همتی با دو شرط برای تسعیر دارایی ارزی بانکها، بورسیها را آچمز کرد

رییس کل بانک مرکزی دو شرط برای تسعیر داراییهای ارزی بانکها از دلار ۹ هزار تومانی به نرخ بازار آزاد تعیین کرده که عملا در شرایط فعلی نشدنی یا زمان بر است.

به گزارش تحریریه،  عبدالناصر همتی، رییس کل بانک‌مرکزی در یادداشتی در واکنش به تاکید محمد رضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  برای بروز رسانی نرخ تسعیر دارایی ارزی بانکهای بورسی که هم اکنون حدود ۹ هزار تومان است، نوشت: درخصوص درخواست فعالین بازار سرمایه برای اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانکها، ذکر چند نکته ضروری است: داراییهای ارزی بانکها، عمدتا مطالبات از بنگاهها هستند و بخشی از آن هم به دلیل تحریم مسدودند. وصول مطالبات ارزی بعض معوق، در نرخهای فعلی ارز در بازار، مشکلات خودش را دارد. تسعیر مطالبات ارزی بانکها درنرخ بالاتر، شناسایی درآمدموهومی بیشتر وسود بی کیفیت ولذا، ارائه عملکرد غیر واقعی و پرداخت مالیات نقدی است.

بانک مرکزی آماده اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانکها، متناسب با نرخ تسعیرمتناسب با شرایط غیرتحریمی است. بانک مرکزی برای مؤثر واقع شدن اصلاح نرخ تسعیر ارز در قیمت سهام بانکها معتقد است اعطای معافیت مالیات سود ناشی از تسعیر، تا زمان نقد شدن آنها ضروری است.

از یادداشت رییس کل بانک مرکزی این طور بر میاید که وی دو شرط معافیت مالیات سود نرخ تسعیر و شرایط  غیر تحریمی را برای برورزرسانی نرخ مذکور مد نظر قرار داده که عملا زمان بر و موکول به آینده ای نامشخص است.

با این توضیح آقای همتی قاعدتا بایستی همین تسعیر ارز نیز در برخی بانکها اصلاح شود، اگر درآمد موهمی و مطالبات مشکوک الوصول حتمی هستند پس نرخ فعلی نیز ایراد دارد و سهامداران آن بانک را با چالش جدی در آینده روبرو خواهد کرد اگر بانک مرکزی با تسعیر ارز بانک ها با نرخ های نزدیک نرخ بازار مخالف است یک دلیل جدی دارد بعنوان پیشنهاد میتوان از نرخ ارز متفاوتی برای هر بانک استفاده کرد هیچ دلیلی ندارد بانکی که عملکرد شفاف و قابل توجهی دارد با یک بانک خصولتی با هزار چالش در یک ردیف قرار بگیرد . به نظر می‌رسد نرخ جدید تسعیر ارز بانک ها به بازار مخابره خواهد شد و نرخ آن بنحوی خواهد بود که دلیلش توضیحات بالای رییس بانک مرکزی خواهد بود.

پایان/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
کد خبر: 9484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =