ریزش شدید قیمت دلار، آیا دلار 18 هزار تومانی دست یافتنی شد؟

قیمت دلار در اولین روز هفته با کاهش شدید همراه بود و انتظار می رود قیمت تا زیر 20 هزار تومان در ماه جاری کاهش یابد.

به گزارش تحریریه، کاهش قیمت دلار که از هفته پیش آغاز شده بود در اولین روز هفته جاری ادامه یافت و انتظار می رود همچنان روند کاهش قیمت ارزهای خارجی ادامه داشته باشد که به متغیرهای سیاسی و اقتصادی مربوط می شود.

برآوردهای اولیه این بود که تا پایان اسفندماه سال 1399 قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان برسد، اما بازی پیچیده جو بایدن با دولت مشتاق حسن روحانی برای احیای برجام باعث غافلگیری دولت اعتدال شد و روند احیای قرارداد خلع سلاحی برجام را به تعویق انداخت که باعث اثرگذاری بر روندهای انتخاباتی و برنامه کارگزاران و اصلاحات برای رقابت های 1400 هم شده است.

فشار انگلیس و سپس فرانسه بر آمریکا برای احیای برجام تا قبل از انتخابات باعث شد دولت بایدن عقب نشینی کند و به تعلیق تحریم های متناقض با برجام تن دهد که نشان از بازگشت طرفین به توافق تا پایان اردیبهشت سال جاری دارد. انگلیس پس از بی عملی و اصرار آمریکا برای مذاکره و بازگشت ایران و سپس بازگشت آمریکا به برجام عملا تهدید کرد که به طور یکطرفه غرامت تقریبا 1 میلیارد دلاری بابت خرید تانک های چیفتن را به ایران پرداخت خواهد کرد که بر نرم شدن موضع دمکرات ها اثر زیادی داشت.

افزایش شدید احتمال احیای توافق برجام بر بازار ارز البته با میدان داری بانک مرکزی اثر خود را گذاشته است و باعث نزولی شدن قیمت ارزهای خارجی شده که همچنان ادامه دارد. از مردادماه سال 1399 عایدات ارزی ناشی از فروش نفت خام رشد قابل توجهی داشته که دست دولت را برای کاهش قیمت دلار باز گذاشته است. دولت حسن روحانی در دوران پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انگیزه ای برای مدیریت بازار ارز نداشت و دلار را به 33 هزار تومان هم رساند، اما هم اکنون انگیزه کافی برای کاهش قیمت دلار دارد.

اگرچه بر سر قیمت منطقی برای دلار آمریکا اختلاف نظر وجود دارد، اما غلبه متغیر سیاسی باعث می شود تا دولت به روند کاهشی نرخ ارز ادامه داده و دلار آمریکا حداقل تا 18 هزار تومان به راحتی کاهش قیمت دهد، که بستگی یک به یک با قطعی شدن توافق در وین و احیای برجام دارد که احتمالا در 3 هفته آینده نهایی می شود. انتظار می رود تا آن تاریخ شاهد ثبات نسبی و کاهش گام به گام در قیمت انواع ارزهای خارجی باشیم.

کاهش قیمت دلار به کاهش تورم کل به دلیل کاهش قیمت کالاهای وارداتی می انجامد که از سال 1396 تاکنون بی سابقه ترین دوران بی ثباتی را در سطح عمومی قیمت ها در دوران پس از انقلاب رقم زده است.

پایان/

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 9607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =