ایران به ظرفیت ساخت سلاح هسته ای دست یافت

مذاکرات برجامی در وین روزهای حساسی را طی می کند و اینبار همچون دوره های قبل یک روزنامه آمریکایی مدعی انتشار کتابی بر مبنای اسناد رژیم صهیونیستی شده است که از پیشرفت توانایی ساخت سلاح هسته ای در ایران پرده برداری می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی آورده است، «دیوید آلبرایت» و «سارا بورخارد» در کتاب تازه ای با عنوان "تقلای خطرناک ایران برای سلاح هسته ای" که هفته آینده منتشر می شود، می گویند اسناد فنی ربوده شده از داخل ایران در سال 2018، که به تازگی مورد ارزیابی قرار گرفته است، نشان می دهد برنامه فوق محرمانه هسته ای این کشور، در سال 2003 برای "تست سرد" اجزای اصلی یک بمب هسته ای آماده می شده و می توانسته به سرعت به سمت یک انفجار هسته ای حرکت کند. کار بر سلاح هسته ای ایران، در سال 2003 متوقف شد اما در آن زمان دانشمندان ایرانی تقریبا بر تمامی چالش های فنی ساخت بمب غلبه کرده بودند و تنها به منبعی قابل اتکا از سوخت شکافتی نیاز داشتند که با اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم به دست آید.

افشاگری های این کتاب، بر پایه تحلیل انبوهی از اسناد هسته ای صورت گرفته که در سال 2018 توسط ماموران اسرائیلی از یک انبار تهران ربوده شد. امکان دسترسی به صدها سند و عکس به دیوید آلبرایت داده شده و او بسیاری از این اسناد را در کتابش درج کرده است.

نویسندگان می گویند که به نظر می رسد طراحی بمب ایران، کاملا بومی بوده است. "این طراحی یک کپی برداری نبود بلکه محصول کار یک تیم پیچیده سلاح هسته ای بود که از پشتیبانی کدهای پیچیده رایانه ای برخوردار بوده است." اسناد ایران، تیمی ورزیده از فیزیکدانان و مهندسینی را ترسیم می کند که به دقت به "پالایش این طراحی و از جمله مینیاتوری کردن هرچه بیشتر" یک سلاح هسته ای می پرداخته اند.

این کتاب، به یک دانشمند مشخص ایرانی، به عنوان استاد هسته ای که دیسیپلن فرایند را تضمین می کرده، اعتبار می دهد: محسن فخری زاده، یک فیزیکدان و یک سرلشکر که "رهبر بلامنازع" برنامه سلاح هسته ای ایران بوده است.

این کتاب می گوید که ترور فخری زاده توسط اسرائیل، یک "ضربه عمده" بود اما تخصص ساخت سلاح که تحت اشراف او به دست آمد، هنوز هم در کادر دانشمندان هسته ای و تکنیسین های ایرانی وجود دارد." نویسندگان کتاب می گویند: "در کوتاه مدت و میان مدت، فقدان او احساس خواهد شد بویژه در طول هر دوره ای از گریز هسته ای برای ساخت یا آزمایش یک سلاح اتمی."

نویسندگان به این نتیجه رسیده اند که با این همه، به یمن دانش و تخصص گسترده بومی و خانگی ایران، این کشور اکنون بطور اساسی به ظرفیت هسته ای دست یافته که "در صورت نیاز" فعال می شود و به این کشور امکان ساخت سریع یک سلاح هسته ای را می دهد.

آلبرایت در ایمیلی که خلاصه ای از این کتاب را برای واشنگتن پست فرستاده است، می گوید: "امروز، زمان زیادی نمی خواهد که ایران بتواند یک سلاح هسته ای بسازد. با آنچه ایران در طول طرح آماده و نیز با پیشرفت های بعدی درباره ساخت سلاح هسته ای آموخته، جمهوری اسلامی به ظرفیت تولید بمب هسته ای رسیده است."

برخی تحلیلگران می گویند، اکنون پرسش کلیدی این است که بهترین راه بازداشتن ایران از دستیابی به اورانیوم یا پلوتونیوم سطح تسلیحاتی کدام است. جون ولفزتال، مشاور پیشین باراک اوباما در سیاست عدم تکثیر می گوید: "نکته اصلی این است: اگر مواد هسته ای تسلیحاتی نباشد، بمبی هم نیست. امروزه، برخلاف گذشته، دانش و فن آوری ساخت یک بمب، چندان مانع مهمی برای هسته ای شدن نیست و تمرکز بر مواد قابل استفاده در سلاح هسته ای است که باید اولویت داشته باشد."

کارشناسان دیگر هم گوشزد می کنند که ایران هنوز علائمی از برخورداری از چند فن آوری کلیدی را بروز نداده که از جمله آنها توانایی درهم بافتن یک کلاهک هسته ای با یک سامانه پرتابی دوربرد است.

داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل سلاح هم می گوید: "ایران هنوز نیاز به توسعه توانمندی فنی خود دارد تا بتواند چنین سلاح هایی را توسط موشک های بالستیک، پرتاب کند."

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

پایان/

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
کد خبر: 9916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 15
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آماده باش اسرائیل IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      1 4
      خیلی تحلیل خنده داری بود ، اینا فکر کردن ایران با ۷۵۰۰ سال تمدن از کشورهای بظاهر متمدن عقبه درسته از لحاظ تکنولوژی عقبه ولی پتانسیل و نقشه راه داره برای خودش منتها لاکپشتی
    • سید رضا اربابی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      8 2
      انشاالله موفق ساخت بمب اتمی بشود تا آمریکا دیگر کشورهای اتمی از روبروندوقتی همه دارند چرا ما نداشته باشیم
    • علی اصغر IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      5 1
      با سلام به دانش و مغز متفکر ایرانی که در اوج دانش قرار دارد و این موفقیت قابل ستایش و تحسین دارد خدا را شاکرم به چنین نعمت و توانایی اگر چه سلاح هسته ای مد نظرما نیست اما دارا بودن اسناد چنین دانشی خود یک قدرت برتری محسوب میشود
    • احمد IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      4 14
      پس حلال شد.
      • tt IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
        2 2
        ایول گل گفتی
      • اشکان IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
        4 1
        فرق حرام و حلال رو می دونی جلبک؟
      • دادا عرب IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
        1 1
        احمد اقا اگه ان نباشه دشمن ب... توهم تماشا میکنی خیلی هم حلاله تو نمیفهمی این قدرت دانشمندان غیور ایرانی را اثبات میکنه جوجه
    • امیرمحمد IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      8 2
      برای موازنه قدرت و انداختن رعب و وحشت توی دل اهریمنان باید بمب اتمی داشته باشیم
    • علی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      1 1
      با سلام غربی ها اکثر دانشمندان شان، سیاسیون شان، جامعه شناسان شان، کارشناسان روابط بین المللی شان و... همه فرضیات خود را در رابط با ایران بر اساس دروغ بنا گذاشته اند و آنقدر در این چهل و چند سال آن را تکرار کرده اند تا خودشان هم این دروغها را بار داشته و بر اساس آن دست به اقدامات مختلفی مثال چاپ کتاب، برگذاری سمینار و همایش و... میزنند. شما غربی ها همه چی تان بر اساس دروغ بنا شده است حتی عاشق شدنتان.
    • سر به راه IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      3 5
      برادران گرامی پاکستان و هند هم بمب اتم دارند آیا همه چیشون ردیفه و کسی ازشون میترسه؟؟
      • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
        2 1
        دمت گرم
    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      2 2
      ایران‌همین الان هم دهن همشون و سرویس میکنه
    • حقدوست IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      0 2
      دوران سلطه جویی و کثافت و فساد و دزدی و جنایت و تروریسم و زورگویی و تحمیل و باج گیری غرب از کشورها و وارونه سازی این اقدامات با تسلطو تسخیر اذهان مردم و افکار عمومی دنیا با تبلیغات امپراطوری هزار رسانه رو به پایان است و اگر این هزاران رسانه و هزاران مزدور مبلغ فاسد پولی غرب با تعدادشان صد برابر هم بشود و میلیاردها بیشتر برای فریب و وارونه سازی و تحریف اختصاص دهند فایده ای ندارد حاکمیت رسانه ای دروغ غرب رو به پایان است و حقایق که دهه ها مخفی کردن در حال اشکار شدن
    • دادا عرب IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      0 1
      اصلا بمب اتم داریم به شما چه مربوطه چرا شما داشته باشین خوبه ولی برای ایرانی به این عظمت نباشه چشمتان کور داشته باشیم نداشته باشیم اصلا به شما ربطی نداره
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      0 1
      چرا نداشته باشد پرتابش حرام است یاخت فکر نکنم حرام باشد هرچه نظر رهبر باشد ان درست است