اثر جنگ سرد بایدن علیه چین و روسیه بر ایران و اعراب

«عبدالباری عطوان» بر این اعتقاد است که دولت «جو بایدن» برای مقابله با چین و روسیه می‌خواهد با استفاده از هزینه‌ کشورهای عربی دوران جنگ سرد را تکرار کند؛عرب‌ها و مسلمانان نباید بار دیگر فریب دروغ‌های آمریکا درباره دموکراسی و حقوق بشر را بخوردند در غیراینصورت هزینه‌ سنگینی را باید پرداخت کنند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت: بایدن رئیس جمهوری آمریکا فتیله‌های جنگ سرد علیه چین به عنوان رقیب راهبردی آمریکا را شعله ور کرده است. او به طور مستقیم خطرات سیاسی، اقتصادی و نظامی چین برای هژمونی آمریکا را احساس کرده است. راهبرد جدید آمریکا علیه چین شامل چندین مراحل است که برخی از آنها مشابه اقدامات آمریکا علیه شوروی هنگام جنگ سرد پیشین است که می‌توان آن را در موارد زیر خلاصه کرد.

۱- تشکیل ائتلاف جدید به رهبری آمریکا و با حضور کشورهای اروپایی علیه چین و روسیه؛ این موضوع سبب تقسیم جهان از نظر ایدئولوژی‌های متناقض می‌شود.

۲- مجلس سنای آمریکا پیش‌نویس قانونی تحت عنوان «قانون رقابت استراتژیک» را صادر کرد که هدف آن دادن اجازه به ایالات متحده برای مقابله با چالش‌هایی است که از جانب چین متوجه آمریکا می‌شود؛ این سند همچنین بر سرقت مالکیت فکری و تقویت روابط با تایوان تاکید کرده است.

۳- تمرکز بر مسائل حقوق بشری نه تنها در عمق چین بلکه در هنگ کنگ، مناطق ترکمن و اویغور در غرب چین و پررنگ جلوه دادن بازداشت‌ها.

روزنامه رای الیوم افزود: عملی‌سازی اقدامات سه گانه فوق با ارسال سلاح‌های پیشرفته به جزیره تایوان و همچنین اعزام ناوهواپیمابر و کشتی‌های جنگی آمریکا برای برگزاری مانور در منطقه دریای چین جنوبی یک اقدام جنجال آفرین مستقیمی است که زمینه تحرک کشتی‌های جنگی چین در منطقه را فراهم کرد. همچنین واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه هفت شرکت چینی که ابر رایانه‌های هوشمند تولید می‌کنند و می‌توانند در ارتقای توانایی نظامی چین نقش داشته باشند، اعمال کرد.

به باور عبدالباری عطوان، دولت بایدن با این اقدامات می‌خواهد عقربه‌های ساعت را  به دوران اوج جنگ سرد علیه شوروی به عقب برگرداند. اقدام فوق در وهله نخست به این معناست که همان شیوه ای که در فروپاشی شوروی نقش داشت می تواند موجب فروپاشی چین هم بشود. اما این یک اشتباه بزرگ است. پیشرفت‌های فناوری و نظامی چین طی ۲۰ سال گذشته بیانگر چنین امری نیست. چین پیشرفت های گسترده ای را در عرصه‌های گوناگون شاهد بود.

عطوان افزود: چیزی که ۵۰ یا ۱۰۰ سال پیش امکان پذیر بود دیگر امکان پذیر نیست. چین به بزرگترین اقتصاد سرمایه داری جهان تبدیل شده است و مردم چین در رفاه زندگی می‌کنند. چین بسیار با ثبات‌تر از آمریکا است.

به نوشته رای الیوم، کشورهای عربی و اسلامی منطقه خاورمیانه در راهبرد قدیمی ولی به روز شده آمریکا همان نقشی را بازی خواهند کرد که در دوران جنگ سرد بازی می کردند. آنها از آمریکا تبعیت خواهند کرد و به ابزاری برای جنگ های آمریکا تبدیل خواهند شد. موضوع قطعی آن است که همپیمانان عرب آمریکا در ائتلاف غربی‌ها که برای رویارویی با چین و روسیه در حال شکل‌گیری است اعضای مهمی خواهند بود. این در شرایطی که بیشتر کشورهای عربی همپیمان آمریکا دموکرات نیستند. این نشان می‌دهد که پایه ایدئولوژیک این ائتلاف آمریکا شکننده و  قلابی است.

موضوع دیگری که نقطه ضعف اساسی راهبرد جدید تهاجمی آمریکا را تشکیل می‌دهد استفاده از موضوع حقوق بشر علیه چین و بسیج جهان اسلام علیه نادیده گرفتن حقوق بشر در منطقه اویغور است. استفاده از این موضوع اقناع کننده نیست و به چند دلیل محکوم به شکست خواهد بود: مهمترین امر آن است که آمریکا به عراق حمله کرد، آن را ویران ساخت و دو میلون تن از مردم آن را به خاک و خون کشید. ایالات متحده در سوریه و لیبی هم مداخله نظامی  کرد و آنها را به کشورهایی تقریبا ورشکسته تبدیل نمود. آمریکا دیگر نمی تواند دم از حقوق بشر و یاری مسلمان بزند.

مساله مهمتر این است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که هزینه جنگ های آمریکا علیه کمونیسم را پرداخت می‌کردند اکنون به دلیل کاهش بها و تولید نفت در پرتگاه ورشکستگی قرار دارند. صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرده است این کشورها تا آغاز دهه ۲۰۳۰ ورشکست شوند.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: دولت بایدن در سیاست‌های خود به ویژه در بازگشت به سیاست‌های ترامپ که ایران، روسیه، چین و ونزوئلا را تحریم می‌کند در حال دست و پا زدن است. این سیاست سبب همگرایی بیشتر این کشورها و تقویت ائتلاف جدیدی برای مقابله با ناتو و ائتلاف سرمایه‌داری غربی می‌شود. عرب‌ها و مسلمانان نباید بار دیگر فریب دروغ های آمریکا درباره دموکراسی و حقوق بشر را بخوردند.

وی تاکید کرد: اعراب نباید برای مقابله با محور روسیه و چین در کنار آمریکا بایستند زیرا در این صورت هزینه سنگینی را خواهند پرداخت. از این رو، همپیمانان سنتی آمریکا باید به طور دقیق تاریخ را مطالعه کنند و پیش از آنکه با مصیبت روبرو شوند، درس عبرت بگیرند.

پایان/

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 9267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =