وعده بایدن عملی نشد

روندهای و سیاست هایی که دولت «جو بایدن» در امور شرق اروپا به ویژه علیه روسیه اتخاذ می کند حکایت از تشدید تنش میان واشنگتن و مسکو دارد.

به گزارش تحریریه، پرسش محافل سیاسی در آمریکا این است درحالیکه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور به همراه دستیار ویژه کاخ سفید در امور اروپا و اورآسیا به اوکراین رفته اند، روابط روسیه و آمریکا به کدام سو حرکت خواهد کرد.

موسسه «Institute for Public Accuracy» در گزارشی نوشت وقتی هر دولت جدیدی وارد کاخ سفید می شود سخنان پرشور و وعده های بهاری را در زمینه نحوه اداره دولت ارائه می کند. در همین چارچوب یکی از مقولات بسیار انرژی بر در کاخ سفید، مبارزه بر سر انتصابات احتمالی است. در دولت بایدن کارزار موفقیت آمیزی برای جلوگیری کردن از انتصاب «متیو روژانسکی» به عنوان مشاور بایدن در شورای امنیت ملی برای امور روسیه به کار گرفته شده است که نشان دهنده اوج تخریب گری در تدوین سیاست آمریکا در خصوص روسیه است.

به اعتقاد تحلیلگران این امر نشانه شومی از نحوه حرکت سیاست خارجی دولت بایدن است.

روژانسکی به‌خاطر رفتار ملایم خود در برابر مسکو مورد انتقاد زیادی در آمریکا قرار داشته است. برخی واقعگرایی متعادل وی را مانعی در برابر اجماع تندروها در سیاست خارجی آمریکا می دانند. این اجماع سخت «ولادیمیر پوتین» را همچون شیطان می بیند و حتی برخی اقدامات پیش پا افتاده مسکو را هم اقدام جنگی تفسیر می کند.

به نوشته موسسه فوق، گویا دولت تندروی آمریکا می خواهد تحریم ها علیه روسیه را تشدید کند و در مقابل بر میزان حمایت خود از اوکراین بیافزاید. البته این تحریم ها مسکو را بیش از پیش به سوی پکن سوق می دهد و امید برای تنشزدایی میان مسکو و واشنگتن را به حداقل می رساند. 

بایدن پس از ورود به کاخ سفید وعده داد سیاست خارجه ای را در پیش می گیرد که به منافع طبقه متوسط کمک می کند. وی همچنین عنوان داشت که شکست ها و موانع دهه های اخیر به علت کارکرد نامناسب بسیاری از افراد بوده است و انجام چنین تعهدی نیازمند بازاندیشی کلی و عمیق در این مفهوم است. وی کار خود را با تغییر برخی قوانین بدخواهانه دوره ترامپ آغاز کرد؛ به توافق آب و هوایی پاریس و سازمان بهداشت جهانی بازگشت؛ مذاکره برای احیای توافق هسته ای با ایران را کلید زد و اقداماتی را برای تمدید توافق هسته ای استارت با روسیه انجام داد.

نکته ای که تاکنون از سوی دولت بایدن صورت نگرفته است بازنگری در روابط واشنگتن با روسیه است تا باعث کاهش تنش های دو کشور در اوکراین شود.

در این مسیر روژانسکی با دیدگاه های ملایم خود می توانست به وقوع تغییراتی در سیاست خارجی دولت بایدن در قبال مسکو کمک کند اما گویا مقاومت ها بر سر انتصاب وی فراوان است.

پایان/    

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 9839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =