خودروی دست دوم، گران تر از خودروی صفرکیلومتر شد

به دلیل کمبود خودروهای جدید در آمریکا بسیاری از خودروهای کارکرده با قیمت بیشتری از همتایان جدید خود به فروش می‌رسند.

به گزارش تحریریه، در حال حاضر قیمت خودروهای کارکرده در آمریکا تقریبا ۳۰ درصد گران‌تر از سال گذشته میلادی و قبل از همه‌گیری کرونا شده است. قیمت خودروهای کارکرده در هر هفته از سه هفته گذشته ۱.۷ درصد افزایش یافته است.

به عنوان مثال کیا سول را در نظر بگیرید. به گزارش تروکار، قیمت یک کیا سول LX جدید مدل ۲۰۲۱ معادل ۱۷۷۲۴ دلار است.

با این حال، به تازگی یک کیا سول LX مدل ۲۰۲۰ با همان رنگ و آپشن‌های یکسان، با قیمت باورنکردنی ۱۸۵۰۰ دلار در بزرگترین شرکت حراجی جهان یعنی حراجی منهایم به فروش رسیده است. این در حالی است که این کیا ۵۰۰۰ مایل مسافت را طی کرده و حتی نشتی روغن دارد.

خریدار همچنین مبلغ ۵۰۰ دلار را به عنوان هزینه خرید پرداخت کرده است. اگر ۲۰۰ دلار بازرسی پس از فروش، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه رفع نشتی روغن را به آن اضافه کنید، این اختلاف قیمت به چیزی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برای یک مدل کارکرده می‌رسد.

این کیا ریو LX مدل ۲۰۱۶ خودرویی است که چند ماه پیش با قیمتی ارزان فروخته شده بود. خودروهای کامپکت کوچک با آپشن‌های محدود معمولاً پس از گذشت ۳ سال از عرضه با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار در دسترس هستند. امروز همان مدل با قیمت ۱۲۴۰۰ دلار به علاوه ۵۰۰ دلار هزینه خرید به فروش رسیده است. این تقریبا ۴۰۰۰ دلار بیشتر از قیمت پیش‌بینی شده آن در عمده فروشی یعنی ۸۲۷۵ دلار است.

حتی قیمت خودروهای غیرمحبوب و آسیب‌دیده هم افزایش پیدا کرده است. یک هیوندای اکسنت مدل ۲۰۱۷ با ۷۵ هزار مایل و جعبه‌دنده خراب به قیمت ۸۰۰۰ دلار در مقابل فقط ۵۷۰۰ دلار میانگین قیمت در عمده فروشی فروخته شده است.

شاسی بلندهای بدون مشکل هنوز هم محبوبیت زیادی دارند. مثلا یک فورد اسکیپ SEL با ۲۱ هزار مایل که معمولا ۱۹۱۵۰ دلار ارزش دارد، با قیمت شگفت‌انگیز ۲۲۴۰۰ دلار علاوه بر هزینه خرید بیشتر نسبت به کیا ریو به فروش رسید.

قضیه از چه قرار است؟ عرضه و تقاضا.

کارخانه‌ها به دلیل کمبود میکروچیپ در حال تعطیلی و کاهش تولید محصولات هستند. خودروهای امروزی نیازمند کامپیوتر، تراشه و حسگر هستند. وقتی تراشه‌ای در کار نباشد، خودرویی هم تولید نخواهد شد‍!

همچنین قرار است آمریکایی‌ها بیش از ۲.۵ تریلیون دلار به عنوان مشوق مالی و صدها میلیارد دلار به عنوان استرداد مالیاتی دریافت کنند. برخی از این مبالغ مربوط به سال ۲۰۱۹ هستند. اگر طرح مشاغل آمریکایی را هم حساب کنیم، که احتمالا ۲ تریلیون دلار دیگر به اقتصاد آمریکا اضافه خواهد کرد، متوجه موج شدیدی از تقاضا در بازار خودرو می‌شویم که در حال حاضر با کمبود عرضه مواجه شده است.

اگر یک خودروی اضافی دارید که به آن نیازی ندارید، آن را بفروشید.

منبع: خودروبانک

پایان/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۶
کد خبر: 9463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • غفاری DE ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      0 0
      با سلام.ولی خودرو هاشون واقعا خودرو هستن
    • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      0 0
      ایران اون ها رو بد بخت کرده تمام تولیداتشون رو به صفر رسونده در امریکا اصلا نه ماشین صفر هست نه هیچ محصول دیگه ای باید سوار اسب بشن