفته گوتلیب الزامات فاصله گذاری اجتماعی پرهزینه‌ترین روش برای کند کردن شیوع ویروس است و شواهد علمی زیادی برای اثبات اثربخشی آن وجود ندارد.

فاصله اجتماعی کافی برای بیماری کووید ۱۹ چقدر است؟

بسته به محل زندگی «فاصله امن» بسیار متفاوت به نظر می رسد. جالب اینجاست که کرونا ویروس جدید می‌داند که زمانی که در چین، دانمارک و فرانسه در حال گسترش است، از یک متر تجاوز نکند. با این حال در آلمان و استرالیا، ۱.۵ متر و در آمریکا ۶ فوت یا ۱.۸ متر فاصله قانونی است که اعلام شده‌است!

چرا این همه اختلاف وجود دارد؟ به نظر می رسد، عوامل زیادی در اینکه افراد تا چه حد باید از فرد دیگر برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری فاصله بگیرند، تاثیر دارند. به عنوان مثال، قطرات تنفسی بزرگتر ذرات ویروسی بیشتری را حمل می کنند. علاوه بر این، بار ویروسی فرد آلوده نیز در این امر نقش دارد و می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. سرانجام، عوامل محیطی مانند تهویه، رطوبت و دما همه بر روی قطرات تنفسی تاثیر می‌گذارد.

همانطور که می بینید شمار زیاد سناریوها تعیین دقیق فاصله امن را تقریبا غیرممکن می کند. به نظر نمی رسد اقدامات فاصله اجتماعی بر اساس علم دقیق باشد. در بهترین حالت آنها حدس‌هایی مفید هستند.

پیامدهای ناخواسته فاصله‌گذاری اجتماعی

حتی اگر فاصله اجتماعی تا حدودی میزان عفونت را کاهش دهد، بررسی پیامدهای منفی استفاده از چنین قوانینی در درازمدت ضروری است. درخواست اینکه افراد نیاز انسانی خود برای ارتباط، دیدن دوستان، اعضای خانواده را سرکوب کنند پیامدهای منفی قابل توجهی دارد.

یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۵ مشخص کرد که انزوای اجتماعی مزمن خطر مرگ و میر را تا ۲۹ درصد افزایش می دهد. مجموعه‌ای از شواهد در حال گسترش نیز تایید می‌کند که انزوای اجتماعی در طولانی مدت می تواند باعث افزایش تعداد زیادی از مسایل بهداشتی مانند افسردگی، بیماری های قلبی و زوال عقل شود.

در حالی که افراد در هر سنی نسبت به اثرات مضر انزوای اجتماعی و تنهایی حساس هستند اما افراد مسن بیشترین تاثیر را می‌پذیرند. هیچ چیز نمی تواند جای تعاملات رو در رو، دیدن لبخند عزیزان یا در آغوش کشیدن‌ها را بگیرد.

پایان/ 

۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود محمودی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      0 1
      پروتکل ها برای کاهش جمعیت و ترساندن دقیق و نامرئی مردم و انزوای اجتماعی و سکته قلبی و ایجاد مرگ ومیر و در پایان کاهش و کنترل جمعیت است خدا لعنتشان کنه چرا در چین هیچ خبری از این بیماری تخیلی نیست وامواج جدید کرونا از ایران شروع میشود آیا آبهای شرب را آلوده نمی کنند آیا در خوزستان آب و هوای مسموم باعث مرگ ومیر نشد؟ چرا در عراق کرونا تلفاتی ندارد؟