جامعه جهانی و نسل کشی ارامنه به دست عثمانی

جمهوری آذربایجان و ترکیه دو کشوری هستند که با استفاده از تعابیر متفاوت نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی را به گونه دلخواه تفسیر می کنند اما جامعه جهانی در طول دوران پس از جنگ سرد نگرشی متفاوت به واقعه پیدا کرده و با شتاب بیشتری علیه آنکارا و باکو موضعگیری می کند.

به گزارش تحریریه، مواضع کشورهای مختلف در سطح بین المللی درباره موضوع قتل عام ارامنه به دست ترکان عثمانی در نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی به ویژه در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ که با روایت های کاملاً متفاوتی از سوی ارامنه و دولت ترکیه در یکصد سال گذشته مواجه شده است، را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد: دسته نخست، دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان که با اعتقاد به غیرسیتماتیک و غیرهدفمند بودن این وقایع و نیز وجود قتل قومیت های دیگر در کنار ارامنه، موضوعی تحت عنوان نسل کشی ارامنه را اساساً غیرواقعی دانسته و آن را انکار می کنند.

دسته دوم، ۳۳ کشوری هستند که با اعتقاد به سیتماتیک و هدفمند بودن قتل عام و کشتار ارامنه در نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی در شرق امپراطوری عثمانی، این وقایع را به طور رسمی به عنوان نسل کشی (ژنوساید) در سطح پارلمان ها یا دولت ها به رسمیت شناخته اند. ایالات متحده آمریکا در ۲۴ آوریل ۲۰۲۱ و جمهوری لتونی در ۶ می ۲۰۲۱ آخرین کشورهایی هستند که به طور رسمی نسل کشی (ژنوساید) ارامنه را به رسمیت شناخته اند.

اما دسته سوم، ۱۵۸ کشوری (از مجموع ۱۹۳ عضو رسمی سازمان ملل متحد) هستند که در وضعیت میانه قرار دارند. بدین صورت که نه همانند ترکیه و جمهوری آذربایجان، نسل کشی ارامنه را انکار می کنند و نه همانند سی و سه کشور دیگر از جمله ارمنستان، روسیه، سوریه، لبنان، فرانسه و آمریکا، این وقایع را تحت عنوان نسل کشی (ژنوساید) به رسمیت می شناسند و لذا این کشورها عمدتاً از واژگان و تعابیری مانند قتل عام، کشتار دسته جمعی، فجایع تلخ و جمعی و اقدامات ضد انسانی در بیان موضع گیری رسمی در قبال موضوع قتل عام ارامنه استفاده می کنند. 

ایران از جمله کشورهایی است که در دسته سوم این دسته بندی قرار دارد و در یک صد سال گذشته (دوران قبل و بعد از انقلاب) نه اصل وقوع این حوادث را انکار کرده است و نه آن را به صورت رسمی به عنوان نسل کشی (ژنوساید) به رسمیت شناخته است. بررسی تاریخی و تحلیلی روند بین المللی شناسایی قتل عام ارامنه به عنوان نسل کشی (ژنوساید) نشان می دهد که با فروپاشی شوروی، پایان جنگ سرد و استقلال ارمنستان، این روند شتاب بیشتری به خود گرفته است.

در حالی که در دوران جنگ سرد تنها دو کشور اروگوئه (۱۹۶۵) و قبرس (۱۹۷۵) این موضوع را به رسمیت شناخته بودند، در سه دهه گذشته ۳۱ کشور این موضوع را به رسمیت شناخته اند.

آنچه که از بررسی روند بین المللی شناسایی نسل کشی ارامنه در قاره های مختلف قابل مشاهده است، موفقیت ارامنه در دو قاره اروپا و آمریکا و ناکامی آن ها در سه قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه است. هر چند در اروپا نیز که سه موج شناسایی نسل کشی ارامنه را در سه دهه گذشته تجربه کرده است تنها ۲۰ کشور از ۵۰ کشور اروپایی رسماً این موضوع را پذیرفته اند و کشورهای بزرگی همانند بریتانیا و اسپانیا تاکنون از پذیرش آن خودداری کرده اند.

از بین ۵۴ کشور آفریقایی نیز هیچ کشوری قتل عام ارامنه را به عنوان نسل کشی به رسمیت نشناخته است و شناسایی این موضوع از سوی دولت طُبرُق مستقر در شرق لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر در سال ۲۰۱۹ نیز فاقد وجاهت و مشروعیت بین المللی است.

در سطح قاره آسیا و کشورهای عربی و مسلمان نیز تنها دو کشور لبنان و سوریه نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخته اند و در قاره اقیانوسیه نیز استرالیا و نیوزلند از شناسایی نسل کشی ارامنه خودداری کرده اند. از نقطه نظر دینی، ۳۱ کشور از ۳۳ کشوری که اقدام به شناسایی بین المللی نسل کشی ارامنه کرده اند، مسیحی هستند و تنها دو کشور لبنان و سوریه مسلمان هستند. همین امر به روشنی نقش قابل توجه و تاثیرگذار پیوندهای دینی و ملاحظات جهان مسیحیت را در قبال قتل عام ارامنه نشان می دهد.

به نظر می رسد پس از شناسایی نسل کشی ارامنه توسط دولت جو بایدن در ۲۴ آوریل ۲۰۲۱ میلادی، کشورهایی مانند بریتانیا، اسپانیا، هند، استرالیا و نیز اسرائیل در کانون اهداف جامعه دیاسپورای ارمنی در موضوع شناسایی نسل کشی ارامنه قرار گرفته باشد تا روند بین المللی شناسایی نسل کشی ارامنه از نظر توزیع جغرافیایی و نیز توزیع دینی از تنوع و گستردگی بیشتری برخوردار شود. 

متن فوق چکیده نوشتار طولانی است که توسط نویسنده منتشر شده است.

منبع: دیپلماسی ایرانی

پایان/

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اشکان IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      24 4
      سوریه و لبنان محل زندگی جمع زیادی از ارامنه هست که در زمان نسل کشی یا قتل عام ارامنه از ارمنستان به این دو محل جغرافیایی آن زمان فرار کرده و مقیم آنجا شده اند که نسل های بعدی در این دو کشور کنونی زندگی می کنند این مسئله خودش گواه قتل عام ارامنه هست،
      • مصطفی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
        3 16
        دلیلتان خیلی قانع کننده بود اینکه چرا ندزدیدنت متعجبم با این هوش و ادله سرشار
    • کوروش کبیر IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      13 4
      در بیشتر کتاب های تاریخ اینگونه نوشته آن زمان ارامنه با کمک اروپا طی حمله به آذربایجان ایران، قتل عام فراوانی کردن و متأسفانه دولت ایران کاری نمی‌کرد یا نکرد!!! و دولت عثمانی از ترکیه ناچار شد وارد خاک ایران شوند و تمام سربازهای ارامنه را در خاک ایران اون زمان، قتل عام کرد تا خود پايتخت ارمنستان.. و متأسفانه عثمانی ها دست به کار زشتی زدن چون درصد خیلی زیادی از ارامنه را اونجا بشدت سلاخی کردن دقیقا مثل سی سال پیش که ارمنستان باز با کمک اروپا قره باغ آذربایجان باکو را تصرف کردن و چند ماه قبل تاوانش رو با نابودی 90 درصد ارتشش داد جانم فدای وطنم ایران
    • محمد IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      9 26
      قتل عام ارامنه دروغه اروپا و آمریکا دارن از این واقعه بهره برداری سیاسی میکنن تا از ترکیه امتیاز بگیرن
    • GB ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      3 8
      موضوع سیاسی هست نه قتل عام
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      1 85
      در جنگ جهانی میلیونها انسان کشته شدند . در منطقه آذربایجان صدها هزار ارومیه ای و سلماسی به دست ارامنه و آشوری ها به رهبری مارشیون قتل و عام شدند . ارامنه قرنها در کنار مسلمانان و ترکها زندگی آرامی داشتند مشکل از جایی شروع شد که روس و انگلیس جهت ضربه زدن به عثمانی آنها را مسلح کردند و به آنها وعده ارمنستان بزرگ را دادند که شامل آذربایجان ایران تبریز و ارومیه وان و حکاری ترکیه و ایروان بود بنابراین ارامنه جهت به دست گرفتن سرزمین موعود خیالی خود که همواره در اقلیت مطلق کنار مسلمانان بودند وارد درگیری مسلحانه و خیانت به عثمانی شدند که سبب شکست عثمانی از روسیه گردید . بیشترین جنگ ارامنه با کردها بود . در این درگیری ها و نابسامانی ها میلیونها نفراز کورد و آذربایجانی و عثمانی و ایرانی و آشوری کشته شدند . و در نهایت ارامنه به محل های دیگر کوچانده شدند و کشور ارمنستان با کمک روسها در سرزمین های تاریخی مسلمان نشین ولایت ایروان تاسیس شد و مسلمانان در ایروان کشته شدند . اینکه یک و نیم میلیون ارمنی آیا اصلا در شرق ترکیه وجود داشتند جای تردید دارد . کل ارامنه ساکن 1.2 میلیون برآورد شده