آیا ایران کلید برتری چین در خاورمیانه است؟

مجله «اکونومیست» نوشت رهبران چین اطمینان دارند که رویکرد متمایز کشورشان به ژئوپلیتیک خاورمیانه به آنها کمک می کند تا در باتلاق‌هایی که کشورهای خارجی از آمریکا تا قدرت های استعماری اروپای قدیم در خاورمیانه ایجاد کرده اند، فرو نروند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «اکونومیست» در تحلیلی نسبت به سیاست های چین در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد و عنوان داشت رهبران چین در تلاشند تا چگونگی عملکرد قدرت‌های بزرگ در خاور میانه را بازآفرینی کنند. آنها در سال‌های اخیر مشغول امضای معاملات تجاری و توافقنامه‌های همکاری با قدرت‌های منطقه‌ای بوده اند که بیشتر اوقات این کشورها رقبا یا دشمنان یکدیگر هستند. چین در مورد روابط گرم خود با اسراییل و فلسطین صحبت می‌کند و از هر دو دعوت کرده که نمایندگانی را برای گفت وگوهای صلح به پکن بفرستند.

در خاورمیانه به عنوان منطقه‌ای که کشورهای آن به سختی به دیگران اعتماد می‌کنند، چین به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد واکسن کووید۱۹ و نظارت بر این فناوری به صورت یکسان از طرف اعراب و کشورهای غیرعرب مورد استقبال قرار گرفته است. چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت در جهان، یک شریک تجاری بی‌بدیل هم برای ایران، رهبر جهان شیعه و هم برای عربستان سعودی سنی مذهب است. بیش از یک بار، ناوهای جنگی چین تمرینات جداگانه ای را با اختلاف چند هفته‌ای با نیروی دریایی ایران و عربستان انجام داده‌اند.

رهبران چینی اطمینان دارند که رویکرد متمایز کشورشان به ژئوپلیتیک به آنها کمک می کند تا در باتلاق‌هایی که اکثر کشورهای خارجی در خاورمیانه از آمریکا گرفته تا قدرت های استعماری اروپای قدیم به آن گرفتار شده‌اند، فرو نروند. رویکردی که بر منافع بیش از ارزش‌ها تاکید دارد و فرض بر این است که اکثر کشورهای خارجی را می توان با یک قیمتی خریداری کرد.

طبق گزارش این روزنامه بریتانیایی، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در اواخر ماه مارس در حالی که از ۶ کشور خاورمیانه بازدید کرده بود از پیامدهای بدی که با دخالت‌های خارجی بر منطقه تحمیل شده است ابراز تاسف کرد. وزیر امور خارجه چین یک قرارداد همکاری ۲۵ ساله با ایران امضا کرد. جزئیات این سند همکاری مبهم است اما گمان می رود که این معامله شامل مبادله نفت ارزان قیمت ایران به چین در ازای کمک این کشور به ساخت شبکه‌های مخابراتی، بیمارستان‌ها، خطوط راه‌آهن زیرزمینی و همچنین شایعه شده که این قرارداد بنادر برخی از مهم‌ترین راه‌های آبی جهان را در نیز در بر می‌گیرد.

رهبران چین تمرکز تجاری شان در خاورمیانه را ناشی از حسن نیت خود می دانند. « شی جین پینگ » رییس جمهوری این کشور خطاب به اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۶ گفت که چین به دنبال هیچ حوزه نفوذ یا نماینده ژئوپلیتیکی در منطقه نیست. در عوض، وی در زمینه چشم انداز پیشرفت ایجاد شده در دوره رشد اقتصادی اظهار داشت «آشفتگی در خاورمیانه از عدم توسعه ناشی می شود».

طبق این تحلیل، حتی از  سخت ترین مشکلات همچون انزجار ایران از آمریکا و اسراییل، به عنوان معماهایی یاد می شود که ممکن است توسط این شکوفایی اقتصادی رفع شود. به طور قابل توجهی، چین اصرار دارد که سرمایه گذاری‌های وعده داده شده در ایران به جای جلوگیری از انطباق رژیم ایران با توافق هسته‌ای (معروف به برنامه جامع اقدام مشترک) که در سال ۲۰۱۵ توسط دولت اوباما و دیگر قدرت‌ها انجام شد، بر پیوستن دوباره ایران به این توافق تاکید می کند.

پایان/

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 9316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • CA ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      0 0
      به نظر من هم اره ، ايران كليد موفقيت هر كشوري ميتونه باشه الا خودش