بلایی که کمبود ویتامین دی سر نوزادان می آورد

نوزادانی که سطح ویتامین D کمتری دارند دو برابر بیشتر از نوزادان با میزان مناسب این ویتامین با عفونت‌های حاد تنفسی در بیمارستان بستری می‌شوند.

به گزارش تحریریه، در این تحقیق سطح ویتامین D بیش از ۱۳۰۰ نوزاد در هنگام تولد بررسی شد و سپس داده‌های بیمارستان برای پذیرش کودکان با مشکلات تنفسی در سال اول زندگی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج حاکی از آن است، نوزادانی که در بدو تولد میزان کمتری ویتامین D دارند، بیشتر از سایر همتایان خود به دلیل عفونت‌های حاد تنفسی در بیمارستان بستری می‌شوند (بیش از یک‌بار)   و مدت طولانی‌تری در بیمارستان باقی ماندند.

دکتر کامرون گرانت، استاد اطفال دانشکده علوم پزشکی و بهداشت دانشگاه و متخصص اطفال در بیمارستان کودکان استارزشیپ نیوزیلند اظهار کرد: این تحقیق نقش مهم ویتامین D در سلامت نوزادان را برجسته می‌کند.

 وی می‌گوید: «این یافته‌ها برای کشوری مانند نیوزیلند که در آن نرخ بالایی از بستری کودکان خردسال در بیمارستان به دلیل ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی است پیامدهای مهمی در سیاست‌گذاری دارد و بهبود وضعیت ویتامین D در دوران بارداری و نوزادی می‌تواند از پذیرش آنان در بیمارستان به دلیل عفونت‌های تنفسی جلوگیری کند.»

توصیه‌هایی برای پیشگیری از کمبود ویتامین D

پروفسور گرانت در ادامه افزود: میزان ویتامین D در نوزاد تازه متولد شده عمدتا توسط سطح ویتامین D مادر باردار تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات قبلی نشان دادند که ارائه مکمل ویتامین D به زنان باردار و نوزادان آنان منجر به کاهش مراجعه به بیمارستان برای عفونت‌های تنفسی در ۱۸ ماه اول زندگی می‌شود.

وی توصیه کرد: مصرف مکمل ویتامین D برای همه زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده در زمستان و بهار، فصولی با ویتامین D کمتر، مهم است.

نتایج این تحقیق حاصل بررسی داده‌های بزرگ‌ترین مطالعه طولی معاصر نیوزیلند است که در نشریه Paediatric and Perinatal Epidemiology منتشرشده است.

منبع: همشهری

پایان/

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 9522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =