افشای مذاکرات پنجمین دیدار ایران و عربستان در بغداد

رسانه های غربی فاش کردند پس از ناامیدی اعراب از پشتیبانی های نظامی «جو بایدن» کشورهای عربی به مذاکره با ایران روی آورده اند و تا کنون ۵ دور مذاکره میان نمایندگان امنیتی ایران و دیگر کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی برای ایجاد ترتیبات امنیت منطقه ای در عراق صورت گرفته است.

به گزارش تحریریه، نشریه معتبر «فارین پالسی» و چند مرکز پژوهشی آمریکایی گزارشی را در مورد دلیل تغییر نظر دربار سعودی نسبت به تعامل با ایران منتشر کردند. 

جالب اینجاست که به نوشته گزارش فوق تا چند سال قبل ریاض ایدئولوژی ایران را افراطی می دانست و تاکید داشت منازعه را به داخل ایران می کشاند اما اکنون با مشاهده خروج آمریکا از خاورمیانه و از دست رفتن مهمترین اهرم اتکا، به دیپلماسی با تهران متمایل شده است. این گفت وگوها با تلاش بسیار زیاد نخست وزیر عراق برای کاستن از گستره درگیری ایران و عربستان آغاز شد.

«تریتا پارسی» این گزارش را برای «فارین پالسی» نوشت و در آن عنوان کرد که ابتدا عربستان اصل مذاکره با ایران در بغداد را تکذیب کرد اما ایران نسبت به گفت وگوها پالس مثبت نشان داد. پس از اندک زمانی مشخص شد که تکذیب ریاض نادرست بود و گزارش «فایننشال تایمز» تنها قله کوه یخ را نشان داده بود. 

در بخشی از این گزارش نکات ویژه ای در مورد این گفت وگوها فاش شد و به نقل از تارنمای خبری «امواج نیوز» در انگلیس عنوان کرد که مذاکره تنها میان ایران و عربستان نبود بلکه اولین جلسه آن در ماه ژانویه بین ایران و امارات برگزار شد و سپس جلساتی صورت گرفت که در آن مقام هایی از سعودی، اردن و مصر هم حضور داشتند. از ابتدای سال تاکنون نیز ۵ جلسه از این دست دیدارها برگزار شد.

طبق این گزارش در حالی که گفت وگوها به صورت عمده به جنگ یمن متمرکز بود اما اوضاع سوریه و لبنان نیز مورد بحث قرار گرفت و درآن مقام های ارشد امنیتی از جمله فرمانده نیروی قدس سپاه «اسماعیل قاآنی» و «خالد الحمیدان» رئیس اطلاعات عربستان  هم حضور داشتند. 

براساس گزارش تارنمای امواج، این واقعیتی است که در مذاکره میان ایران با عربستان چند قدرت منطقه ای دیگر نیز درگیر هستند و همین امر نشست را به یک گفت وگوی امنیت منطقه ای شبیه می کند. در این ابتکار نه تنها مذاکرات دوجانبه برقرار است بلکه رویکردی جمعی برای کاهش تنش ها در منطقه ای در دستور کار قرار دارد که فاقد هرگونه ترتیبات فراگیر یا دست جمعی برای کاهش تنش ها است.

به نوشته فارین پالسی در واقع این نشست می تواند به عنوان چارچوبی برای تنش زدایی و مدیریت بی اعتمادی و ایجاد یک ساختار امنیتی تعبیر شود.

پایان/

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 9631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =