آیا "کمبود مرغ" بخاطر مذاکرات وین بود؟

با توجه به اظهارات رؤسای اتحادیه مرغداران این استانها، می‌توان گفت که مدیریت ضعیف دولت در ساماندهی بازار مرغ و دیگر کالاهای ضروری سفره مردم، عامل اصلی به زحمت افتادن مردم بوده است.

به گزارش تحریریه، اسفند ماه سال گذشته بود که همزمان با تشکیل‌ صف‌های عریض و طویل برای دریافت مرغ مصوب دولتی، رجانیوز در گزارشی با اشاره به این صف‌ها نوشت: با سابقه‌ای که دولت در ماجرای سبد کالا دارد، این فرضیه مطرح است که صفوفی که امروز برای مرغ و روغن و حتی تخم مرغ تشکیل می‌شود نیز همچون ماجرای سبد کالا، بخشی از پازل جریان غربگرای کشور است تا بتواند با ایجاد نارضایتی در جامعه، به آرزوهای خود در سیاست خارجی و مذاکره مجدد با آمریکا جامه عمل بپوشاند.

حالا برخی شواهد، تأیید می‌کنند که این فرضیه درست بوده است.

پنجشنبه هفته‌ای که گذشت(دوم اردیبهشت 1400)، حسن روحانی در اظهاراتی، با اشاره به کمبود مایحتاج ضروری مردم در بازار و ایجاد صف‌های عریض و طویل برای دریافت مرغ دولتی، اعلام کرد: تحریم برای تولید مرغ و تخم مرغ و پرورش دام، واکسن و کود و بذر تاثیر می‌گذارد.

روحانی گفت: مردم باید بدانند که ما در مرغ لاین، مرغ اجداد و مرغ‌هایی که وارد می‌کردیم تحریم شدیم و می‌خواستند در داخل کشور اخلال ایجاد کنند و اصلا مرغ تولید نشود.

رئیس جمهور با سرپوش گذاشتن بر بی‌ تدبیری دولت در ساماندهی بازار و تأمین کالاهای اساسی سفره مردم، تقصیرها را به گردن تحریم‌ها انداخت.

درحالی که روحانی تحریم‌ها را عامل کمیابی مرغ می‌داند، که رؤسای اتحادیه مرغ‌داران تعدادی از استانهای کشور، نظری غیر از این دارند.

رؤسای اتحادیه‌ها می‌گویند که ماجراهایی که اسفند سال گذشته و فرودین ماه سال جاری برای مرغ به وجود آمد، نه به خاطر تحریم، که ناشی از بی تدبیری مسئولین بود.

موسی شفیعی مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان در رابطه با کمبودی مرغ گفت: اتفاقاتی که در اسفند ماه گذشته رخ داد، بخش عمده‌ای به خاطر مدیریت بود. چون معمولاً در این ماهها، نهاده ها به اندازه کافی در بازار بود. بنابراین نباید چنین مشکلی پیش بیاید. یکی از دلایل مهم‌اش، نحوه مدیریت کار بود که متاسفانه به شکلی بود که خیلی مطلوب نبود.

حسینی مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان خوزستان نیز با اشاره به اظهارات روحانی، اعلام کرد: به نظر من اثری که تحریم‌ها گذاشته، ناچیز بوده است. چون جوجه های ما که از خارج وارد نمی شود. نهاده هایی را هم دولت با ارز 4200 تومانی در اختیار مرغداران گذاشت. مرغ داری های استان ما تولیدشان کم است.

احمد بزچلویی رئیس اتحادیه مرغداران استان مرکزی نیز در اظهاراتی مشابه همکارانش در خوزستان و کردستان، گفته است: تحریم ها برای امروز و دیروز نبوده است که ما به مشکل بخوریم و مشکلات مرغ را به تحریم ربط دهیم. عدم مدیریت باعث شده است که این مشکلات در کشور به وجود بیاید. نظر من این است که تحریم ها شاید ده درصد، آنهم به خاطر بحث مشکل بودن جابجایی پول باشد. این دلیل نمی شود که از پذیرش مسئولیت شانه خالی کرده و تقصیر را گردن تحریم بیاندازیم.

حالا با توجه به اظهارات رؤسای اتحادیه مرغداران این استانها، می‌توان گفت که مدیریت ضعیف دولت در ساماندهی بازار مرغ و دیگر کالاهای ضروری سفره مردم، عامل اصلی به زحمت افتادن مردم بوده است.

مدیریت ضعیفی که احتمالاً قرار بوده از نتیجه‌ای که در پی داشت(نارضایتی مردم) در جهت پیشبرد اهداف جریان غربگرا، مبنی بر مذاکره مجدد با آمریکا، بهره برداری شود.

منبع: رجانیوز

پایان/

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
کد خبر: 9769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =