آیا ارز دیجیتال چین به داد ایران هم می رسد؟

«قحطان السیوفی» وزیر امور مالی و اقتصادی اسبق سوریه معتقد است که استفاده چین، روسیه و همپیمانان آنها از ارزهای دیجیتال یوان و روبل می‌تواند سبب ایجاد یک سیستم مالی جدید شود و سلطه دلار آمریکا را در سطح جهانی تضعیف کند.

به گزارش تحریریه روزنامه «الوطن» سوریه در گزارشی به قلم دکتر «قحطان السیوفی» وزیر امور مالی و اقتصادی اسبق سوریه نوشت: به تازگی اخبار مربوط به ارز دیجیتال چین چنان غوغایی در غرب ایجاد کرد که بانک انگلیس از احتمال صدور معادل انگلیسی آن خبر داد. چین نخستین کشوری بود که در سال ۲۰۱۴ برای ارز دیجیتال ملی برنامه‌ریزی کرده بود. این کشور دوست دارد نخستین کشور جهان باشد که از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند و آزمایش استفاده از «یوان دیجیتال» به عنوان روش پرداخت الکترونیکی را آغاز کرده است.

یوان دیجیتال نسخه دیجیتالی است که بانک خلق چین به عنوان مبنای مبادلات تجاری در داخل و خارج چین صادر می‌کند و کنترل دولت بر مدیریت پول نقد را تقویت می‌کند. چین به شرکت‌های تکنولوژی مالی مانند گروه «Ant» وابسته به گروه علی بابا و شرکت «وی چت» (WeChat) اجازه داده است که به سیستم‌هایی مانند بانک‌ها تبدیل شوند. راه اندازی یوان دیجیتال چین همزمان با رواج سیستم اعتبار اجتماعی«Social Credit System» در حال انجام است. این سیستم با ارز دیجیتال و کیف پول برای ایجاد یک سیستم مالی جهانی یکپارچه استفاده می‌شود. همچنین یوان دیجیتال به انجام معاملات مالی با سرعت بیشتر و هزینه کمتر نسبت به سیستم سنتی کمک خواهد کرد و این موضوع تجارت بین‌المللی چین را تقویت خواهد کرد.

به نوشته روزنامه الوطن، پکن از سال ۲۰۱۹ در شانگهای مبادلات جهانی را برای تجارت قراردادهای نفتی با واحد پول «یوان» چین راه اندازی کرد و این ضربه بزرگی به انحصار سیستم دلار به نفع ظهور سیستم «پترو یوان» است. چین برای تقویت مبادلات تجاری خود با ارزهای ملی به جای دلار با روسیه، ترکیه، ایران و هند توافق هایی را امضا کرده است. چین تلاش می‌کند تا جایی که ممکن است از تجارت بین‌المللی با دلار دور شود. به عنوان مثال این کشور با ایران و روسیه که مشمول تحریم‌های آمریکا هستند تجارت می‌کند و مبادلات تجاری آنها با چین به بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

کشورهای شرکت کننده در طرح یک کمربند و یک جاده از ارز دیجیتال چین بیشتر استفاده خواهند کرد که این موضوع به تدریج یوان را به ارز ذخیره جهانی تبدیل می‌کند. چین با روسیه متحد شده است تا یک سیستم مالی جدید ایجاد کند که سلطه دلار آمریکا را تضعیف کند. چین سالیانه ۵۰۰ تن طلا تولید و تلاش می‌کند طلا را به عنوان پشتوانه یوان قرار دهد. چین سعی دارد ایران را به عنوان شریک اصلی تجاری خود تبدیل کند تا ایران به گذرگاه چین برای عبور از آسیا به اروپا تبدیل شود و سلطه اقتصاد و دلار آمریکا را تضعیف سازد.

به گفته مقامات آمریکا، یوان دیجیتال می‌تواند دلار را به عنوان ارز ذخیره غالب جهان تهدید کند. تلاش دولت «جو بایدن» برای ایجاد دلار دیجیتال هم در این زمینه قابل تحلیل است. بانک  فدرال ریزرو تمایل خود به موضوع راه اندازی دلار دیجیتال را نشان داده و این موضوع به دلیل مسائل مربوط به ماهیت نظامی اقتصادی آمریکا به مراحل عملی خود نرسیده است. هنوز بانک مرکزی تابع دولت وجود ندارد و انتشار ارز دیجیتال در آمریکا به دلیل از دست دادن سپرده‌های بانکی مصرف کنندگان به بانک‌های کوچک و متوسط آسیب می‌رساند.

 روزنامه الوطن در بخش پایانی گزارش خود آورد: چین معتقد است که تسلیم شدن در برابر سلطه دلار در تجارت‌های بین‌المللی و تحریم‌های مالی آمریکا برای حاکمیت ملی آن زیانبار است و رهایی از سلطه مالی دلار ادامه روند رهایی از استعمار غربی است. قدرت چین برای مقابله با واشنگتن در گزینه‌های راهبردی این کشور مانند هدف گرفتن دلار با استفاده از یوان، ائتلاف‌سازی با دشمنان قدرتمند آمریکا مانند روسیه، ورود به اقتصاد ایران و شکست تحریم‌های آمریکا نهفته است. همچین روسیه تلاش می‌کند روبل دیجیتال را راه اندازی کند و سرعت و کارایی سیستم پرداخت دیجیتال می‌تواند به استفاده تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاهای جهان از یوان یا روبل دیجیتال منجر شود.

چین و روسیه با هم می‌توانند شرایطی را برای حمایت از استفاده از ارزهای دیجیتالی خود تعیین کنند. با توجه به اینکه که چین نخستین کشوری است که ارز دیجیتال خود را به بازار معرفی می‌کند یوان دیجیتال ممکن است به ارز مورد علاقه جهان تبدیل شود و سلطه دلار آمریکا را تضعیف کند. این در حالی است که هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد آمریکا یا اروپا در حال کار بر روی ارزهای دیجیتال خود برای مقابله با تلاش‌های چین و روسیه هستند، یوان دیجیتال نخستین گامی مهم برای جایگزینی دلار به عنوان ارز ذخیره جهان است که سلطه دلار را در سطح جهانی به شدت تهدید می‌کند.

پیچیدگی مسائل پولی در قرن بیست و یکم باعث ایجاد فرصت های فرار برای کشورهایی مانند ایران شده است تا از نظام دلار محور گریخته و از جانشین های نوظهور استفاده کنند.

پایان/

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =